Hoewel de echte Lord of the Rings gekte al geruime tijd verdwenen is en Peter Jackson op dit moment groot succes heeft met zijn vertolking van King Kong, gaat de game-industrie nog even rustig door met het uitmelken van de licentie. Een logische ontwikkeling, gezien de vele Lord of the Rings fans en de mogelijkheden die het fantasierijke universum van J.R.R. Tolkien biedt. Deze keer betreft het een tactisch spel voor de Playstation Portable: Lord of the Rings: Tactics.

Tactics is niet, zoals we nu gewend zijn van de Lord of the Rings spellen, een snel actieavontuur waarin je de controle neemt over een enkel personage. Net als het rollenspel LOTR: The Third Age, gaat ook Tactics via een turn-based systeem. Alleen is het roleplaying gedeelte veel minder belangrijk, omdat het voornamelijk (zoals de titel al verraad) om tactiek draait. Zo gaat het niet alleen over de juiste aanvallen van je personages kiezen, maar ook om het goed positioneren van je manschappen om een tactische overhand op je vijand te krijgen.

In Tactics krijg je de keuze uit twee campaigns. Je kunt het verhaal van de film nog eens dunnetjes overdoen, maar je kunt ook aan de kant van Sauron en zijn afzichtelijk troepen staan. Het spel volgt in ieder geval de film getrouw en laat, om het verhaal te volgen, dan ook veel stukjes uit de film zien. Het oude Lord of the Rings gevoel zit er daardoor dus al snel in en ook de overbekende muziek helpt daarbij. De gameplay van Tactics bestaat volledig uit de gevechten van de films.

Gevechten

Het spel is onderverdeeld in een groot aantal gevechten, welke erg veel weg hebben van schaakborden. Bij elk gevecht krijg je een omgeving uit de film voor je neus, met de personages die een rol speelden in die scène. Je krijgt een kort overzicht van welke 'schaakstukken' jij en je tegenstander hebben staan en dan kan de strijd beginnen. Het spel is onderverdeeld in beurten, waarbij het verplaatsen van je manschappen en het vechten afgewisseld wordt. In de ene beurt kun je dus al je manschappen binnen een beperkt gebied verplaatsen en in de andere beurt kun je ze allemaal een aanvalsopdracht geven. Dit zorgt ervoor dat je echt tactisch moet nadenken voordat je aan het vechten begint.

Wanneer je opdracht geeft om je schaakstukken te verzetten, weet je niet welke zetten je vijand gaat doen. Het is dus regelmatig maar wat gissen waar je heen zal gaan. Wanneer een unit tegen een vijandelijke unit staat, kan deze niet bewegen en alleen melee vechten. Verder kunnen vrijwel alle units ook vanaf een afstand aanvallen uitvoeren. De snelheid van Tactics ligt behoorlijk laag, waardoor je niet echt heel intensief bezig bent met het spel zelf. Je laat je dan ook niet opslokken door het LOTR sfeertje, welke trouwens tijdens de gevechten ook maar matig aanwezig is. Je hebt een aantal bekende muziekstukjes en natuurlijk de bekende personages en omgevingen, maar er wordt niet gesproken en je ziet je units meer als schaakstukken dan echt de personages van de film. Helden

Alle karakters zijn in ieder geval aanwezig om hun steentje bij te dragen. Aan de goede kant heb je bijvoorbeeld Gandalf die helende en aanvalsspreuken uit kan spreken, Aragorn die krachtige aanvallen kan doen en Legolas die uiteraard goed is met pijl en boog. Aan de kwade kant komt Sauron zelf ten tonele, terwijl ook de Witch King en de orc kapitein Gothmog hun opwachting maken. Naast deze helden, heb je ook nog de ´standaard units´ zoals soldaten en boogschutters. Het zijn echter je helden die als enige ervaring opdoen.

Na elk level krijgen alle helden ervaringspunten en goud. Het is apart dat ook de niet deelnemende personages punten krijgen, maar anders zou je weer in de problemen komen in latere missies. Door de ervaringspunten gaan je helden automatisch levels omhoog, terwijl je met het goud verschillende dingen kunt kopen. Er kunnen items aangeschaft worden die alle personages kunnen gebruiken, wat voornamelijk healthpotions zijn, maar ook tijdelijke upgrades. Er kunnen ook bepaalde upgrades voor je helden apart gekocht worden en deze zijn dan gelijk voor de rest van het spel in werking. Je kunt bijvoorbeeld de statistieken per personage verbeteren en speciale moves kopen.

Tactiek

Al deze upgrades laten helaas maar weinig zien van wat je nou echt aan je personages verbetert. Je merkt er erg weinig van en daardoor is het niet altijd even duidelijk waar je nou je goud aan moet besteden. Ook is het hele tactische aspect wat verwaterd. Door het zetten van je ‘schaakstukken’ zou je echt strategisch te werk moeten gaan, maar hiervoor krijg je maar weinig kans. De strijdvelden zijn doorgaans erg vlak zonder plekken om te schuilen en eigenlijk doe je altijd hetzelfde met je manschappen. Zo zet je de zwaardvechters vooraan en de manschappen met pijl en boog achter. Een logische indeling, wat je enigszins een gevoel geeft van tactisch bezig zijn, maar ook niet meer dan dat.

Toch moet gezegd worden dat Tactics een erg vermakelijk spel is op zijn tijd. Er zitten momenten in waarbij je echt verrast wordt door bepaalde ontwikkelingen. Zo mag je ook op gegeven moment met grote units spelen zoals de gigantische Enten. Dit geeft toch een machtig gevoel in het strijdveld. De gevechten zijn ook regelmatig erg spannend. Je krijgt drie moeilijkheidsgraden waar je uit kunt kiezen, waarbij de makkelijkste stand lekker weg speelt en de moeilijkere standen erg pittig zijn.

Beeld

Grafisch ziet Tactics er wat grauw uit. De omgevingen zijn best matig en de personages lijken ook niet allemaal op hun evenbeeld. Toch heeft het allemaal wel dat typische Lord of the Rings sfeertje, al is het lang niet zo sfeervol als de eerdere LOTR games. Hetzelfde verhaal is het met het geluid. Je merkt duidelijk dat het Lord of the Rings is, maar er wordt erg weinig gebruik gemaakt van stemmen en wat meer variatie in de muziek ontbreekt eveneens. Ook zijn de stukjes film wat gehaast waardoor je nooit echt in het verhaal komt..

Lord of the Rings: Tactics is een vrij aardig spel geworden. Door de stukjes film en alle bekende personages, heeft het spel de echte Lord of the Rings sfeer. Het spel biedt twee campaigns met drie verschillende moeilijkheidsgraden en er kan uiteraard ook multiplayer gespeeld worden. Toch kent het spel zo zijn nadelen en moet je het wel leuk vinden om constant op je beurt te wachten. Het is een sloom spel, waar tactische gamers zeker plezier van kunnen hebben. Voor het echte Lord of the Rings gevoel op de PSP kun je echter beter de films gaan kijken.