Lumini | Gamer.nl

Op het eerste gezicht is Lumini een game met Journey-aspiraties: sfeervol, vredig en volledig gericht op ervaring. Maar er is ook echt wat Speelbaars onder de zon.

In Lumini ga je op pad met een verzameling Lumini, een soort vliegende visjes in vier verschillende kleuren die zich wat zweverig laten sturen door verschillende omgevingen. Het doel is, volgens de makers uit Hillywood, om de ‘balans in de wereld te herstellen’. Dat doe je door lichtgevende items te verzamelen en die bij grote diamanten kubu en te cashen. Maar het draait vooral om het sturen door die omgevingen.

Je danst en glijdt door grotten, langs gortdroge vista’s, door oorverdovend onweer, en tu en kleurrijke bomen en ruïnes van uitgestorven beschavingen. De afwi eling in omgevingen is indrukwekkend van begin tot eind. Waar de start doet denken aan Dear Esthers magistrale derde akte in de fluorescerende grotten, waan je je een moment later in tijdperken ver voordat het menselijk ras zijn gezicht liet zien. Lumini speelt zich af in een buitenaardse, prehistorische oersoep zo kleurrijk en met verve vormgegeven dat je de kleine wezentjes bij tijd en wijle een halt toeroept, om simpelweg van het uitzicht te genieten.

De soundtrack is een onmisbare factor in die esthetische krachtpatserij. Muziek in Lumini schakelt dynamisch tu en hard en zacht, opjagend en geruststellend, zwaarmoedig en vrolijk, terwijl immense dinosaurusachtige wezens walvisachtige kreten uitbrengen en de ambient-geluiden per omgeving oort de puntjes op de Lumini zetten.

Media has no description

Onderbelicht

Qua vormgeving zit het dus wel goed met deze game van Nederlandse indie-makelij. En dat is in sommige uitzonderlijke gevallen (denk Journey en Proteus) genoeg. Hoewel Lumini zich initieel op een vergelijkbare geweldloze wijze presenteert, blijkt echter al gauw dat er gevaar schuilt. Traditionele spelelementen doen hun intrede: puzzels, vijanden en dodelijke omgevingselementen.

Te beginnen met de eerste, meest gevaarloze. Puzzels zijn altijd een kwestie van je verzameling Lumini opsplitsen in twee teams, te besturen met de linker- en rechterstick van je controller of WASD en de pijltjestoetsen. Doel is om een rad aan het draaien te krijgen, knoppen te activeren en nieuwe stukken level te bereiken of extra’s te verzamelen. Dat verzamelen heeft een functie. Hoe meer lichtgevend materiaal je onderweg meeneemt, hoe meer Lumini je krijgt bij het bereiken van de genoemde diamanten kubu en, die dienen als (vloeiende) overgang naar een nieuw level.

Media has no description

Dan zijn er de verschillende Lumini, met ieder hun unieke vaardigheid: blauw een snelle duikvlucht, rood een dodelijke aanval en geel een grijpstraal en sonar waarmee je het te verzamelen materiaal scout en op een afstand oppikt. Voor een goede aanpak ben je constant aan het schakelen tu en de soorten, zou je denken. In de praktijk valt dat tegen en is het meer een kwestie van voorkeur. De game is het makkelijkst – te makkelijk – met de rode beestjes, zeker wanneer je de door de wereld verspreide upgrade-diamanten gebruikt om hen om te toveren tot kleine oorlogsmachines met sterkere aanvallen. Nergens dwingt of duwt de game je in een rol, waardoor de makkelijkste weg voor de hand blijft liggen; op wellicht het spectaculaire einde na.

Omdat ook de puzzels niet veel eisen van de speler, voelen de spelelementen obligaat aan; meer om het predikaat ‘non-game’ te voorkomen dan om de speler iets te doen te geven. Was het ontwikkelaar Speelbaars te doen geweest om puur de ervaring, dan hadden de puzzels, vijanden en verzamelwoede achterwege kunnen blijven. Nu blijven intere ante concepten (verschillende Lumini voor verschillende situaties, opsplitsen in twee groepen en tegelijk besturen, vechten), ondanks de afwi eling tijdens de dikke drie uur gameplay, onderbelicht. De fundamenten voor een unieke adventuregame liggen er, maar alleen de sfeervleugel is afgebouwd.

Lumini is beschikbaar op Steam voor 9,99 euro.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou