Lumines Remastered | Gamer.nl

Lumines Remastered | Gamer.nl

De PSP was voor velen louter een machine om jarenlang een van de beste puzzelgames ooit gemaakt op te spelen, zoals Lumines. Die game steekt zo perfect in elkaar en levert zo’n heerlijk flow tijdens het spelen dat het spel met recht een tijdloze klassieker genoemd mag worden. Een remaster is dan ook meer dan welkom.

Het concept van Lumines is, zoals dat hoort bij een sterke puzzelgame, even simpel als briljant: net als bij Tetris vallen er blokken naar beneden, maar in Lumines zijn het altijd vierkantjes. Elk vierkante blok heeft weer vier kleinere blokjes die uit één van twee verschillende kleuren bestaan. De kunst zit hem in de blokjes zo te laten vallen dat zich weer nieuwe vierkantjes vormen die uit dezelfde kleur bestaan. Idealiter zorg je dat zoveel mogelijk vierkantjes van dezelfde kleur klaar staan voordat een lijn die van links naar rechts op het scherm schuift het einde van je scherm heeft bereikt, om zo forse combo’s te creëren en meer punten binnen te harken.

Hoewel dit concept al verslavend genoeg is en uitstekend werkt, overstijgt de game zijn genregenoten dankzij de presentatie. Lumines is ontwikkeld door Tetsuya Mizuguchi, het creatieve meesterbrein achter de surrealistische titels Rez en Child of Eden. De beste man maakt er de gewoonte van de gameplay en de audiovisuele presentatie van zijn games samen te laten smelten tot een coherent geheel dat spelers als het ware in een soort trance brengt.

Lumines Remastered

Shinin’

In Lumines uit zich dat via verschillende opzwepende nummers. Na een aantal minuten verandert het nummer en wordt ook de grafische stijl, in de vorm van het uiterlijk van de vallende blokjes en de achtergrond van het puzzelscherm, aangepast. De snelheid waarmee de lijn zich van links naar rechts over het scherm beweegt verandert ook op de maat van de muziek, wat ervoor zorgt dat je regelmatig je speelstijl moet aanpa en om je kop boven water te houden.

Alle muziek en ‘skins’ uit het origineel zitten in deze remaster, een gegeven dat veel fans van het origineel tevreden zal stellen. Zoals de vervolgen op de game hebben bewezen, voelt Lumines stiekem niet echt als Lumines zonder een aantal heerlijke nummers, zoals of . Deze liedjes weer horen terwijl het scherm zich gestaag vult met blokjes, voelt voor iemand die een decennium geleden jarenlang het origineel heeft gespeeld – zoals ondergetekende – als het nemen van een warm, vertrouwd bad.

De remaster heeft diverse modi naast de reguliere ‘endle ’ modus waarin skins worden ontgrendeld. Zo kan er een eigen ‘speellijst’ met skins en dus favoriete nummers worden samengesteld, en bieden de Puzzle- en Mi ion-modi extra uitdagingen voor iedereen die wat afwi eling zoekt. Ook kan tegen de computer of een tweede speler gestreden worden, maar alleen lokaal: een online multiplayer ontbreekt en is dan ook het grootste gemis van de game.

Lumines Remastered

Vibratie

Lumines Remastered wordt in een resolutie van maximaal 4K weergegeven op PlayStation 4 Pro en Xbox One X. De Switch-versie natuurlijk niet, maar die heeft weer als voordeel dat Lumines draagbaar te spelen is, net zoals op de PSP. Wij speelden de Switch-versie, die voor het grootste gedeelte prima draait, maar er waren zeker bij het wi elen van skins wat framedrops merkbaar. Dat is, zeker bij een puzzelgame die zo leunt op ritme, vrij irritant. De ontwikkelaar schijnt inmiddels aan een patch te werken die de prestatie moet verbeteren.

Ook uniek aan de Switch-versie is dat er maximaal acht Joy-Cons zijn aan te sluiten die vervolgens op en rond de speler gelegd kunnen worden. De game maakt gebruik van de HD Rumble-functie van deze controllers en de trillingen op de maat van de muziek moeten spelers nog meer helpen om in een soort speeltrance te komen. Die acht Joy-Cons op en rond je lichaam zijn – vunzige grappen daargelaten – niets meer dan een gimmick, maar de HD Rumble zelf is behoorlijk indrukwekkend door zijn intensiteit. Iedereen die er te veel door afgeleid wordt, kan het afzetten in het menu.

Mocht je Lumines nog trouw op je PSP spelen, dan zien we geen groot voordeel in het halen van deze nieuwe versie. Maar iedereen die het spel graag op een modern systeem heeft of zelfs nog nooit heeft kennisgemaakt met de puzzelgame, kan deze remaster niet laten liggen. Lumines is nog even sterk als veertien jaar geleden en het is daarbij nooit te laat om voor het eerst kennis te maken met deze perfecte combinatie van uitdagende gameplay en heerlijke muziek.

Lumines Remastered is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en Switch. Voor deze recensie is de Switch-versie gespeeld.