Marvel’s Spider-Man: The Heist-dlc had best wat ‘greater’ gemogen | Gamer.nl

‘Be greater’, zo luidde de tagline van Marvel’s Spider-Man. Die game, nog zeer vers in het geheugen, nam dat credo ter harte en wás ook groots in vrijwel ieder opzicht. Datzelfde kunnen we helaas niet zeggen over The Heist, de eerste downloadbare content voor Marvel’s Spider-Man.

The Heist is het eerste deel uit een drieluik. De uitbreiding is los te koop, maar ook samen met Turf Wars (verschijnt in november) en Silver Lining (december) onder de noemer The City That Never Sleeps. Zeker omdat het een drieluik betreft, is het maar goed dat het verhaal juist het grote pluspunt is van The Heist.

Spider-Man
Spider-Man
Spider-Man

Black Cat

Het toch al behoorlijk dynamische personage Peter Parker/Spider-Man krijgt het in deze uitbreiding allemaal nog lastiger wanneer zijn ex-vriendinnetje Felicity Hardy/Black Cat ten tonele verschijnt. Hoewel het verhaal binnen drie uurtjes uit te spelen is, wordt de relatie tu en de twee knap neergezet met sterke dialogen en prachtige tu enfilmpjes. Vooral wanneer de twee superhelden in hun geweldig gedetailleerde kostuums om elkaar heen dartelen, is de spanning door het scherm heen voelbaar.

Verder blijkt andermaal hoe goed Marvel’s Spider-Man in elkaar zit. Of je de game nu al een paar weken geleden hebt uitgespeeld, of nog middenin het avontuur zit (bindend advies: speel het hoofdverhaal wel eerst uit), de besturing is zó intuïtief en responsief dat je binnen een oogwenk weer vloeiend achter elkaar vijanden in spinnenweb wikkelt, stellages op hun hoofden laat donderen en putdeksels en autodeuren in hun gezicht smijt. Om vervolgens even een lekker potje te slingeren tu en de gebouwen van New York.

In de straten van The Big Apple is dit keer echter veel minder te doen. Er is een handvol nieuwe verzamelobjecten en wederom zijn er straatmisdaden en challenges, hoewel dat vooral herkauwingen zijn van bekende activiteiten. Alles tezamen weet het de speelduur met niet veel meer dan een uurtje maximaal te verlengen. Terwijl de hoofdgame een hele fijne balans had tu en verhaal en ‘vrije tijd’ waarin je zijactiviteiten kon ondernemen, is die balans bij The Heist een beetje zoek en zit je bijna permanent verhaalmi ies te spelen.

Spider-Man

Geen nieuwe trucjes

Terugvallen op activiteiten uit de hoofdgame is er niet bij; in tegenstelling tot veel andere openwereldgames start je de dlc niet organisch vanuit de spelwereld, maar vanuit het menu. Op de rugzakken en landmarks na blijven alle activiteiten ‘achter’ en moet je dus echt terug naar de hoofdgame als je nog wat oude uitdagingen of straatmisdaden wilt oplo en. Ervarings- en upgradepunten neem je overigens wel mee, al zullen de meeste mensen na het uitspelen van het hoofdverhaal wel redelijk uitgeleveld zijn. Nieuwe vaardigheden, gadgets of suit powers bevat The Heist niet; er zijn enkel drie nieuwe (cosmetische) kostuums te verdienen. Die kun je dan eventueel weer gebruiken in de hoofdgame, of straks in een van de andere nieuwe hoofdstukken.

The Heist laat daarom een beetje een dubbel gevoel achter. Het is allemaal wel erg kleinschalig. Het is nog te begrijpen dat The Heist afzonderlijk gestart moet worden, daar het echt een nieuw hoofdstuk is, maar door de afwezigheid van nieuwe vaardigheden of suit powers valt er heel weinig te ontdekken. Behalve het verhaal dan. En juist het verhaal van The Heist is een uitstekende reden om Marvel’s Spider-

Man nu alweer uit de kast te pakken. Het is kort maar krachtig (het is dan ook pas het eerste deel uit een drieluik) en wordt geweldig verteld in prachtige tu enfilmpjes die op zichzelf het zien dubbel en dwars waard zijn. Pas op dat je de Share-knop van je controller niet kapot drukt.

The Heist is nu verkrijgbaar als lo e dlc voor Marvel’s Spider-Man voor €7,99 of als onderdeel van het drieluik The City That Never Sleeps á €19,99. Voor deze review is gespeeld op een PlayStation 4 Pro.