De puzzelgame Lumines was één van de beste games bij de lancering van de PSP. Het vernieuwende concept, de strakke graphics en de prachtige muziek maakten het een heerlijke game om menig saai uurtje in de trein mee door te komen. Inmiddels kunnen PSP-bezitters al genieten van Lumines II, dat onder de naam Lumines Live! ook op Xbox Live Arcade te vinden is. De Playstation 2-bezitters moesten het vooralsnog zonder Lumines doen, maar daar komt met Lumines Plus verandering in. Lumines Plus is eigenlijk niets meer dan een port van het originele Lumines naar de Playstation 2, alleen met de toevoeging van enkele nieuwe skins. Alle spelmodes van de PSP-versie zijn opnieuw van de partij, namelijk de challenge mode, de time attack, de puzzle mode en de competitieve mode tegen de AI of een andere speler. Deze laatste wordt nu gewoon met twee controllers op één scherm gespeeld, in plaats van via een netwerk. Ook op de Playstation 2 blijft de degelijke gameplay van Lumines grotendeels behouden. Het puzzelen is verslavend en de muziek blijft grandioos. De graphics zijn nog steeds even strak, maar nu wel enorm uitvergroot. Vooral op een beetje breedbeeld-tv zijn sommige skins wat overweldigend en kun je beter iets verder van de tv af gaan zitten dan normaal het geval is. Wat wel jammer is, is dat het spel geen échte breedbeeldmode ondersteunt. Lumines Plus gebruikt een letterbox formaat, wat neerkomt op zwarte balken boven en onder in het scherm. Je kunt op een breedbeeld tv weliswaar gebruik maken van een zoomoptie om het spel in 16:9 te spelen, maar een échte breedbeeldoptie zou voor scherper beeld zorgen. Mensen met een 4:3 televisie zullen het met zwarte balken moeten stellen. Dit ondanks dat de gegevens zoals score, van rechts naar onder in beeld zijn verplaatst. Een ander groot gemis in Lumines Plus is de mogelijkheid het spel op te slaan. Een potje Lumines duurt, zeker als je het spel al in de vingers hebt, al gauw meer dan een uur. Wanneer je midden in een potje onverhoopt weg moet, zit er niets anders op dan het spel te pauzeren en je PS2 aan te laten staan. De PSP kon je nog op stand by zetten, maar dat is bij de PS2 niet mogelijk. Hier heeft men dus duidelijk niet gedacht aan de verschillen tussen beide platformen en vond men een ‘simpele port’ blijkbaar voldoende. Het is sowieso jammer dat men ervoor gekozen heeft om de eerste Lumines te porten, en niet Lumines II. De extra spelopties van het vervolg, zoals direct beginnen op een hoger niveau, zijn namelijk echt een gemis. Nu zul je elke keer weer door de lage niveau’s heen moeten, wat op den duur behoorlijk saai dreigt te worden. Pas nu merk je eigenlijk hoe fijn die paar extra opties zijn die Lumines II met zich mee bracht. En dan komt nog het laatste en misschien wel het grootste probleem om de hoek kijken: Lumines is helemaal niet zo’n leuk spel op een gewone console. Het is een ideale handheldgame, omdat het niet te complex is en lekker wegspeelt tussendoor, maar het is geen spel dat je even een paar uur achter elkaar op de console gaat spelen. Je zou het als tussendoortje kunnen zijn, voor wat afleiding tussen de Final Fantasy’s en God of War’s, maar daarvoor duren potjes Lumines eigenlijk te lang. De enige conclusie die we kunnen trekken, is dat je Lumines vooral lekker op de PSP moet blijven spelen!