Microsoft Flight Simulator X | Gamer.nl

De simulator der simulatoren is terug: Microsoft Flight Simulator X. Bill Gates en kompanen zijn alweer bij deeltje tien beland na bijna 25 jaar, en op papier ziet het er allemaal weer geweldig uit: meer dan 24.000 vliegvelden, meer dan 50 mi ies en, het belangrijkste van alles, vele vliegtuigen. Zal deze jubileumeditie een feestje waard zijn?

Met trillende handen haalde ik de Deluxe Editie van Flight Simulator X uit de envelop. Ik had mij op heroïsche wijze opgeofferd om deze game op me te nemen. Toen ik vernam dat het spel het kantoor van Gamer.nl nooit zou verlaten, omdat niemand het wilde hebben, meldde ik me in tweede instantie dan maar aan. Zonde toch als niemand zo’n game neemt en de lezers willen er natuurlijk ook wat over weten. Maar waar was ik aan begonnen? In San Andreas en Just Cause kon ik nog wel een vliegtuigje in de lucht houden, maar dit is natuurlijk ander werk. En omdat dit ander werk is, wil ik tevens een waarschuwing uitvaardigen voor alle die-hard flightsim fans: deze review is gemaakt door een gewone gamer voor gewone gamers. De vraag is dus of deze Flight Simulator een geschikte game is voor gamers, en niet of het een geschikte sim is voor simmers.

Gelukkig is er voor gewone gamers een uitgebreid systeem met trainingsmi ies beschikbaar en is de realismegraad instelbaar. Vol goede moed begon ik dan ook met de allereerste trainingsmi ie op de allerlaagste realismegraad. Het eerste dat me opviel, is dat alles toch tamelijk lelijk is. Nu kun je alle grafische settings openzetten, maar dan zal het spel ongelooflijk schokkerig lopen. En zelfs als je de grafische settings zo laag zet, dat de omgeving zeer kartelig is en de textures er akelig low-res uitzien, schokt het spel nog. Slechts gamers met monster-PC’s zullen optimaal kunnen genieten van Flight Simulator X en de minimumspecificaties zijn in de praktijk dan ook pure onzin.

De prachtige screenshots die verschenen zijn, zullen dan ook op heel weinig beeldschermen op de wereld in volle glorie verschijnen. Flight Simulator X zal veel beter op Windows Vista werken (wat ook op het doosje staat), maar dat is helaas nog niet uit. Mocht je echter het allernieuwste en duurste systeem hebben dat er momenteel beschikbaar is, dan zul je kunnen genieten van bewegende auto’s, dieren, reflecterend water en prachtige glooiende landschappen. Helaas is dit slechts voor een zeer kleine minderheid weggelegd, de meeste gamers zullen het moeten doen met kartelig beeld en vrij lelijke omgevingen.

Flight Simulator X probeert de doelgroep verder uit te breiden. Mi chien was de game vroeger vooral bedoeld voor piloten om mee te oefenen, nu probeert Microsoft meer gewone gamers uit te nodigen om eens aan de slag te gaan met de vliegtuigen. Dit komt vooral tot uiting in de mi ies die de game rijk is. Het begint met trainingen, zoals succesvol opstijgen, landen en taxiën, en na een tijdje kun je opdrachten gaan vervullen. Zo moet je een tempel in het Amazonegebied opsporen, vanaf de ranch van een vriend opstijgen en landen op het nabijgelegen vliegveld (waarbij je ondertu en een meelzak op een doelwit kan gooien, een kwestie van goede timing) en zelfs de Red Bull Air Race vliegen. Hoewel de opdrachten bedoeld zijn om meer gewone gamers aan te trekken, gaat het toch vooral om het besturen van een vliegtuig. Daar waar in bijvoorbeeld GTA San Andreas een vliegtuig een middel was om een doel te bereiken in een mi ie, is bij Flight Simulator X het vliegen zelf het doel en de mi ie een middel om dat te doen. Het is eigenlijk het e entiële verschil tu en een echte game en een simulator. Daarom zal Flight Simulator X ook nooit écht de gamers weten te bereiken, omdat het doel van het spel puur en alleen het vliegen zelf is. De gameserie is bedoeld voor vliegtuigfans en zal dat altijd blijven. De mi ies zijn redelijk leuk om te doen, maar je merkt aan alles dat het toch gaat om het pure vliegen zelf, en veel minder om het mi iedoel. En dat vliegen zelf, dat kun je ook gewoon doen in een lo taande vlucht.

Met die lo taande vluchten kun je opstijgen van één van de 24.000 (!) vliegvelden van de game, en vliegen maar! Je kunt overal ter wereld heen, wat toch wel fenomenaal genoemd mag worden. Want wie wil er nou niet over bijvoorbeeld de strip van Las Vegas vliegen? Het is echter zeer jammer dat je nooit het gevoel hebt over een echte wereld te vliegen. Niet overal zijn er talloze huizenblokken of echte wegen. Vooral een aantal textures op het aardoppervlak zijn van zeer lage resoluties. Het vliegen over de strip wordt een heel stuk onaantrekkelijker als op de route er naartoe zeer weinig echte huizen staan en je totaal niet het idee hebt over een stad te vliegen.

De niet-stedelijke gebieden hebben minder last van dit euvel, maar ook hier zijn de textures van de grond van lage kwaliteit. Nu kun je wel zeggen dat graphics op de tweede plaats komen en dat is mi chien ook wel zo. Als Microsoft echter meer echte gamers aan wil trekken, dan hebben die er weinig boodschap aan als je erop wijst dat de minutieuze besturing van het vliegtuig op de eerste plaats komt. Als je de mogelijk hebt om over de wereld rond te vliegen, hoe indrukwekkend dat gegeven op zich al is, wil je toch de wereld op een geloofwaardige manier zien. Gamers met een monster-PC zullen minder last hebben van dit punt dan gamers met een gemiddelde PC, maar het niet-stedelijke gevoel in de steden blijft aanwezig.

Als sim zijnde zit Flight Simulator X gewoon prima in elkaar. Er is een zeer groot aantal getypte handleidingen, die de besturing van een vliegtuig tot in de kleinste details beschrijven. De besturing van de vliegtuigen kun je zo realistisch maken als je wilt, dus voor aspirant-piloten zal Flight Simulator X wel degelijk van nut kunnen zijn. Er wordt zelfs gezegd dat de kapers van 11 september geoefend hebben met een eerdere editie van Flight Simulator. Alles voelt lekker realistisch aan, zoals de instructies die je doorkrijgt van de vluchttoren als je opstijgt. Een leuke toevoeging is de nieuwe multiplayer modus, waarbij één van de spelers de persoon in de vluchttoren speelt en een andere de piloot van een vliegtuig. Deze optie zal echter alleen in de Deluxe Editie zitten, dus let goed op welke je koopt. Verder kun je ook samen in één vliegtuig vliegen, waarbij één speler de piloot is en de andere de co-piloot, of kun je met elkaar vliegen in afzonderlijke vliegtuigen. De gevorderden kunnen proberen om stunts uit te halen in formatie.

De conclusie over Microsoft Flight Simulator X is dus ambivalent. Als je een monster-PC hebt en vliegen helemaal je ding is, dan zul je genieten van de game. Echter, voor het overgrote merendeel van de gamers zal de game er niet mooi uitzien. En natuurlijk is er het punt dat de game niet echt een game is, maar een sim. Dus alle fans kunnen naar de winkel rennen om de nieuwste editie van deze geslaagde sim in huis te halen, en alle mensen die een game willen spelen kunnen beter thuis blijven, want een game, dat is Flight Simulator eigenlijk toch niet.