Max & the Magic Marker | Gamer.nl

Max & the Magic Marker | Gamer.nl

Max & The Magic Marker is het debuut van de Deense indie-ontwikkelaar Pre Play. Zoals zoveel indie-ontwikkelaars, had ook Pre Play geen pretenties toen het met het maken van de game begon. Drie jaar later staat er een creatieve platformgame klaar voor WiiWare en de PC. Het magische attribuut in de game is een vilstift waarmee je hoofdrolspeler Max voor allerlei gevaren kunt behoeden.

Max is een jong ventje die een mysterieuze envelop thuisgestuurd krijgt met daarin een viltstift. Zonder te weten wat de viltstift precies doet, begint hij te tekenen en creëert zo een monster. Wat Max niet weet, is dat de magische stift allerlei figuren tot leven kan wekken. Zo ook zijn monster, die vervolgens al zijn tekeningen ruïneert. Max zijn oplo ing: zichzelf tekenen en dat monster achterna gaan.

Een kleuter kan de was(co) doen

Het idee achter Max & The Magic Marker is dat je door de magische viltstift te gebruiken op schijnbaar onbereikbare plekken kunt komen. De game laat je continu wi elen tu en de speelwereld en Max zijn tekeningen. Het spel pauzeert zodra je overschakelt naar de tekening, waarna je met de viltstift nieuwe objecten tot leven kunt roepen. Zo kun je als je midden in de lucht hangt even pauzeren, een platform tekenen en vervolgens weer verdergaan. Dit alles wordt in het begin van de game duidelijk uitgelegd met tekstwolkjes zodat je nooit het overzicht kwijtraakt.

De besturing van de game is een combinatie van de Wiimote en de Nunchuck, waarbij je Max bestuurt met de Nunchuck en de stift met de Wiimote hanteert. De mogelijkheden met de stift zijn legio. Bruggen, ladders, torens, je kunt het zo gek niet bedenken of het is te tekenen. In eerste instantie los je de puzzels op conventionele wijze op: een brug is een rechte streep een toren een opeenhoping van blokjes. Naarmate je verder in de game komt, wordt behoorlijk wat inventief denkwerk en vooral vaardigheid met de stift gevraagd.

Gelukkig zit de game logisch in elkaar en zijn er ook talloze leuke ideeën in verwerkt. Zo speelt de zwaartekracht een rol. Teken je een ingekleurd rondje, dan is dit een zwaar voorwerp en zal het hard naar beneden vallen. Teken je echter een leeg rondje, dan is het licht en valt het minder snel. Als je iets hoog in de lucht tekent kan het voorwerp ook een hogere valsnelheid bereiken. Dit is vooral handig als je gebruikt maakt van een wipconstructie om Max de lucht in te lanceren.

Eén man, één stift

Ondanks de ietwat hoge moeilijkheidsgraad zijn de vijftien levels erg snel uitgespeeld, waarna je in de singleplayer enkel nog je tijd kunt verbeteren. Wel zit er een onofficiële multiplayer-modus in het spel, waarbij één speler Max bestuurt en de ander de controle neemt over de viltstift. Dit brengt soms verwarrende situaties met zich mee, maar gelukkig kan de speler met de viltstift het spel altijd op pauze zetten, waardoor hij in alle rust kan tekenen. Vooral als je de richttijd probeert te verbreken is deze multiplayer-modus erg geschikt omdat ieder zich geheel op z'n eigen taak kan concentreren.

Audiovisueel heerlijk

Niet alleen de gameplay weet echter te vermaken, ook audiovisueel staat de game z'n mannetje. Ieder level begint met een prachtige wasco tekening en ook het stijltje is inventief. Daarnaast is de muziek in de game formidabel in elkaar gezet door de Deense formatie Analogik. De deuntjes zijn catchy en worden opgebouwd van minimalistisch tot bombastisch naarmate je verder komt in een level. Als je vervolgens dood gaat, begint de muziek weer rustig, wat nog een extra stimulans is om je best te doen.

Max & the Magic Marker is jammer genoeg niet geheel bugloos. Soms is er een kleine hapering als je een voorwerp oppakt en de springknop reageert niet altijd even direct. De PC-versie wordt op dit punt verbeterd, maar of ontwikkelaar Pre Play hier ook voor de WiiWare-versie nog iets aan kan doen is onduidelijk. Daarbij blijft de combinatie van platformen en tekenen lastig, ook al heb je de beschikking over een pauzeknop. Dit neemt echter niet weg dat Max & the Magic Marker een leuk en origineel spelletje is dat voor weinig geld te koop is op WiiWare. Ook staat je aan het eind van de game nog een leuke verra ing te wachten. Wat dat is, dat moet je zelf maar uitvinden als je de game gaat spelen.

Een kleuter kan de was(co) doen

Eén man, één stift

Audiovisueel heerlijk