Simpele arcaderacertjes zijn schaars op de Xbox 360 en alleen daarom al is Mad Tracks een waardevolle aanvulling voor Xbox Live Arcade. In Mad Tracks race je met kleine opwindautootjes, die worden aangedreven door een veertje. En juist dit veertje, dat onder in beeld wordt weergeven, is van belang in de gameplay. Wanneer je het gas ingedrukt houdt, zal het veertje namelijk samenknijpen en raak je de druk kwijt met als gevolg dat je snelheid afneemt. Door af en toe het gas los te laten houd je het veertje echter op spanning. Het idee is leuk, maar in de praktijk heb je er niet heel veel van doen. Alleen voor steile hellingen is het zaak te zorgen dat je veertje van tevoren goed gespannen is, anders kun je niet boven komen. Maar bij vlakke races laat je het gas in de bochten vaak genoeg los, om het veertje gedurende de race stabiel te houden. Gewone races vormen eigenlijk maar een klein onderdeel van Mad Tracks, want het spel is uitgerust met een groot aantal verschillende spelmodes. Zo is er een Voetbal-mode waarin je met teams van twee wagentjes door een voetbaltafel racet en het de bedoeling is als eerste drie goals te scoren met de bal die je met je autootje kunt voortduwen. In de Golf-mode heeft elke speler zijn eigen bal die hij over een parcours moet rollen en uiteindelijk in de hole moet doen belanden. In andere modes is het weer de bedoeling tegenstanders de afgrond in te duwen, poolballen van je eigen kleur in de pockets te rollen of zo lang mogelijk rollende ballen in een arena zien te ontwijken. Maar welke spelmode je ook speelt, wapens zijn altijd present. Het wapenarsenaal van Mad Tracks is behoorlijk uitgebreid en biedt een selectie van de betere wapens die we door de jaren heen in racegames zijn tegengekomen. Naast de gebruikelijke raketten, snelheidsboost en olievlek, vinden we onder andere een wapen waarmee je tegenstanders in een ijsblok kunt veranderen en een wapen waarmee je de besturing van de tegenstander tijdelijk om kunt laten keren. Mad Tracks kent een singleplayercampagne met een vijftiental missies. Je kunt telkens kiezen uit twee missies en wanneer je voor één van de twee een medaille behaalt, worden twee nieuwe missies vrijgespeeld. De hele campagne heb je in een half uurtje uitgespeeld, waarna je in je eentje eigenlijk alleen nog kunt strijden om een betere tijd of score tegen een sterkere AI. Later zullen nog twee extra campagnes beschikbaar worden gesteld, voor zo'n 350 per stuk. Behoorlijk duur als ze net zoveel behelzen als de eerste campagne. Waarschijnlijk zijn die nieuwe missies echter wel gewoon in multiplayer speelbaar, wat de prijs alweer wat meer rechtvaardigt. Want waar leuke arcaderacertjes altijd het beste tot hun recht komen is de multiplayer en hierin pakt Mad Tracks behoorlijk uit. Het spel ondersteunt alles wat je van een Xbox Live-multiplayergame zou verwachten, inclusief 80 leaderboards en een TrueSkill-waardering. Alle spelmodes van de singleplayer kun je in multiplayer spelen en leveren vaak hectische situaties op. De multiplayer is dan ook het meest onderhoudende onderdeel van het spel. Wat wel jammer is, is dat je voor de splitscreenmode nieuwe profielen moet aanmaken voor elke controller. Wanneer zien ze nou eens in dat dit de drempel voor een leuk potje splitscreen spelen enorm verhoogt? Jammer! Helaas schiet het spel op het gebied van afwerking flink tekort. Zo is het spel in het Nederlands vertaald door vertaalbureau Babelfish. “De zitting u zich probeert aan te sluiten bij is niet beschikbaar”, maar misschien komt dat wel door de “Missende Host”. “Toer”, ik ben een ronde verder. Ook heeft het menu te kampen met kleine lettertjes die op een normale televisie nauwelijks leesbaar zijn. Je kunt amper zien wat voor medaille je bij de verschillende evenementen gehaald hebt, omdat deze echt enorm klein worden weergegeven. Het is alsof ze het erom doen. Ook audiovisueel stelt het spel weinig voor, maar dat natuurlijk is geen vereiste voor een Xbox Live Arcade-spelletje. Grafisch, op de autootjes zelf na, is het spel van Playstation 2-niveau. Het geluid is verder prima, maar vooral de muziek is op den duur irritant. Mad Tracks is een leuke arcaderacer die je zeker wat uurtjes bezig zal houden, in multiplayer misschien meer als je de smaak te pakken krijgt of een paar vrienden hebt die het spel ook weten te waarderen. Krijg je de smaak niet echt te pakken, dan heb je Mad Tracks vrij snel gezien. De variatie in gamemodes is behoorlijk, al is voor elke spelmode wel maar één omgeving beschikbaar. Dat je voor twee keer 15 extra spelmodes bijna net zo veel moet neertellen als voor de rest van de spel, is ons inziens misschien iets te gortig. Men had wellicht beter voor bijvoorbeeld 1200 punten, direct de volledige game kunnen geven.