LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues | Gamer.nl

Het is pas anderhalf jaar geleden dat LEGO Indiana Jones: The Original Adventures verscheen, maar toch is er nu al een vervolg ontwikkeld. Ditmaal is ook de vierde film uit de Indiana Jones-filmreeks erin verwerkt. Uitmelkpraktijken? Gelukkig niet. Het blijkt allemaal erg mee te vallen. Je speelt niet net als bij LEGO Star Wars: The Complete Saga nogmaals dezelfde levels door, maar krijgt veel nieuwe elementen voor je kiezen.

LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues begint met het eerste deel van The Kingdom of the Crystal Skull. Hier vallen direct de positieve veranderingen aan de serie op. Zo heb je niet langer één centrale hub waarin je kunt kiezen welke film je wilt naspelen en welk level daarvan, maar heeft elke film zijn eigen hub. Deze hub is helemaal ingericht volgens het thema van de betreffende film en dat draagt zeker bij aan de sfeer. De hubs zijn echter soms een raadsel op zichzelf. Vaak is het niet helemaal duidelijk waar zich de volgende mi ie bevindt en dwaal je soms minutenlang rond. Veelal ontdek je met geluk welke opdracht je moet vervullen voordat de volgende mi ie in de hub toegankelijk wordt. Een andere verbetering is grafisch; de game is duidelijk opgepoetst en ziet er met de warme kleuren sprankelend uit.

Naadloos geheel

De grootste verandering merk je op wanneer je coöperatief speelt, het speerpunt van de LEGO-serie. Het scherm deelt zich nu namelijk in tweeën wanneer je te ver bij je partner uit de buurt loopt. Als je weer dichter bij komt, vormen beide schermen zich langzaamaan weer tot één naadloos geheel. Voorheen moesten beide spelers altijd bij elkaar in de buurt blijven. De nieuw verworven vrijheid brengt zowel positieve als negatieve effecten met zich mee. Zo hoef je niet langer te wachten op je medespeler en kun je op eigen houtje de boel verkennen en LEGO-munten verzamelen.

Daar staat tegenover dat je elkaar nu makkelijk kwijtraakt. Vooral de hubs zijn van vrij grote omvang, waardoor je snel verdwaalt. Daarnaast is het jammer dat de puzzels niet afgestemd zijn op de nieuwe splitscreen-mogelijkheid. De grotere bewegingsvrijheid is een uitstekende aanleiding om de moeilijkheidsgraad van de puzzels te verhogen, maar dit heeft de ontwikkelaar nagelaten. Een gemiste kans, want de puzzels vergen nu net als in het vorige deel niet meer dan dingen repareren en opgraven, sleutels zoeken en hendels overhalen. De algehele moeilijkheidsgraad van het spel ligt wel een tikkeltje hoger ten opzichte van het eerste deel. Dit komt voornamelijk doordat vijanden minder vaak een hartje laten vallen wanneer je ze verslaat. Voor de rest is de kunstmatige intelligentie van vriend en vijand af en toe nog steeds van bedenkelijk niveau. Hier hadden we graag verbetering in gezien.

Humor

Gelukkig gaat alles nog steeds gepaard met de kenmerkende humor. Elk tu enfilmpje loopt over van de vette knipogen naar scènes uit de films en weet elke keer weer een dikke glimlach op je gezicht te toveren. De levels zelf hebben een iets serieuzere toon, voor zover dat mogelijk is met LEGO. Zo zijn er ditmaal nauwelijks meer grappige bonu en te vinden in de levels, maar zijn er in de hub speciale bonuslevels vrij te spelen. Dit is even wennen wanneer je de vorige LEGO-spellen ook gespeeld hebt, maar het went snel genoeg en doet uiteindelijk geen afbraak aan de hoeveelheid plezier die er met de game beleefd kan worden.

LEGO in hart en nieren

Het spel ademt nu in alles ook veel meer LEGO. Waar je LEGO a ocieert met het bouwen van dingen, stonden de LEGO-spellen eigenlijk altijd garant voor puur sloopplezier. Met LEGO Indiana Jones 2 verandert dit en wordt er een heuse LEGO Creator-modus geïntroduceerd. Hierin is het mogelijk om zelf levels in elkaar te knutselen, nieuwe personages te bouwen of korte scènes uit de verschillende spelsecties opnieuw te spelen met zelfgekozen instellingen.

Het zelf creëren van avonturen en personages heeft niet zo heel veel om het lijf, maar het zelf bouwen van levels verlengt de herspeelbaarheid van het spel enorm. Het is een vrij complexe operatie om zelf een level te bouwen, maar met enig doorzettingsvermogen is je enige beperking je fantasie en de variatie aan LEGO-blokken die het spel biedt. Jammer genoeg kun je de creaties niet via internet aan al je vrienden tonen, maar moet je het doen met de lof die je van de overige personen op de bank krijgt.