Logitech G Pro X Wireless: Headset met een groot bereik

De G-serie van Logitech richt zich volledig op gaming: er zijn gestroomlijnde muizen en hoekige headsets. De Pro-afdeling binnen deze serie heeft een iets minder uitbundige uitstraling en spitst zich toe op de professionals binnen de gaming wereld. Met de G Pro X Wireless-headset wil Logitech zich dan ook op hoog niveau laten gelden.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin 20 gaming headsets, in november zullen we de beste producten in verschillende prijsklasses bespreken. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

Het Amerikaans-Zwitserse Logitech is een van de grotere multinationals op het gebied van computerhardware. Zowel in Europa, Amerika als in Azië - waar ze de naam Logicool dragen - hebben ze een groot deel van de markt in handen. Hoewel Logitech voornamelijk bekend staat om hun uitstekende muizen en webcams, zijn ze ook zeker geen onbekende op het gebied van audioproducten en gameaccessoires.

De oudere lezers denken bij de naam Logitech ongetwijfeld direct aan de WingMan Extreme: een inmiddels klassiek ogende, net-niet blauwe joystick. In de afgelopen periode heeft Logitech echter voornamelijk flinke stappen gemaakt op audiogebied, met name als het aankomt op de acquisitie van nieuwe bedrijven. Zo kochten ze tussen 2016 en 2019 maar liefst drie bedrijven met een sterke drive voor gameaudio op: Jaybird - destijds marktleider op het gebied van draadloze wearables, Blue Microphones en Streamlabs. De expertises van twee van deze bedrijven zien we direct terug in de meeste recente headset van Logitech: de G Pro X Wireless.

Logitech de G Pro X Wireless

Jaybird en Blue

Dit is niet de eerste headset uit de G Pro-serie; de G Pro en G Pro X gingen hem voor. Het verschil is dat de beide voorgangers bekabeld waren. Het ontbreken van een draad maakt de G Pro X Wireless duurder dan zijn twee voorgangers: je legt in totaal 199 euro neer om deze headset in huis te halen.

Geen kabel dus, maar wel een 2.4GHz wireless dongle die ervoor zorgt dat Windows 10 de headset direct herkent. Het is desalniettemin essentieel om de Logitech G Hub-software te downloaden als je echt controle wilt over de G Pro X Wireless. Deze app draagt met recht de naam Hub, want hij geeft je controle over al je Logitech-producten. Geen aparte software voor ieder product dus, een goede zaak!

Je kunt in de Hub surround sound inschakelen en er is een eenvoudige equalizer. Ook vind je hier BlueVoice: een verzameling effecten voor het perfectioneren van de microfoonklank. Voordat we dieper deze software induiken, kijken we eerst naar de fysieke aspecten.

Logitech de G Pro X Wireless

Comfort, compactheid en klank

Gameheadsets zijn over het algemeen groots en ruim opgezet, wat resulteert in zware modellen die hard klemmen. De G Pro X Wireless is ook erg zwaar, maar daarentegen wel behoorlijk compact te noemen. Die compactheid maakt dat hij als gegoten om je hoofd valt en dat, ondanks zijn behoorlijke gewicht, de headset moeiteloos een aantal uur achter elkaar kan worden gebruikt. De leren bekleding van de oorschelpen kan na verloop van tijd wel voor de nodige warmte zorgen, maar Logitech levert ook oorkussens bekleed met velours mee om dit probleem te tackelen.

De knoppen op de linker schelp van de G Pro X Wireless spreken voor zich met als kanttekening dat de volumeknop niet optimaal werkt. Er is een gevoel van stroperigheid tussen het softwarevolume en de draaiknop van de headset, waardoor volumeaanpassingen soms doorschieten en hoger of lager uitvallen dan gewenst.

Logitech de G Pro X Wireless

Wat Logitech wel erg goed voor elkaar heeft, is de klank van deze headset. De G Pro X Wireless is een van de weinige gameheadsets die zowel in-game geluid als muziek overtuigend neer weet te zetten. Tijdens het gamen is er uitstekende lokalisatie, definitie in de hogere frequenties en imposant laag en bij het luisteren van muziek is de vertaling strak en gedefinieerd. Daar komt bij dat de wireless dongle een groot bereik heeft en je dus vrij bent om tijdens het luisteren van muziek binnenshuis te gaan en staan waar je wilt.

