Lumines Plus | Gamer.nl

De puzzelgame Lumineswas één van de beste games bij de lancering van de PSP. Het vernieuwendeconcept, de strakke graphics en de prachtige muziek maakten het een heerlijkegame om menig saai uurtje in de trein mee door te komen. Inmiddels kunnenPSP-bezitters al genieten van Lumines II, dat onder de naam Lumines Live! ookop Xbox Live Arcade te vinden is. De Playstation 2-bezitters moesten hetvooralsnog zonder Lumines doen, maar daar komt met Lumines Plus verandering in.Lumines Plus is eigenlijk niets meer dan een port van hetoriginele Lumines naar de Playstation 2, alleen met de toevoeging van enkelenieuwe skins. Alle spelmodes van de PSP-versie zijn opnieuw van de partij,namelijk de challenge mode, de time attack, de puzzle mode en de competitieve mode tegen de AI of een anderespeler. Deze laatste wordt nu gewoon met twee controllers op één schermgespeeld, in plaats van via een netwerk. Ook op de Playstation 2 blijft de degelijke gameplay vanLumines grotendeels behouden. Het puzzelen is verslavend en de muziek blijftgrandioos. De graphics zijn nog steeds even strak, maar nu wel enormuitvergroot. Vooral op een beetje breedbeeld-tv zijn sommige skins watoverweldigend en kun je beter iets verder van de tv af gaan zitten dan normaalhet geval is. Wat wel jammer is, is dat het spel geen échte breedbeeldmodeondersteunt. Lumines Plus gebruikt een letterboxformaat, wat neerkomt op zwarte balken boven en onder in het scherm. Je kunt opeen breedbeeld tv weliswaar gebruik maken van een zoomoptie om het spel in 16:9te spelen, maar een échte breedbeeldoptie zou voor scherper beeld zorgen.Mensen met een 4:3 televisie zullen het met zwarte balken moeten stellen. Ditondanks dat de gegevens zoals score, van rechts naar onder in beeld zijnverplaatst. Een ander groot gemis in Lumines Plus is de mogelijkheid hetspel op te slaan. Een potje Lumines duurt, zeker als je het spel al in devingers hebt, al gauw meer dan een uur. Wanneer je midden in een potjeonverhoopt weg moet, zit er niets anders op dan het spel te pauzeren en je PS2aan te laten staan. De PSP kon je nog op stand by zetten, maar dat is bij dePS2 niet mogelijk. Hier heeft men dus duidelijk niet gedacht aan de verschillentu en beide platformen en vond men een ‘simpele port’ blijkbaar voldoende. Het is sowieso jammer dat men ervoor gekozen heeft om deeerste Lumines te porten, en niet Lumines II. De extra spelopties van hetvervolg, zoals direct beginnen op een hoger niveau, zijn namelijk echt eengemis. Nu zul je elke keer weer door de lage niveau’s heen moeten, wat op denduur behoorlijk saai dreigt te worden. Pas nu merk je eigenlijk hoe fijn diepaar extra opties zijn die Lumines II met zich mee bracht. En dan komt nog het laatste en mi chien wel het grootsteprobleem om de hoek kijken: Lumines is helemaal niet zo’n leuk spel op eengewone console. Het is een ideale handheldgame, omdat het niet te complex is enlekker wegspeelt tu endoor, maar het is geen spel dat je even een paar uurachter elkaar op de console gaat spelen. Je zou het als tu endoortje kunnenzijn, voor wat afleiding tu en de Final Fantasy’s en God of War’s, maardaarvoor duren potjes Lumines eigenlijk te lang. De enige conclusie die wekunnen trekken, is dat je Lumines vooral lekker op de PSP moet blijven spelen!