None

Lara Croft Go

Twee uur gaan met Lara

Geschreven door Merijn de Boer op

• <p>Lara Croft Go is minder goed gebalanceerd dan Hitman Go, maar biedt vergelijkbare, rustgevende puzzelpret. In deze compacte versie van Tomb Raider los je vernieuwende puzzels op, bezoek je idyllische locaties en verzamel je goed verstopte schatten. De game is aan de korte kant, maar biedt innovatieve gameplay in een nostalgisch jasje.</p>
    Score: 70 Goed
    • Tempo verplicht rustig puzzelen, prachtige audiovisuele ervaring, fijne besturing
    • Balans af en toe rommelig, beperkt aantal levels
Hitman Go was een onverwacht juweeltje. Square Enix maakte van een spannende first-person shooter een evenzo spannend puzzelspel. Met Lara Croft Go slaat de ontwikkelaar een andere richting in, want Lara Croft Go lijkt meer op een bijzondere uitvoering van vroege Tomb Raider-games dan op een bordspel. Hoewel je speelt in zetten, maken vloeiende animaties, dynamische achtergronden en een perfecte besturing van Lara Croft Go een enerverend avontuur.

Meteen bij het starten van Lara Croft Go valt op hoeveel er wordt geleend uit de eerste avonturen van Lara. Het menu zal spelers van het eerste uur meteen opvallen, maar ook de eerste blik in de wereld is een feest van herkenning. Lara stapt voorzichtig een weelderig groene omgeving binnen, wat voelt als het ontdekken van de eerste Tomb Raider in 1996. Een zacht veegje over het scherm leert ons hoe Lara beweegt: eenvoudiger kan bijna niet.

In de levels die volgen ontdek je dat hendels platformen bewegen, scheuren in de grond gevaarlijk zijn en dat bepaalde stappen slechts één keer kunnen worden gezet. Ook merk je dat iets zich voortbeweegt in de achtergrond. Het avontuur kan beginnen.

Tomb Swiper

De wereld van Lara Croft Go is opgebouwd uit kamers die je goed moet bekijken voordat je Lara een kant uit swipet. Een scheur in de muur betekent bijvoorbeeld dat je er maar één keer veilig langs klautert. Natuurlijk liggen er ook de nodige monsters op de loer, hoewel het verrassingseffect minder sterk is omdat je veel levels in het geheel van boven ziet.

None

Naast het tactisch bewegen pak je objecten als speren en fakkels om wilde dieren op afstand te houden of om ze een bepaalde richting in te sturen. Net als in Hitman Go belaag je vijanden van achteren om ze te doden, waarbij Lara atletische sprongen maakt terwijl ze haar wapens leegschiet. Die bewegingen zijn mooi geanimeerd, met name de bekende handstand overslag bij het beklimmen van een helling.

Vooral in levels waar je pilaren verschuift om hogerop te komen of panelen op de vloer indrukt om platformen te bewegen is goed nadenken belangrijk. In veel levels is het daarom noodzakelijk om rust te nemen en het speelveld grondig te analyseren. Dit werkt verfrissend en hypnotiserend, met name bij het dragen van een koptelefoon. De achtergrondgeluiden zijn sfeervol en elk speelveld zit bomvol leuke details en verborgen schatten.

None

Atletisch maar uit balans

Lara Croft Go is een korte beleving. Je bent – afhankelijk van scherpzinnigheid – zo’n twee en een half uur uur zoet met de 41 levels. Wel is de balans een beetje zoek. Het verbaast soms hoe gemakkelijk je een level doorloopt, om vervolgens in een razend complexe kamer te belanden waar je echt voor moet gaan zitten. Verschil in uitdaging is natuurlijk niet erg, maar juist bij gemakkelijke levels denk je daardoor vaak: was dit het al?

Toch mag dat de pret niet drukken. Heen en weer swipen terwijl vlijmscherpe cirkelzagen per zet bewegen; Lara Croft Go biedt een compleet andere ervaring dan die vanuit de derde dimensie. Zelfs een rollende rots die per zet achter je beweegt is meeslepend, omdat het vereiste denkwerk bij de bevroren actie inventieve oplossingen oplevert. Dankzij het isometrische perspectief en het spelen met zetten is het alsof je een dwarsdoorsnede ziet van bekende gebieden, wat een innovatieve draai aan de serie geeft. Het is interessant als je bedenkt dat de meeste levels ook zouden werken als de game niet turn-based zou zijn geweest.

None

Lara Croft Go bereikt door sporadisch slordig afgewerkte levels niet het gelikte niveau van Hitman Go, al heeft die game natuurlijk tal van updates gekregen. Toch is de ijzersterke formule succesvol vernieuwd. Bovendien zal ook Lara Croft Go de nodige updates krijgen, maar we denken ook al hoopvol na over de nieuwe plannen bij Eidos Montreal. Volgend jaar Deus Ex Go?

Lara Croft Go is nu beschikbaar in de App Store en op Google Play en kost 4,99 euro.

Deus Ex: Mankind Divided verschijnt in februari 2016 Ground Zeroes-update brengt extra content in The Phantom Pain
5