Maelstrom | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

In 2004 kwam het originele Perimeteruit. In deze RTS game stonden nanomachines en de omgeving centraal. Het spelkende een aparte gameplay, dat voor het grote publiek toch net iets teingewikkeld leek. Nu is er de spirituele opvolger: Maelstrom. Gedeeltelijkgemaakt met hetzelfde idee, maar een spel dat veel toegankelijker zou moetenzijn voor de casual gamer. Kan de game het opnemen tegen de toppers die komendemaand uitkomen?De wereld isvergaan. Door het roekeloze optreden van de mens is alles de vernietiging in geholpen.Het milieu is verpest en regeringen zijn gevallen. Dan ontploft de eersteatoombom en is het hek van de dam. Een kernoorlog is een onvermijdelijkvervolg. Uit de as van deze oorlog rijzen twee facties: de Ascension en de Remnants.Terwijl deze twee groepen tegen elkaar vechten, wordt onze niet meer zo groeneaarde aangevallen door een buitenaards ras. Zo ontstaat een totale chaos en eenoorlog waar geen einde aan komt. Het verhaal van Maelstrom in een notendop.

Een Maelstromis een enorme wervelwind waar eigenlijk geen einde aan komt. De titel slaat opde oorlog die plaatsvindt op onze thuisplaneet. De drie speelbare factieshebben elk hun eigen kenmerken, wapens en manier van spelen. De Remnants zijnin principe de ‘gewone mensen’ die het moeten hebben van het harde werken,kleine guerrilla-acties en vooral veel geluk. Deze groep lijkt in principe hetmeeste op de mensen die op dit moment op onze Aarde rondlopen. De Ascensionhebben de grote bedrijven achter zich staan, waardoor ze genoeg geld entechnologie hebben om het nieuwste van het nieuwste te bouwen. Verwacht dusenorme, futuristische voertuigen en lasers wanneer je hiermee speelt. Dan zijner nog de buitenaardse wezens, de Hai-Genti, waarbij alles gebaseerd is op organischmateriaal en units kennen als maden die vijanden levend verslinden en grote,slijmerige bommen. Elk ras heeftzijn eigen manier van spelen. De Ascension moeten het hebben van brute kracht,de Remnants van hun tactische en strategische vernuft en de Hai-Genti zitten erergens tu enin. Het belangrijkste van elke factie zijn de helden. Zoals in welmeer RTS games zijn dit speciale units die aparte krachten beschikken en elkemi ie moeten overleven. Ook in Maelstrom zitten deze helden dus. Een vernieuwingechter is dat je het zogenaamde direct-control kunt gebruiken bij je helden.Met deze functie neem je de directe controle over van je held en schakel jeover naar een third-person perspectief. Je mag zelf het wapen op je vijandenrichten en lekker knallen. Helaas voelt dit direct-control aan als eenhalfbakken versie van een slechte third-person shooter. Soms zul je over moetenschakelen naar dit perspectief om een aantal vijanden te verslaan. Helaas is deartificial intelligence van je tegenstanders zo slecht dat je geen enkele moeitehebt om die mannetjes een kopje kleiner te maken.

Gelukkig isdeze feature slechts een kleine toevoeging en draait het natuurlijk om hetstrategiegebeuren. Jammer genoeg is ook dit niet geheel succesvol. Grondstoffenzijn van e entieel belang in Maelstrom, en dat is meteen waar de game de bootin gaat. Het verkrijgen van bepaalde grondstoffen is bijna onmogelijk, terwijlandere materialen voor het oprapen liggen. Je thuisbasis verzorgt standaard eenbepaalde soort grondstof, waarmee bijvoorbeeld soldaten gemaakt kunnen worden.Hiervan zul je nooit te weinig hebben in het spel. Wanneer je echter de tweeandere grondstoffen nodig hebt, zul je goed op zoek moeten gaan. Hierdoor zijnde verhoudingen tu en je bouwmaterialen nooit in balans. Je hebt van het enesuperveel en van het andere veel te weinig. Een beetje tweaken zou het spel indit geval goed gedaan hebben. Tweaken isiets wat je zelf ook heel veel zal mogen doen in het spel: één van debelangrijke aspecten van het spel is namelijk het veranderen van de elementenen je omgevingen. Dit komt op het volgende neer: je hebt een flinke basisgebouwd, maar je vindt dat de basis op een te grote open vlakte ligt. Je pakteen zogenaamde terraformer unit en kunt vervolgens bijvoorbeeld de grond omhoogduwen of wat laten inzakken. Doe je dit rondom je hele basis, dan zal hetgrondwater stijgen en zal je kamp op een eiland liggen, waarbij je makkelijkdie ene toegangsweg kan verdedigen. Dit klinkt als een super idee en dat is hetook, maar helaas zal je het in de realiteit niet al te veel gebruiken. Vaak ishet simpelweg te veel werk om echt het terraformen te gebruiken, op de mi iesna waarin het verplicht is.Deze maniervan spelen is op nog meer verschillende manier toepasbaar. Is er een enorm meerwaar je overheen moet? Gewoon even de boel bevriezen en het meer oversteken.Als het in het echt ook zo makkelijk was, zou er elke maand een Elfstedentochtgereden worden. Het punt is echter dat het op de een of andere manier gewoonniet echt aanvoelt alsof het nuttig is. Het concept is schitterend en werktsoms ook goed, maar meestal is het frustrerend. De rest vanhet spel werkt in principe als een gewone RTS. Basisje bouwen, units aanmakenen zorgen dat je de vijand verplettert. Dit kan ook weer met behulp van deaarde, maar meestal zal dit gewoon door middel van brute wapens gebeuren. Wat ookfrustrerend is, is de camera in het spel. Inzoomen kan ver, net als uitzoomen,maar zodra je de camera draait staan er veel objecten in de weg. Hoge gebouwendie in je zicht staan zijn hierbij het voornaamste probleem. Het zou logischzijn dat het desbetreffende gebouw doorzichtig wordt zodra je er met je cameraoverheen gaat, maar helaas is dit niet geval. Ook dit voelt weer aan alsof hetgewoon nooit af is gemaakt door de ontwikkelaar.Iets dat welgoed zit in het spel, is de sfeer. Het gevoel van de compleet verwoeste aardeis voelbaar aanwezig. Dit is knap gedaan door de ontwikkelaar, omdat Maelstromgrafisch zeker geen hoogvlieger is. Het spel is niet afzichtelijk, maar het zetzeker geen nieuwe standaard. Vooral zodra er wat verder ingezoomd wordt, is hetdetail vaak ver te zoeken, hoe hoog je de instellingen ook zet. Desalnietteminis de sfeer goed in het spel, wat zeker zorgt voor wat speelplezier.Een dikke minis er voor het geluid. Bij het introfilmpje en in het menu zit er een erg goeddeuntje in het spel. Zodra je echter aan het spelen bent, valt deze grotendeelsweg en mag je constant luisteren naar de twee zinnetjes die je units kunnenuitbrengen zodra je ze hun orders geeft. Na een tijdje zet je het geluid uit,omdat je bijna schuimbekkend en stuiptrekkend op de grond ligt doordat je zogeïrriteerd bent door die soldaatjes. De special effects klinken redelijk, maarook zeker niet meer dan dat. Vooral wanneer je de direct-control over je heroneemt, zul je merken dat het pistool toch niet zo stoer klinkt van dichtbij.Tenenkrommend is het vervolgens wanneer je pistool klinkt als een zwakmachinegeweer. Het klinkt alsof er driehonderd kogels rondvliegen, terwijl jetoch echt pas vijf kogels hebt zien vliegen. Ook de voice-acting in het spel isniet echt overtuigend, maar dat komt waarschijnlijk omdat de zinnen dieuitgesproken worden, niet echt klinken als zinnen die in het echt ookdaadwerkelijk uitgesproken zouden worden. Tsja, het ismoeilijk om een punt te geven aan Maelstrom. Het spel voelt aan alsof het veelte haastig op de markt is gebracht. Dit is niet zozeer te merken aan grote bugsof gameplay die superslecht is, maar meer aan de afwerking die gewoon nietaanwezig is. Het is een gevoel dat langs je rug omhoog kruipt zodra je begintmet het spelen van het spel. Reuze jammer, want het concept van de game is erggoed, waarbij vooral de Terraforming een dikke plus verdient. Zoals gezegd ishet vooral de afwerking en de kleine foutjes die ervoor zorgen dat Maelstromeen spel is dat je eigenlijk beter kan laten liggen. Ben je echter eensupergrote RTS-fan, dan is het spel zeker het proberen waard, want het heeft opeen heel diep niveau, toch echt wel zijn charme. En dit laatste is vooral tedanken aan het concept van de terraforming.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou