Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
None

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain

Even geweldig als teleurstellend

Geschreven door Thijs Barnhard op

Conclusie

  • <p>Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain is een pijnlijk afscheid voor de langlopende serie. In veel opzichten is het de beste Metal Gear-game tot nu toe, vol met eigenaardige details, manieren om missies op verschillende manieren aan te pakken en haast perfecte sluipactie. Daartegenover staat dat het verhaal rommelig en ronduit onafgewerkt afgesloten wordt. Big Boss verdient eigenlijk beter, maar tegelijkertijd is Metal Gear nog nooit zo goed geweest.</p>
    Score: 90 Fantastisch
    • Fantastische opzet van missies, bomvol details, enorm uitgebreid, oogt fantastisch
    • Verhaallijn erg op de achtergrond, teleurstellend rommelige afsluiting serie
Het idee dat The Phantom Pain misschien wel de allerlaatste échte Metal Gear is, doet pijn. De langlopende serie vol spionage, intrige, infiltratie en vergezochte plottwists komt met dit vijfde deel en het vertrek van de originele bedenker Hideo Kojima bij Konami ten einde. Een bittere pil voor wie altijd heeft meegeleefd met de complexe verhaallijnen die de serie keer op keer wist voor te schotelen. Het is helemaal bitter omdat dit afscheid van Metal Gear niet helemaal is wat het had kunnen zijn.

Aan de nieuwe opzet ligt het gelukkig niet. Big Boss - die na de gebeurtenissen uit de vorig jaar verschenen prequel Ground Zeroes ontwaakt uit een coma - is in deze game veelzijdiger dan ooit. Zijn leger van huurlingen en zijn thuisbasis is hem afgenomen door de mysterieuze Skull Face en samen met zijn oude kameraden zint hij op wraak. Die lust voor vergelding brengt hem onder andere naar de rotsachtige vlaktes van Afghanistan, waar de speler voor het eerst in de serie de vrijheid krijgt om zelf te bepalen waar hij of zij gaat of staat.

None

Schitterend scala aan mogelijkheden

Die open wereld is niet zo overvol als de gemiddelde Ubisoft-game, maar bevat alsnog genoeg interessante locaties, side ops en missies die het verhaal verder voortzetten. Met behulp van een helikopter die op ieder moment opgeroepen kan worden om Big Boss van een veilige locatie op te pikken en verschillende buddies die hem in het veld bijstaan, zijn er bovendien genoeg manieren om de wereld te doorkruizen. Die wereld oogt eigenlijk altijd fantastisch. Wanneer je ‘s ochtends  met de helikopter boven Big Boss’ basis vliegt of in het holst van de nacht een fort van Russische invallers binnensluipt, de game weet consistent schitterende beelden op het scherm te toveren en tegelijkertijd in een soepele 60 fps te draaien.

De verschillende missies hebben eigenlijk maar een paar variaties op dezelfde opzet. Waar dat in vrijwel iedere andere game een serieus probleem zou zijn, weet The Phantom Pain die valkuil tientallen uren met gemak te omzeilen. Bijna iedere missie draait om het uitschakelen van een doelwit, het redden van een gevangen soldaat of het infiltreren van een basis, maar het is de manier waarop je dat doet die het verschil maakt. Big Boss is wat dat betreft van alle markten thuis. Hij sluipt net zo makkelijk volledig ongezien overal naar binnen als dat hij iedereen op koelbloedige wijze omlegt. Voor welke speelstijl de speler ook kiest, het werkt in Metal Gear Solid 5 gewoon. Dat is vooral te danken aan de samenwerking tussen de haast perfecte besturing, gigantische keuze uit wapens en gadgets plus de verschillende buddies die daadwerkelijk een verschil maken op het slagveld.

None

Maak je eigen missie

Een missie waarin Big Boss een colonne tanks moet opblazen kan door de gekozen stijl van de speler compleet anders uitpakken. Te paard kan de optocht van militair wapentuig gevolgd worden om vervolgens met een raketlanceerder in vol galop in de aanval te gaan. Een andere mogelijkheid is om langs de verwachte route een valstrik bestaande uit C4 en landmijnen te plaatsen. Een andere speler kiest er misschien voor om bij de nabijgelegen vijandige basis een soldaat te gijzelen en te ondervragen. Dat deze arme stakker de locatie van een verderop geparkeerde tank onthult zou zomaar de manier kunnen zijn om af te rekenen met de complete colonne in een explosieve verrassingsaanval.

