Mayday! Deep Space - Kosmisch spraakgebrek | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Mayday! Deep Space is geschreven door sciencefictionauteur Daniel H. Wilson, bekend van onder meer het boek Robopocalypse, en dat is duidelijk in het spel terug te zien. De mobiele titel speelt zich af rondom een noodoproep die verstuurd is van de USS Appaloosa, een ruimteschip dat stuurloos rondzweeft na een onbekend incident. Door dit ongeval lijkt de voltallige bemanning te zijn omgekomen, op één overlevende na. Bij toeval pik jij als speler het radiosignaal op en help je de eenzame ziel te overleven.

Spraakcommando’s

Deze ongenadige taak ga je te lijf met behulp van een soort walkietalkie. Dit apparaat bestaat uit twee elementen. Als eerste een radar, die fans van Konami’s Metal Gear-reeks zeker zal doen denken aan de Soliton Radar, waarop in het ruimteschip in groentinten in kaart is gebracht. Als tweede, en minstens even belangrijk, een knop waarmee je communiceert. Via gesproken Engelstalige commando’s, zoals “stop”, “turn left”, “move forward” en “run”, geef je opdrachten aan de overlevende.

Dit simpele idee leidt je samen door uitgestorven gangen en langs rood knipperende gevaren, terwijl je beetje bij beetje de geheimen van het ruimteschip ontdekt. Bloedstollende momenten zorgen ervoor dat de toonhoogte in je eigen stem ook daadwerkelijk verschiet als je bij een verkeerde besli ing herhaaldelijk “stop” of “run” begint te roepen. Het concept werkt, omdat Mayday! Deep Space erin slaagt een buitengewone sfeer op te bouwen. Eentje die, naast de meeslepende sci-fi-muziek, vooral te danken is aan de stemacteur van het hoofdpersonage.

Acteur Osric Chau, bekend van de tv-serie Supernatural en voice-acting in Sleeping Dogs, weet de angst en nieuwsgierigheid betreffende zijn hachelijke situatie perfect te uiten. Een smet op het geheel is dat de spraakcommando’s niet altijd even goed worden opgepakt, wat kan zorgen voor frustrerende momenten. Dat je hierbij kunt kiezen voor een besturing met knopjes is handig, maar doet wel af aan de ervaring.

Mayday Deep Space

Schaarse momenten

Eenmaal vertrouwd met de besturing komt er een ander probleem om te hoek kijken. Mayday! Deep Space is namelijk een erg korte ervaring, waarbij je in minder dan veertig minuten het einde bereikt. In dit korte tijdbestek moet het spel het hebben van de enigszins schaarse spannende momenten, die vaak bestaan uit ontmoetingen met vijanden. Het ruimteschip is echter vrij groot, waardoor zulk treffen spaarzaam is. Vijanden moeten ontweken worden, gevechten vinden er niet plaats en van echte puzzels is geen sprake. Een gemiste kans, waar puzzels in combinatie met spraakcommando’s zeker intere ant waren geweest. Hierdoor draait het spel vooral om het correct navigeren door de gangen van het ruimteschip.

Uiteindelijk lukt het Mayday! Deep Space een spannend kort sciencefictionmysterie te vertellen. Een knappe prestatie gezien de korte speelduur. Tijdens het spel zijn er tevens enkele keuzemomenten die invloed hebben op de afloop van het verhaal; de game heeft in totaal vier verschillende eindes. De wi elwerking tu en uitstekende voice-acting en je eigen spraakcommando’s maken van Mayday! Deep Space een unieke verhalende ervaring, met op gameplaygebied de nodige ruimte voor verbetering.

Mayday! Deep Space is nu verkrijgbaar voor iOS en kost 2,99 euro.