Luxor 2 (XBLA) | Gamer.nl

Met Luxor 2 gaan we op reis naar Egypte. Niet om van het lekkere weer te genieten, maar om ballen weg te kaatsen die op deze piramides af komen rollen. Een blik op de screenshots en je weet genoeg: dit lijkt een beetje op Zuma en Actionloop.

Wacht, haal dat ‘beetje’ maar weg. Het is eigenlijk éxact hetzelfde principe als wat je eerder bij Zuma (ook Xbox 360) tegenkwam. Ook hier (maar ditmaal niet als kikker!) moet je gekleurde balletjes schieten. Deze ballen zullen zich op een gegeven moment opstapelen en als je niet uitkijkt zullen deze bij de piramide komen. Is dit het geval, dan is het een gevalletje game over. Schiet je een bal bij drie of meer gelijkgekleurde ballen, dan zullen deze verdwijnen. Hierdoor wordt de rij kleiner en verklein je de kans om af te gaan. In de Adventure mode ga je zoveel mogelijk levels langs, in andere modi gaat het er om dat je zo lang mogelijk blijft ‘leven’.

Er zijn echter wel verschillen vergeleken met Zuma. In Luxor 2 is het mogelijk om te bewegen met je bolletje chieter, zodat je ook op de lastigere plekken de bolletjes kan deponeren. Daarnaast zitten er upgrades in het spel verwerkt, zoals de dagger upgrade. Hiermee kun je á la Arkanoid de bolletjes wegschieten, zodat het makkelijker is om de juiste chains te creëren en zodoende nog meer punten te verzamelen.

Helaas geldt hetzelfde als bij Zuma: dit concept gaat vrij snel vervelen! Na een stuk of tien levels zat ik al echt van “hoe lang gaat dit nog dooooooooorrrrr……?” en aan het einde van de tweede stage had ik er genoeg van. Typisch een spelletje wat je eens in de zoveel tijd moet gaan spelen dus. Maar iets wat je eens per week speelt, mag eigenlijk niet te duur zijn. En voor 800 punten (dat bedrag lijkt wel de standaard te worden ben ik bang) is dat toch écht te veel. Alleen halen als je niet in het bezit bent van Zuma, of maar geen genoegen kunt krijgen van dit spelidee.