Midway Arcade Treasures | Gamer.nl

In deze tijde van economische achteruitgang en winterdepre ies krijgen mensen snel de nijging om terug te denken. Terug aan tijden waarin alles beter was, zoals de jaren 80. Toen waren er in Nederland immers nog arcadehallen waar je urenlang je zuurverdiende geld in een spelautomaat stopte om de hoogste score te behalen. Midway brengt je terug naar dit tijdperk met Midway Arcade Treasures, een compilatie van maar liefst 24 spellen welke allemaal hun debuut maakte in de arcadehallen, waarna de meeste ook nog op andere platformen verschenen. Weet de compilatie het plezier van weleer terug in de woonkamer te brengen?

Midway Arcade Treasures bevat 24 spellen welke allemaal tu en 1980 en 1990 op de markt kwamen. Het betreft hier de spellen 720 Degrees, Blaster, Bubbles, Defender, Defender II, Gauntlet, Joust, Joust 2, Klax, Marble Madne , Paperboy, Rampage, Rampart, Roadblasters, Robotron 2084, Satan's Hollow, Sinistar, Smash TV, Splat!, Spy Hunter, Super Sprint, Root Beer Tapper, Toobin', and Vindicators. Alle spellen verschenen als eerste in de arcadehal met uitzondering van Splat!. Dit spel is namelijk nog nooit eerder op de markt gebracht en uniek voor deze compilatie. Het spel was destijds helemaal klaar maar een daadwerkelijke release heeft nooit plaatsgevonden.

De spellen in de collectie variëren van rasechte kla iekers tot wat minder bekende titels. De nostalgische waarde hangt natuurlijk grotendeels af van het feit of je vroeger ooit met deze spellen gespeeld hebt. De meeste wat oudere gamers hebben vast wel eens gehoord van Paperboy, Marble Madne , Joust, Gaunlet, Robotron 2084, Defender en Root Beer Tapper, maar spellen als Satan's Hollow, Bubbles, Toobin' en Vindicators klinken mi chien iets minder bekend in de oren.

Toch zijn de bekendste games niet per definitie de beste games in deze compilatie. Sommige spellen zijn namelijk niet goed omgezet naar de standaard Playstation 2 controller. Dit heeft veelal te maken met de unieke beademingsapparatuur waarmee arcadekasten soms uitgerust werden. Paperboy kwam met een heus fiet tuur en Marble Madne werd gespeeld met een trackball. Beide games zijn dan ook moeilijk te besturen met de analoge sticks, vooral omdat de besturing een stuk gevoeliger is en de spellen hierdoor een veel hogere moeilijkheidsgraag hebben gekregen. En de spelletjes in de arcadehal waren al niet echt makkelijk, want met elke “Game Over” kon geld verdiend worden!

Andere spellen die niet optimaal gebruik maken van de Dual Shock 2 zijn Super Sprint, dat origineel met stuurtjes werd uitgerust en nu heel onnatuurlijk aanvoelt, en Rampart, dat met de het kastelenbouwspel trackball gespeeld werd en door zijn gridbased opbouw perfect naar de vierpuntsdruktoetsen omgezet had kunnen worden. Men heeft echter voor een analoge besturing gekozen waardoor je soms één en soms twee keer op een pijltje dient te drukken om één hokje in het grid opzij te gaan. De analoge stick is dan de enige uitkomst maar ook alles behalve nauwkeurig.

Men heeft, op de besturing na, geprobeerd zo trouw mogelijk te blijven aan de originele spellen. Dit houdt in dat er aan de graphics en het geluid niet gesleuteld is. Gelukkig is alles goed geconserveerd gebleven en merk je weinig van eventueel interpoleren van de grafische resolutie. Ook het geluid klinkt nog net zo basic als destijds, wat eigenlijk alleen maar een pluspunt is. Helaas duurt het inladen van de spelletjes, ondanks de beperkte graphics en geluid, nog opvallend lang. Je bent al gouw vijf tot tien seconde bezig, maar gelukkig kan je tijdens het inladen de controls even goed in je hoofd prenten.

Waar ik wat minder over te spreken ben zijn de extra's die men, in pure DVD-film stijl, aan deze collectie heeft toegevoegd. Zo zijn er interviews met de makers van het spel, historische achtergronden, foto's van de arcadekasten en triviale weetjes over de spellen beschikbaar. Helaas zijn de filmpjes, die bij ongeveer de helft van de spellen aanwezig zijn, van belabberde kwaliteit en ook het geluid bij de filmpjes is zwaar gecomprimeerd, waardoor het moeilijk te volgen is wat er gezegd wordt. De historische achtergrond is bij nog minder spellen voorzien en wordt op een onhandige manier op het scherm weergegeven. De foto's zijn leuk maar door de lage TV resolutie en het onhandige inzoomen, ook niet echt noemenswaardig. Voor de extra's hoef je deze collectie dus niet aan te schaffen.

Midway Arcade Treasures is een degelijke verzameling kla ieke spelletjes, welke natuurlijk vooral bedoeld is voor mensen die de spellen nog van vroeger kennen. Helaas zijn niet alle spellen even goed omgezet, maar dat mag de pret niet drukken. Wat de pret wel een beetje drukt is de beperkte hoeveelheid extra's, want het was leuk geweest wanneer je het verhaal achter de kla iekers eens te weten zou kunnen komen. Al met al een goede verzameling kla iekers welke voor een zacht prijsje zeker het aanschaffen waard zijn.