Metroid Prime Pinball | Gamer.nl

Ontwikkelaars die het wagen om een spel uit tebrengen dat volledig draait rond een flipperkast zijn erg dapper: het pinball genreis er namelijk eentje waar de overgrote meerderheid van de gamende ma a gewoongeen oog voor heeft. Ontwikkelaar Fuse gaat in opdracht van Nintendo echter deuitdaging aan om een degelijke digitaal, rendabel flipperspel te ontwikkelen,en hoe doe je dat beter dan een overbekende reeks als Metroid Prime aan je spelte koppelen?

Qua verhaalbevat Metroid Prime Pinball helemaal niets, en dat hoeft ook helemaal niet bijdit soort spellen. Het is gewoon de bedoeling dat je Samus Aran, de hoofdrolspeelsteruit de Metroid-reeks, door een flipperkast heen laat rollen. Inderdaad, rollen,want de heldhaftige dame heeft zich omgevormd tot de welbekende Morph Ball diewe kennen uit zowat alle voorgaande delen uit de futuristische shooter vanNintendo. Het balletje moet je voortbewegen door gebruik te maken van flippers,de dingen waarmee je in het echt ook de stalen kogel mee naar boven moet slaan.Het grote verschil tu en een flipperkast zoals je ze kunt vinden in eendoordeweeks café en die uit Metroid Prime Pinball zit hem echter in manierwaarop ze zijn vormgegeven en gespeeld dienen te worden. In MetroidPrime Pinball draait het namelijk niet louter om een zo hoog mogelijke score tebehalen. Het is veel belangrijker dat je allerlei mi ies tot een goed eindeweet te brengen, een opgave die er vaak makkelijker uitziet dan ze in depraktijk is. Laat ik even een voorbeeld geven: je kiest voor de flipperkast methet thema 'Tallon Overworld', een benaming die ongetwijfeld bij elk persoon diede voorgaande Metroid Prime delen speelde bekend in de oren zal klinken. InTallon Overworld is het de bedoeling dat je artefacten (ook geen onbekendaspect) gaat verzamelen. Deze artefacten liggen natuurlijk niet zomaar losjesverspreid over het speelveld heen, je moet ze verdienen door de eerdervernoemde, vaak niet zo simpele, mi ies tot een goed einde te brengen.Zo'n mi iekan bijvoorbeeld bestaan uit het doden van een groep Space Pirates, zeg maar debad-guys uit het Metroid Primeuniversum. Dit doe je door de Morph Ball tegen de vijand aan te laten botsentegen een zo hoog mogelijke snelheid. Het probleem is echter dat dit soort vijanden constantzitten rond te springen van de ene plaats naar de andere en bovendien ook nogeens raketten naar je balletje afvuren. Weet je echter binnen het gegeventijdslimiet genoeg Space Pirates te raken, dan verdien je een artefact. Het isuiteindelijk de bedoeling dat je twaalf artefacten weet te verzamelen, eendoelstelling die je enkel kunt waarmaken door nog een heleboel andereopdrachten aan te nemen.

Een ander voorbeeld van zo'n mi ie is het afknallenvan een horde War Wasps. Eens je deze opdacht hebt aangenomen transformeertSamus van haar opgerolde vorm naar een staande positie waarin de speler gebruikkan maken van haar armkanon. In ware Space Invaders-stijl mag je danaanvliegende Wasps stukschieten om zo uiteindelijk alweer een artefact teverdienen. Het overgrote deel van Metroid Prime Pinball zal Samus echter alsMorph Ball te zien zijn, en dat is niet eens zo slecht!Hetflipperen zelf verloopt namelijk heel soepel en vlot, zonder dat je ooit temaken zult krijgen met framedrops,iets wat opvallend is gezien de snelheid waarmee de actie op het scherm somsweer wordt gegeven. Zelfs als er tien verschillende Morph Balls op het schermrondrollen loopt Metroid Prime Pinball nog steeds even vlot als altijd, wat vangroot belang is tijdens het spelen van een flipperspel. Grafisch hebben Fuse enNintendo trouwens een meesterwerkje weten neer te zetten: de flipperkasten zijnstuk voor stuk voorzien van ongelofelijk veel detail en ademen de bekende, buitenaardsesfeer uit de Metroid-reeks uit. Om het plaatje compleet te maken heeft men hetspel ook voorzien van prachtige achtergrondgeluiden en een soundtrack diekwalitatief menig ander DS-spel de loef af weet te steken.  Hetgrootste nadeel van Metroid Prime Pinball is waarschijnlijk het geringe aantalaan flipperkasten die aanwezig is. Men heeft ervoor gekozen om de speler aan deslag te laten gaan met slechts twee verschillende pinballtafels. Het klinkt érgschaars, maar als snel blijkt dat elke kast eigenlijk bestaat uit meerdere delen.Weet je bijvoorbeeld in 'Pirate Frigate', die andere flipperkast naast TallonOverworld, genoeg artefacten te verzamelen, dan word je getransporteerd naareen volledig ander 'sublevel' waarin zich een eindbaas bevindt. Laat ik je almeteen zeggen: zo'n eindbaas afmaken vergt heel wat oefening en zal zelfs demeest doorwinterde pinballmaniak de nodige moeite kosten. Eens je de genoemdeeindbaas tegen de grond hebt weten te krijgen is het echter nog steeds nietgedaan, het spel geeft je alweer de keuze om naar een ander gedeelte van deflipperkast te gaan om het daar nogmaals op te nemen tegen een eindbaas vanformaat. Eens je ook deze snoodaard hebt weten te verslaan (waarna er nog tweeandere levels volgen) zijn er in de tu entijd zo'n twintig minuten verstreken,wat wil zeggen dat je toch een hele kluif hebt aan het spelen van Metroid PrimePinball.Alsof hetnog niet genoeg was om een degelijk spel te ontwikkelen heeft Nintendo er ookvoor gezorgd dat personen die Metroid Prime Pinball in huis halen een extraatje in de vorm van het Nintendo DS Rumble Pack er gratis bij krijgen, eruit ziende als een gewone GBA-cardridge die je in de grote ingang van je DS moetstoppen. Op deze manier zal Metroid Prime Pinball dit meteen herkennen en ervoorzorgen dat je DS bij elke botsing die je balletje met de omgeving maakt gaattrillen, net zoals bijvoorbeeld de Dual Shock dat op de PlayStation 2 zou doen.Het is opvallend hoe goed de Rumble Pack werkt bij het spelen van dit soortgames, je gaat je dan ook snel afvragen waarop niet meer DS-games, buitenCustom Robo Arena, gebruik maken van deze intere ante technologie. Het isechter zonder twijfel een mooi gebaar van Nintendo om hun Rumble Pack samen meteen spel te bundelen tegen een normale prijs, waarvoor hulde! Naast demi ies die je tot een goed einde moet zien te brengen is het verder nogmogelijk om Metroid Prime Pinball met acht personen tegelijk te spelen in eenstrijd om de hoogste score te behalen. Het leuke hieraan is dat slechts ééniemand in het bezit moet zijn van een Metroid Prime Pinball-exemplaar, doordatdie persoon de nodige data gewoon kan versturen naar alle DS'en in de buurt.Het behalen van de hoogste score kan verslavend werken en kan ervoor zorgen datje samen met je vrienden heel wat tijd zult stoppen in het samen spelen vanMetroid Prime Pinball. Het enige spijtige aan de zaak is dat het spel niet viahet internet te spelen is, maar de kwaliteit van de singleplayer- enoffline-multiplayer mode maakt veel goed.