Lume (PC)

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Lume is meer dan alleen een puzzelgame: het is een klein kunstprojectje. Ontwikkelaar State of Play gebruikte karton en papier om de game vorm te geven en nam alle attributen met een videocamera op. Door deze originele designmethode werd Lume genomineerd voor de Excellence in Visual Arts-award van het Independent Game Festival, waar het verloor van de grote winnaar Dear Esther.

Simpel en effectief

Het verhaal van Lume is net zo simpel als de kleine spelwereld. Een meisje genaamd Lumi (bruin haar, bruine ogen, rood strikje) komt aan bij het huis van haar opa (grijs, stok, snor, bril) waar de stroom is uitgevallen. De omgeving doet een beetje denken aan die uit de Pixar-film Up. Het huis is versierd met gekleurde feestlampjes en op de deur hangt een geschreven briefje. Op het briefje staat dat de opa naar het dorp is gegaan vanwege de stroomuitval en of jij even een manier bedenkt om het huis weer van elektriciteit te voorzien. De voordeur is gesloten. Aan de onderkant van het briefje staat geniepig: 'Je eerste taak is om binnen te komen, want ik weet dat je van een puzzel houdt.'

Je gebruikt in Lume net als in de klassieke puzzel- en avonturengames alleen de linker muisknop, waarmee je op objecten kunt klikken als de aanwijzer in een handje verandert en andere ruimtes betreedt. Daarnaast beschik je over een inventaris die je kunt vullen met voorwerpen uit de spelwereld, zoals een verrekijker, tang of dynamo. Als je iets wilt gebruiken, haal je het inventarismenu tevoorschijn en sleep je het voorwerp naar de gewenste plek: simpel en effectief.

Muziek > puzzels

Alles wat Lumi zegt of denkt , wordt in kartonnen tekstballonnetjes weergegeven. Dit wordt ondersteund door de sprookjesachtige soundtrack die de stille spelwereld van geluid voorziet. Afgezien van een paar zeer fraaie tussenscènes draait de game grotendeels om de interactie tussen muziek en spelwereld, en Lume laat zien (of eigenlijk horen) hoe belangrijk passende achtergrondmuziek is.

Lume zet door de stopmotion-achtige graphics en de soundtrack een uitstekende, ietwat dromerige sfeer neer. Deze sfeer wordt al gauw verstoord door de puzzels, want je moet in Lume namelijk echt aan de bak. Je krijgt vrijwel geen uitleg en wordt vanaf het begin in het diepe gegooid. En dan oogt de game wel zo vrolijk en gemoedelijk; een aantal puzzels is meedogenloos moeilijk.

Het is in Lume belangrijk dat je alles onthoudt, opschrijft en de aanwijzingen combineert en gebruikt. Bijna elk object in de game bevat wel een geheime boodschap, die uiteindelijk allemaal nodig zijn om slotcodes te ontcijferen. Op een gegeven moment worden de slotcodes bijna te moeilijk om op te lossen. Door de onduidelijkheid wat precies goed of fout is, trek je op een gegeven moment echt de haren uit je hoofd. En Lume geeft hier geen antwoorden op.

De rest van de puzzels variëren van het correct corrigeren van een dradenwirwar tot de goede sleutels vinden en een pianodeuntje precies op de maat naspelen. Deze puzzels spelen gemakkelijk weg, wat het contrast met het ontcijferen van slotcodes nog groter maakt. Uiteindelijk leiden de oplossingen je naar het belangrijke doel in Lume: de elektriciteit weer werkend krijgen.

Je gelooft je kleine avonturiersoortjes niet

Lume draait op Flash en is hierdoor geschikt voor zowel Windows, Apple en Linux. Sinds kort is de game ook beschikbaar voor iOS-apparaten en kun je 'm voor een paar euro in de App Store aanschaffen. Hoeveel speelplezier je voor dit bedrag krijgt, is per persoon heel wisselend. Ondergetekende speelde de game binnen anderhalf uur uit, maar als je de oplossingen weet ben je binnen vijf minuten klaar.

Als het je lukt om de elektriciteit weer aan te krijgen, gaan de gekleurde lampjes in en rond het huis weer branden. Lumi's opa komt thuis en heeft een waanzinnig verhaal over hetgeen er in het dorp is gebeurd. 'Je gaat je kleine avonturiersoortjes niet geloven!', roept de opa. Het beeld gaat op zwart. Terwijl je in de veronderstelling bent dat je een nieuw avontuur in het dorp tegemoet gaat, eindigt deel één van Lume. State of Play laat in een nieuw scherm weten dat het op dit moment aan deel twee werkt. En hoewel je tijdens het spelen waarschijnlijk al enkele wanhoopskreten hebt uitgeschreeuwd, is de grootste domper toch echt dit abrupte open einde.

Lume is verkrijgbaar voor PC, Mac en iOS.

Goed

Lume is een klein digitaal kijkdoosje gevuld met vrolijke kleuren, schattige personages en een paar vreselijk moeilijke puzzels, waardoor je alle haren uit je hoofd wilt trekken.