Lords of Everquest | Gamer.nl

Gebaseerd op een van de meest succesvolle MMORPG games ooit, brengt Sony ons nu Lords of Everquest, een RTS ontwikkeld door oud-werknemers van New World Computing (bekend van onder andere Heroes of Might and Magic). Gezien het feit dat men zich baseert op een MMORPG met naam, lijkt het alsof Lords of Everquest wel bijna garant moet staan voor kwaliteit. Maar is dit wel zo? Gamer.nl zocht het voor je uit.

Lords of Everquest speelt zich af in het zelfde universum als diens grote MMORPG broer, alleen wat jaartjes eerder. Ruim 10.000 jaar voor de verhaallijn die we kennen uit Everquest wordt Norrath beheerst door chaos. De goden hebben een oorlog uitgevoerd, met als resultaat dat de wereld een complete chaos is. Drie ra en zijn tijdens deze tijd van verval opgestaan om de chaos te overwinnen. Aan de speler de taak deze ra en te controleren en de choas ook daadwerkelijk de kop in te steken. Het verhaal wordt tijdens het spelen van de singleplayer mi ies redelijk sfeervol verteld. Het plot betrekt naast de orc's ook de onderlinge verhoudingen tu en de mensen, elfen en halflingen. Niet al te origineel, maar wel vermakelijk voor de liefhebbers van fantasy. Wat opvalt, is dat er bij het vertellen van het verhaal gebruik wordt gemaakt van de in-game engine. Niks mis mee, maar wat hierdoor wel ontbreekt, is pakkende motion-capture en vloeiende bewegingen van de hoofdpersonen. Nu lijkt het net alsof je naar een paar poppen zit te kijken, ondersteund door gesproken tekst.

In de preview hebben we het al meerdere malen opgemerkt, en de indruk blijft. Lords of Everquest is een soort Warcraft mod met Everquest figuren. Na het opstarten van het spel leek het bijna alsof ik Wacraft III had opgestart, zelfs het hoofd menu en de opties lijken zo uit Blizzard's topgame gekopieerd te zijn. Nu is het kopiëren van ideeën niet uniek in de game-industrie, maar de gelijkeni en tu en Lord of Everquest en Warcraft zijn simpelweg te opvallend.

Als je begint met spelen heb je drie verschillende campaigns. De keuze bestaat uit de Shadowrealms, de Eldar Alliance en de Dawn Brotherhood. De campaigns zijn alle drie direct vanaf dat je de game opstart speelbaar, en zijn niet zo mooi aan elkaar geregen als de campaigns in bijvoorbeeld Warcraft of Starcraft. Wel spelen de gebeurteni en van de campaigns zich allemaal binnen hetzelfde tijdsbestek af.