Life is Strange 2: Episode 2 - Rules stapt op de rem

Ontwikkelaar Dontnod heeft ons flink laten wachten. De eerste aflevering van Life is Strange 2 kwam namelijk vorig jaar september al uit en nu pas mogen we verder met het verhaal van vluchtende broers Sean en Daniel en hun extreem schattige hondje.

Het is door de lange wachttijd toepasselijk dat het verhaal ook een sprongetje in de tijd maakt. De eerste aflevering eindigde met Sean die ontdekte dat zijn jongere broertje niet alleen een superkracht heeft, maar ook totaal niet weet hoe hij daar mee om moet gaan. De tweede aflevering start een tijdje later. De twee jongens hebben een leeg huis gevonden en zijn al een tijdje bezig met het trainen van de superkracht.

Dat gaat behoorlijk goed, maar toch moet het duo oppassen. Als iemand ziet dat Daniel zijn kracht gebruikt, is de kans groot dat de politie wordt gebeld. Dankzij de eerste aflevering weten we allemaal hoe slecht dat kan aflopen. Deze aflevering draait daarom, zoals de naam al verklapt, om regels. Sean moet duidelijk communiceren naar zijn broertje wat wel en niet mag. Hij moet zowel de ondersteunende broer als strenge vader spelen en dat valt niet mee.

Life is Strange 2 Episode 2

Broer en vader

Jij moet dus kiezen of je Daniel aanmoedigt als hij iets nieuws kan, waardoor je het risico loopt dat de jongen te overmoedig wordt. Of je wordt boos, waardoor er spanning op de relatie komt te staan en Daniel later wellicht minder goed luistert. Deze spanning is het meest interessante gedeelte van deze aflevering. Daarnaast heeft episode 2 helaas moeite om de aandacht van de speler te grijpen.

Het tempo ligt namelijk bijzonder laag en er gebeurt niet zoveel. Dat komt onder andere doordat de momenten waarop de broers door de natuur trekken niet interactief zijn. De engine van Life is Strange 2 is gemaakt voor kleine locaties waarin je rondstruint, dus de reizen die zo belangrijk zijn voor dit verhaal worden deze keer via een montage getoond. Dat is jammer, omdat tijdens een reis door de wilde natuur talloze interessante situaties mogelijk zijn waarin Daniel zijn krachten moet gebruiken om verder te komen.

Gelukkig heeft de aflevering ook zijn leuke kanten. In episode 2 wordt bijvoorbeeld de connectie met gratis prequel The Awesome Adventures of Captain Spirit duidelijk. Heb je die prequel nog niet gespeeld, dan is het absoluut de moeite waard om dat eerst te doen. De keuzes die je daarin maakt hebben niet zo'n grote rol in het overkoepelende verhaal, maar de personages wel. Episode 2 is gewoonweg een stuk leuker wanneer je hun achtergrond kent.

Life is Strange 2 Episode 2
Life is Strange 2 Episode 2
Life is Strange 2 Episode 2

Overleven

Het grootste gedeelte van de game verblijft het duo bij andere nieuwe personages. Dat zijn lieve mensen die de broers weer een klein beetje kind laten zijn. Het voelt echter nog veel te vroeg voor zo'n rustpunt. De game komt net op gang en pas richting het einde van de tweede aflevering zit er weer een beetje schot in de zaak.

Natuurlijk hoeft Life is Strange 2 geen achtbaanrit te zijn en het verhaal van de broers blijft ook in een rustigere aflevering leuk om te volgen. Toch had iets meer spanning welkom geweest. Het verhaal heeft veel potentie, maar op deze manier komt dat niet helemaal uit de verf. De broers noemen zichzelf regelmatig wolven in de game, dus het is tijd om in de derde aflevering de schaapskleren uit te trekken.

Life is Strange 2: Episode 2 -Rules is vanaf 24 januari verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de PS4-versie.

Meer reviews:

Oké

De tweede aflevering van Life is Strange 2 heeft wat moeite om de aandacht van de speler erbij te houden. Ondanks de tijdsprong trappen de makers duidelijk op de rem en dat komt de game niet ten goede.

Superkracht speelt grotere rol

leuke connectie met Captain Spirit

Aan de saaie kant