Missie na missie - of het nu een optionele opdracht of onderdeel van de verhaallijn is of niet – The Phantom Pain weet steeds weer nieuwe mogelijkheden te bieden voor infiltratie of sabotage. De onvoorspelbare dynamische kant van de open wereld maakt dat gegeven alleen maar leuker. Wachten totdat het donker wordt voordat je een basis insluipt of een plotseling opstekende zandstorm gebruiken om op de vlucht te slaan zorgen ervoor dat iedere missie een opzichzelfstaand spannend verhaal is. Niet voor niets begint en eindigt elke hoofdopdracht met de namen van de personages die erin meedoen en de werknemers van Kojima Productions die zo hun bijdrage hebben geleverd. Het maakt de filmische ervaring helemaal af.

Voor welke speelstijl de speler ook kiest, het werkt in Metal Gear Solid 5 gewoon.
None

Thuisbasis in verbouwing

De veelzijdigheid die terug is te vinden in de missies is ook te herkennen in de manier waarop je als speler Mother Base op- en uitbouwt. Door soldaten uit het veld te ontvoeren met behulp van de in Peace Walker geïntroduceerde Fulton Recovery Device, worden verschillende teams die zich begeven op het naar eigen inzicht opgebouwde boorplatform verder uitgebreid. Des te meer goede werknemers Big Boss heeft in zijn leger van ‘Diamond Dogs’, des te meer nieuwe gadgets of wapens hij kan ontwikkelen. Het speciale intel-team voorziet hem van informatie over de locatie van bewakers in het veld en er is zelfs een speciale gevechtseenheid die op aparte missies gestuurd kan worden. Op de zeldzame momenten dat Konami’s servers werken is het zelfs mogelijk om de Forward Operating Bases van andere spelers te infiltreren. Iets dat de potentie heeft om uit te lopen in een spannend kat- en muisspelletje.

Het oog voor detail bij dit alles is werkelijk ongekend voor een game van deze schaal. Het eerste einde van de game behalen kost de snelle speler misschien dertig uur, maar daarna heeft het spel nog een aantal verrassingen in petto. Nieuwe easter eggs, upgrades en side ops blijven zich in de tussentijd verder vrijspelen. 

None

Als speler zelf ontdek je ook steeds meer mogelijkheden. Vaak met een bepaalde buddy optrekken levert nieuwe vaardigheden op (D-Horse kan bijvoorbeeld op commando leren poepen) en verspreid in de wereld zijn cassettebandjes met allerlei klassieke nummers uit de jaren ’80 te vinden. Uit een zenuwslopende missies gered worden door je helikopter die keihard The Final Countdown door een vallei laat echoën is een zeldzaam gaaf moment zoals maar weinig andere games ze kunnen presenteren. 

Gebrek aan verhaal

Dat The Phantom Pain wat gameplay betreft gevaarlijk dicht in de buurt van perfectie komt, staat in scherp contrast met de manier waarop het verhaal zich ontvouwt. Sinds Metal Gear Solid stonden de intriges, het melodrama en de twists eigenlijk altijd voorop en was de sluipgameplay iets dat je als speler moest leren waarderen. Het verhaal is in dit vijfde deel veel meer naar de achtergrond geschoven. Meerdere hoofdmissies hebben geen enkele betrekking op de plannen van de kwaadaardige Skull Face en in de aanloop naar de finale toe heb je in de tientallen uren daarvoor best weinig verhaal meegekregen.

Zelfs de klassieke Codec-gesprekken zijn vervangen door cassettebandjes die tijdens het spelen zijn te beluisteren. Het is daarbij veelzeggend dat het bandje gewoon door blijft spelen terwijl een ander personage Big Boss via de radio aanspreekt en er doorheen praat. Het gevolg is dat je gehaast het menu in moet duiken om de tape te pauzeren. Het is vooral een slordigheid die botst met de geliktheid van de rest van The Phantom Pain. 

None

Metal Gear-onwaardige afsluiting

Minstens zo rommelig is de manier waarop er grote delen uit het verhaal zijn gesloopt. Na het eerste einde bereikt te hebben, volgen er nog meer missies die nauwelijks met elkaar verbonden lijken te zijn. Er wordt naar een ogenschijnlijk grote climax gewerkt die vervolgens helemaal uitblijft. Vanwege tijdsbeperkingen tijdens de ontwikkelingen, of vanwege het conflict tussen Kojima en Konami, blijven complete verhaallijnen onafgewerkt, krijgen personages geen afsluiting en voelt dit vijfde en waarschijnlijk laatste deel in de legendarische serie wat verhaal betreft als een afgeraffelde bedoeling.

