Madden NFL 2001 | Gamer.nl

"Wie heeft er hier een beetje verstand van American Football?..."

*stilte*

"OK, ik offer me zelf wel weer op!..."

En vanaf dat moment zat ik er aan vast. Binnen enkele dagen lag het pakje, met een normale doos (YES! Geen DVD doos!), op de deurmat. Gelukkig is mijn kennis van American Football bovengemiddeld, vergeleken met de rest van Nederland. Maar echt geweldig is het helaas nog niet. Toch had ik wat ervaring met deze games, dus ik zou de right man for the job zijn.

Eigenwijs dat ik ben, installeer ik de game en ga meteen spelen...

De regels

Het begint natuurlijk weer met een intro van EA Sports kwaliteit. Hierin krijgen we John Madden persoonlijk ook nog even in beeld. Daarna komt natuurlijk weer een schitterend menuutje tevoorschijn en kunnen we weer van alles aanpa en en instellen. We kiezen voor het meest simpele, de exhibition game. Maar dan begint de ellende al. Natuurlijk willen wij receiven, voor de leken onder ons (zoals ik dus ook ), dat is vergelijkbaar met de aftrap. Kort gezegd is het de bedoeling om de bal aan de andere kant van het veld te krijgen, zonder dat deze in de tegenstanders handen valt, of op de grond terechtkomt. Wanneer het laatste het geval is, moet de 'aftrap' weer van dezelfde plek genomen worden als de laatste plaatsgevonden heeft. Wanneer de tegenstander de bal vangt, is de beurt aan hen om de overkant te halen. Wanneer de tegenstander jou op de grond drukt, terwijl je de bal in je handen hebt, mag je vanaf die plaats het nog eens proberen. Net zolang tot je aan de overkant bent, hierbij moet je wel elke 4 keer 10 meter opgeschoten zijn. Dit is de sport American Football erg kort samengevat, en bedoeld voor leken. Dus willen de diehards mij niet te veel verbeteren? .

De opties

Naast de standaard exhibition mode, zijn er nog een aantal andere modes. Zo is daar de Franchise mode, waar eigenlijk alles om draait. Hierin kruip je in de huid van de coach van jouw favoriete team. Hierbij kan je echt alle mogelijke dingen die te bedenken zijn wel aanpa en, zodat jij jouw team perfect door het seizoen heen kan lozen. Je kunt zelf de matches spelen, maar je kunt ook de computer alles laten berekenen. Zodat je dus eigenlijk gewoon een manager game aan het spelen bent. Wanneer het seizoen afgelopen is, kun je een nieuw seizoen beginnen, waarbij al je instellingen en aankopen/verkopen bewaard blijven in het volgende seizoen.

Verder is er nog de practice mode, waar je al je tactieken kan testen in een friendly match tegen een aantal tegenstanders, of gewoon op een leeg veld. Dit was zeer handig voor mij, want na het eerste potje exhibition zag ik het al niet meer zitten. Maar met het (vrij slechte) boekje en de training mode ben ik er toch nog aardig uitgekomen.

Tot slot is er in Madden 2001, evenals in deeltje 2000, een optie om hele bekende wedstrijden opnieuw te spelen met de originele teams. Hierin krijg je opdrachten om hetzelfde neer te zetten als de helden uit de goede oude tijd. Dit zijn vaak nog zeer lastige opdrachten, want in een halve wedstrijd, beginnend met een achterstand van 27-7, is het erg lastig om deze toch nog winnend af te sluiten. Voor Amerikanen en andere American Football fans zijn dit natuurlijk geweldige wedstrijden, maar mij deed het niet veel.

Voordat ik het vergeet, er zit ook een multiplayer optie in de game. Je kunt via LAN of over IP spelen, maar ook via EA.com. Hier kun je dan meedoen in competities en ook zelf competities starten. Wanneer je gedisconnect wordt midden in een game, krijg je een aantal minuten de tijd om weer verder te gaan. Je hoeft dus niet gelijk opnieuw te beginnen. Dit kan erg handig zijn voor de Casema-ers en Kabelfoon-ers onder ons.