Mat Hoffman's Pro BMX 2 | Gamer.nl

Wat Tony Hawk is voor skaters, is Mat Hoffman voor BMX-rijders. Niet alleen omdat het om twee grootheden in hun sport gaat, maar ook omdat de games wel heel erg op elkaar lijken. Niet echt vreemd, want beide spellen komen van dezelfde makers. Op de GameCube zijn we toe aan het tweede deel van de Pro BMX-serie. Er wordt gereden op acht parkoersen, gevuld met geheime gebieden, interactieve obstakels en natuurlijk challenges die voltooid moeten worden om verder te komen.

Nieuw in dit tweede deel is de Road Trip, een soort aangepaste career-mode. In deze speelmode kun je videoclips verdienen waarin je kunt zien hoe je met een bus vol bikers door de Verenigde Staten toert. In elke stad die je aandoet, wachten twaalf nieuwe challenges, onderverdeeld in blokken van vier. Die uitdagingen zijn weer van de gebruikelijke soort: zet een score neer, verzamel voorwerpen, voer de juiste trick uit op de juiste plek, het bekende werk dus. Elke stad zoals Las Vegas, New Orleans en Chicago heeft z´n eigen thema en layout.

De levels zijn niet echt boeiend, soms zelfs behoorlijk saai. Wat vooral opvalt zijn de grote open plekken, waar je volop de ruimte krijgt voor handstands en andere tricks waarvoor een goed evenwichtsgevoel nodig is. Gamers kunnen behalve als Mat zelf ook als een van de zeven andere BMX-pro´s rijden. Elke coureur heeft in de Road Trip-mode een eigen serie filmpjes, waarin te zien is met welke problemen ze te maken krijgen tijdens hun toernee door Amerika. Naast de Road Trip-mode zijn er nog meer speelmodi, zoals Free Run en verschillende twee spelers splitscreen modi.

Het tweede deel uit de Pro BMX-serie lijkt wel heel erg op het origineel. Toch zijn er wel degelijk verschillen aan te wijzen, vooral door de toegevoegde Road Trip-speelmode. Maar of de verschillen groot genoeg zijn, hangt er helemaal van af of je een BMX-fan bent die echt op die filmpjes zit te wachten.