De cassettebandjes bieden de nodig achtergrond, maar het valt niet te ontkennen dat de manier waarop de laatste missies en daarmee ook de laatste twist compleet uit het niets komt. Binding met de verder degelijke interessante verhaallijn is er dan allang niet meer, omdat missies die daadwerkelijk betrekking hebben op de hoofdlijn dun gezaaid zijn. Alsof een verhaal van acht uur uitgesmeerd is over meer dan vijftig uur.

Dat The Phantom Pain toch nog een fantastische game genoemd mag worden heeft vooral te maken met de gameplay, die nog niet eerder in de serie zoveel variatie en opties weet te bieden. Zelfs wanneer het spel tegen het einde aan extreem moeilijke versies van eerdere missies voorschotelt (die overigens niet uitgespeeld hoeven te worden om het echte einde te zien) blijft de gameplay overeind. Het zorgt ervoor dat deze vijfde Metal Gear vooral phantoompijnlijk is voor de fan van het eerste uur.

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain is beschikbaar voor pc, PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One en Xbox 360. Voor deze recensie is de PlayStation 4-versie getest.

Dit artikel delen:

Lees meer

Overleven als mier in Ant Simulator 'Games centraal bij nieuwe Apple TV'
28

Reacties op: Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Jelster

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Prachtspel, maar helaas jammer van het verhaal. Zo ontzettend meegeleefd met de serie, en het is ze met alle delen gelukt.

    Waarom dan ineens afwijken van de story telling met het laatste deel Kojima? Waarom?? Om al die zeikerds na deel 4?? Metal gear is altijd een speelbare film geweest en had het moeten blijven.

    Nog geen 10 uur story telling is echt veel en veel te weinig voor een gameserie van deze magnitude…..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ShadowX

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Mooie review, ik heb nog nooit een MGS gespeeld althans deel 3 maar toen hield ik meer van andere genre`s en om die reden na 30 minuten uitgezet, morgen komt deze binnen want heb toch maar besloten me eraan te wagen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Fappingsnake

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Ik als METAL GEAR GEAK , Vind het verhaal juist erg goed gedaan , het is minder dan voorgaande delen , maar dat maakt toch niets uit ? Het enige wat ik mis, zijn toch de oneliners van David Hayter. Het is tioch een gemis vind ik, hij heeft zoveel meer passie en humor in zn stem, dan kiefer.
    Verder zijn de bandjes ook niet echt storend , ik bedoel de techniek was toen der tijd nog niet zover dat er codec gesprekken konden plaatsvinden he ;)
    En rommelig is het zeker niet, het is anders dan de voorgaande delen. Maar je moet ook geen appels met peren gaan vergelijken. Zelfs de meeste gamers die niets met Metal Gear hebben, vinden dit deel fantastisch ! Jammer dat jullie er zo over denken gamer.nl !

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    WEDhicks

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    De klassieke Codec-gesprekken waren in Peace Walker al vervangen door cassette bandjes. Maar laten we niet doen alsof de codec-gesprekken van bijvoorbeeld Metal Gear Solid 3 nu beter waren dan de manier waarop het hier gepresenteerd wordt. Uiteindelijk zat je naar een scherm te staren met een foto van degene met wie je aan het praten was met daarbij frequentie nummertje en een volume indicator.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    ik denk dat het verhaal anders is dan normaal is omdat konami en kojima natuurlijk al langer dan voor het einde in de clinch liggen.
    Dit gaat neit in een paar maanden om maar al veel eerder in het ontwikkeling.
    Misschien dat konami heeft geeist dat het verhaal anders moest dan in de voor gaande delen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Baukereg

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Op termijn ga ik de game zeker spelen, maar no way dat ik nu de volle pond betaal. Waar Konami momenteel mee bezig is slaat helemaal nergens op. Ik leen wel de kopie van mijn buurman. Sommige recensies spreken van de beste stealthervaring ooit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    SirWilliams

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Ik sluit me hier voledig bij aan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    spreadthehate

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Ik sluit me hier ook bij aan.

    Van alle delen genoten, waar deel 1 voor mij persoonlijk veruit de beste MGS was.
    Op één of andere manier heb ik tot op heden nog niet echt de drang gehad om dit deel te kopen. Al wat gameplay zitten kijken, maar ik word er nog niet warm van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Baukereg

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    De gameplay footage doet mij ook niet veel, vooral niet die BS met parachutes en posters van naakte modellen. Maar dat soort grapjes horen nu eenmaal bij de serie ("It's just a box!"). Maar als ik hoor dat mensen werkelijk uren bezig zijn om een basis te infiltreren klinkt me dat goed in de oren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Arrahant

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Door de game uit principe niet te kopen werk je Konami's gedachtegang tav. AAA game development juist in de hand. Dit werkt averechts.

    Als je wilt communiceren dat Konami verkeerd bezig is moet je de game juist wel kopen! Op deze manier laat je Konami weten dat er heus nog wel centjes te verdienen zijn in AAA game development.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    SirWilliams

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Aziatische bedrijven denken niet met dezelfde logica als de joune, Nintendo is daar een heel goed voorbeeld van. Over een jaar geniet ik lekker van dit spel rechtstreeks uit de budget bak.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CJB

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Ik ben het niet helemaal eens wat het verhaal betreft (Ik ben nog niet helemaal door het verhaal heen)

    Ik vind het verhaal juist er prachtig, heb nu 96 uur in het spel zitten maar ben nog niet door de story heen dus ik weet ook nog niet hoe het eindigt. Het grote verschil zit hem namelijk in dat het verhaal niet meer zozeer verteld word in de tussen filmpjes maar juist op de cassettes, vooral de cassettes welke worden aangeduid in het groen.

    Een van de redenen waarom hiervoor is gekozen is dat je zelf kunt bepalen wanneer je deze gaat beluisteren en dit geen halt toe roept tot de gameplay. Ik vind het heerlijk om de cassette bandjes te luisteren en tussendoor mijn motherbase te managen. Dus in plaats van uren naar tussen filmpjes te kijken en minimaal aantal uur gameplay hebben ze nu gekozen voor 10 tallen uren gameplay en minimale tussen filmpjes. Qua inhoud wat story telling betreft zit er weinig verschil in ten opzichten van de vorige delen. In de vorige delen werd dit meer naar toe geforceerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    45 uur en pas 15% completed (20 sideops en 10 story missions..) Gameplay wise de beste metal gear ooit, ongeevenaarde stealth, en nog steeds de komplete japanse weirdness en gekheid (naaktmodellon op je kartonnen doos plakken om soldaten af te leiden? check! schapen redden? check! )

    En storywise, de cassettes beluister ik altijd tijdens het managen van motherbase of voor het op een missie gaan, het gemis van (in de ogen van sommige) te lange cutscenes is zo perfect verholpen, ingame krijg je nog genoeg knettergekke stuff te zien.. oh man.. de eerste echte introductie met Metal Gear.. ik kreeg bijna Shadow of the colossus emoties..

    En voor Ground Zero fanaten, als je de medical bay gebouwd heb check de 'geheime' kamer voor een mindblowing cutscene.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Aquemini

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    in 1 woord: fantastisch!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Exalian

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    En jouw naam komt van een fantastisch album!! :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    NextKid

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Geweldige spel. Maar wat ik wel irrirant vindt is dat travelen van punt a naar b best wel lang duurt tijdens een missie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    RPGer

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Minder nadruk op verhaal lijkt me alleen maar positief, deel IV was een regelrechte ramp. De serie staat sowieso niet bekend om zijn geweldige schrijfwerk en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Onafgemaakt is wel jammer natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Fappingsnake

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    volgens mij heb jij je hoofd gestoten ! of zit er teveel XP in je hoofd ! deel IV een ramp ?
    dat het jouw game niet is , is wel duidelijk, maar praat geen Horse shit ! en geen goed schrijfwerk ? gast Kojima staat er juist om bekend ! Geniaal geschreven, maar niet voor iedereen te snappen , komt vast goed als je pubic hair gaat groeien . lees anders maar eens een verhaal over metal gear, en of kijk naar samenvattingen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Baukereg

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Komt fatsoenlijk schrijven ook met pubic hair?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    RPGer

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    LOL nog meer lezen over MGS OMG the horror.

    En produceren van horse shit laat ik wel aan Kojima over.

    Overigens kraak ik niet de serie af, want heb ze (behalve IV) met veel plezier gespeeld. Maar laten we nu niet doen alsof dit Libris prijs materiaal is.. (google dat maar even)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.