De surround sound wordt geleverd middels de Dts Headphone.X 2.0 codec en valt in de praktijk helaas dan weer wat tegen. Het voegt weinig tot niets toe aan de toch al uitstekende lokalisatie waarover de G Pro X in stereomodus beschikt. Daarnaast komt er een onnatuurlijke nadruk te liggen op het middenlaag, waardoor de klank dozig aanvoelt.

De G Pro X Wireless is een van de weinige gameheadsets die zowel in-game geluid als muziek overtuigend neer weet te zetten.

-

Microfoon en BlueVoice-technologie

Blue is een microfoonfabrikant die portemonneevriendelijke studiomicrofoons maakt, maar voornamelijk bekend is vanwege hun usb-opnemers voor streaming en gaming. Bij de G Pro X Wireless is de bijdrage echter voornamelijk softwarematig. De BlueVoice-technologie is erop gericht de sound van de microfoonklank te perfectioneren.

Aan deze technologie worden de nodige marketingkreten opgehangen. Zo wordt er gesproken van pro filters en studio quality vocal communications. Hoewel deze termen niet volledig uit de lucht gegrepen zijn - er zijn filters en ook communiceren lijkt op zijn plek - doet Logitech hier iets wat we vaker zien bij gameaudioproducten: het gebruiken van standaard pro-audio technieken en dit wegzetten als unieke (of nieuwe) feature. Geen nieuwe technologie dus.

Dat gezegd hebbende geeft BlueVoice je wel degelijk een aantal tools die jouw verstaanbaarheid zouden moeten kunnen vergroten. BlueVoice is een zogenaamde channelstrip: een opeenvolging van verschillende effecten die allemaal een ander deel of aspect van de klank bewerken. Er zijn hier effecten te vinden waar je als gamer hoogstwaarschijnlijk wel bekend mee bent - zoals de equaliser, het high-pass filter en de noise reduction - maar er zijn ook een paar tools die misschien nieuw zijn.

Logitech de G Pro X Wireless

De Expander/Gate zorgt ervoor dat alle audio die onder een bepaald volume valt, automatisch wordt weggeknipt. Zo maak je je stemsignaal een stuk schoner. De De-Esser bewerkt de medeklinkers en maakt de klank hiervan zachter: harde s-klanken worden gedempt en ook het scherpe randje van t’s en k’s wordt afgerond. De Compressor maakt het volume van je stem gelijkmatiger door hogere en lagere volumes tot een gemiddelde te corrigeren en met de Limiter kun je een maximum output volume aangeven.

De geclaimde studiokwaliteit wordt bij lange na niet gehaald. Dat ligt deels aan het feit dat de effecten in BlueVoice niet van studiokwaliteit zijn. Een groter probleem is echter dat de microfoon van de Pro X Wireless zich niet kan meten met microfoons van studiokwaliteit. Sterker nog: de klank van de microfoon is onnatuurlijk en schel. Denk aan het effect wat in films wordt toegepast om een telefoongesprek te simuleren. Het is ronduit onvoldoende als je kijkt naar de prijs van deze headset. Het toevoegen van effecten aan deze klank vergroot deze problemen vaker uit dan dat het ze oplost.

Logitech de G Pro X Wireless

Samenvattend

Het is jammer dat Logitech de G Pro X Wireless zo hoog van de toren blaast op een aantal kritieke punten. Dit blijken namelijk precies de punten waarop de headset tekort schiet. Zo is de microfoon met bijbehorende BlueVoice-technologie niet indrukwekkend en zelfs ondermaats te noemen en de surround sound pakt zowel in klank als toegevoegde ervaring niet goed uit.

Aspecten die Logitech minder belicht, springen bij gebruik juist direct in het oog. Denk aan het feit dat het een van de weinige headsets is die zowel gameaudio als muziek goed weet te vertalen en dat de 2.4GHz dongle niet alleen soepel is in gebruik, maar ook nog eens vrijwel latency-vrij is en een uitstekend bereik heeft. Het maakt de Logitech G Pro X Wireless in de praktijk meer geschikt voor dagelijks, algemeen gebruik dan voor de hardcore gamer.

+Uitstekende lokalisatie

+ Werkt goed voor gaming en muziek

+ Wireless dongle latency-vrij en groot bereik