Life is Strange 2 Episode 1: Roads is een reactie op Trump's Amerika | Gamer.nl

Met Life is Strange 2 vertelt Dontnod een volledig nieuw verhaal met nieuwe personages. Het concept blijft wel hetzelfde: je volgt een emotionele reis waarin jij de moeilijke keuzes maakt. Maar werkt dat ook zonder Chloe, Max en Rachel?

In de eerste aflevering van Life is Strange 2 maak je kennis met Sean en Daniël, twee broers uit Amerika met een Mexicaanse achtergrond. Zodra het tweetal ruzie krijgt met een gemene buurjongen, rijdt er net een witte politieagent langs. Hij stapt uit en trekt zijn pistool. Als de vader van het duo komt kijken wat er aan de hand is, gaat het mis.

Wat er vervolgens exact gebeurt is verwarrend, maar het resultaat is dat de broers snel weg moeten wezen. Samen gaan ze op pad in de wildernis van het zuiden van de Verenigde Staten, op weg naar Mexico.

Life is Strange 2

Trump's Amerika

De game is een duidelijke reactie op het huidige politieke klimaat in de Verenigde Staten. Life is Strange 2 vertelt een verhaal over hoe politie en andere mensen snel conclusies trekken gebaseerd op iemands huidskleur, soms met dodelijke gevolgen.

De Franse makers zullen ongetwijfeld kritiek krijgen over hun ietwat eenzijdige blik van buitenaf. In de game worden mensen van het zuiden afgeschilderd als racistische rednecks. De game probeert echter een verhaal te vertellen vanuit het oogpunt van mensen die door het huidige politieke klimaat worden getroffen en neemt daarbij een duidelijk standpunt in. Een van de personages, een reizende blogger die de jongens op weg helpt, zegt alvast als reactie op de waarschijnlijke kritiek: "alles is politiek, Sean"

Life is Strange 2
Life is Strange 2
Life is Strange 2

Dansen of niet

Grotendeels gaat deze eerste aflevering gewoon over twee broers die proberen te overleven in de wildernis. De een met een donker geheim en de ander met kinderlijke onschuld. Het is aan de speler om als de oudere broer mee te spelen, of zakelijk door het verhaal te lopen. Neem je de tijd om van een prachtig uitzicht te genieten en te dansen op een leuk liedje? Of ga je volledig voor de serieuze rol van beschermer?

Het beste is om je tijd te nemen. Je hoeft niet alle hoekjes uit te pluizen, maar het loont om bijvoorbeeld de verschillende objecten waar je langsloopt te bekijken, met Daniël dingen te bespreken of in het schetsboekje van Sean te bladeren. Neem je de tijd, dan ben je bijna drie uur bezig met deze eerste aflevering.

Roads is afgezien van enkele spannende scènes een redelijke trage start van het seizoen, maar het schrijfwerk is een stuk beter dan het origineel. Zeker door het wegblijven van de hella slechte woordgrappen. Net als in de originele game is er ook in Life is Strange 2 ruimte voor een superkracht, maar we moeten wachten op de volgende afleveringen tot daar echt wat mee gebeurt.

Minder statisch

Life is Strange 2 maakt ook een duidelijke technische vooruitgang. In Life is Strange 1 waren de ruimtes vrij statisch en liepen de personages er niet heel natuurlijk doorheen. Life is Strange 2 heeft upgrades gekregen in onder andere de animaties, het leveldesign en voornamelijk ook de kunstmatige intelligentie. Dat zorgt voor meer dynamische scènes.

Bijvoorbeeld het moment waarin één van de broers opgesloten zit in een kamer en de ander hem van buitenaf moet helpen. Niet alleen is het tof om op deze manier met de twee broers te werken, maar de ruimte zelf verandert ook constant door jouw interacties. Als de nieuwe superkracht in de komende afleveringen daarbij ook nog een rol gaat spelen, hebben we razend veel zin in wat er gaat komen.

Life is Strange 2 Episode 1: Roads is vanaf 27 september verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Life is Strange 2

Laatste reviews: