L.A. Noire (PC) | Gamer.nl

L.A. Noire (PC) | Gamer.nl

Een paar maanden geleden bevestigde Rockstar dat het bedrijf PC-gaming zou blijven steunen. Door het ontbreken van Red Dead Redemption op de pc voelden veel PC-gamers zich in de steek gelaten door de uitgever. Het nieuws dat L.A. Noire toch wel voor de computer zou verschijnen, kwam deze zomer dan ook een beetje onverwacht.

Niet lang na de release van L.A. Noire werd de ontwikkelaar tudio Team Bondi gesloten, waarschijnlijk mede door het breed uitgemeten schandaal rondom de slechte werkomstandigheden van zijn werknemers. Deze negatieve publiciteit stond haaks op de positieve reacties op L.A. Noire, dat wij met een 9 beloonden. Een half jaar later zijn de PC-gamers aan de beurt om er een oordeel over te vellen.

The Complete Edition

De pc-versie heet L.A. Noire - The Complete Edition. Die complete editie betekent dat vijf DLC-mi ies en de bijbehorende wapens en outfits standaard in de game zijn opgenomen. Je begint weer als Cole Phelps, de norse en opvliegende ex-militair die door verschillende zaken op te lo en langzaam in de ranken promoveert van agent tot detective. Dit alles speelt zich af in de jaren veertig, die worden getekend door mooie maatpakken, smooth jazz, whiskey en sigaretten.

De vijf nieuwe mi ies zijn verspreid over de verschillende afdelingen van de L.A.P.D waar Phelps gedurende de game voor actief is. Het lijkt erop dat Rockstar en Team Bondi naar de kritieken op L.A. Noire hebben geluisterd tijdens het ontwikkelen van de DLC, want in deze mi ies komt duidelijk minder actie voor. Ze betrekken meer sprekende en intere ante personages in het spel, zoals de ambivalente autoverkoper in de zaak The Consul's Car of de duistere dokter uit The Naked City.

Het originele verhaal van de game wordt door de nieuwe (moord)zaken niet veranderd. Eigenlijk zijn het gewoon lo e mi ies die na het voltooien van de game nog voor een paar uur extra speelplezier zorgen. Rockstar had echter veel meer met de nieuwe zaken kunnen doen, want nu bungelen ze er een beetje los bij. Als de mi ies in het bestaande verhaal waren verwerkt, had de PC-editie van L.A. Noire echt een grote toegevoegde waarde tegenover de console-versie.

Grafische verschillen

Het grootste verschil met de consoleversie van L.A. Noire zijn volgens Rockstar de graphics. In de praktijk valt dit eigenlijk best mee. Je kunt zien dat er duidelijk gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van de computer, maar echt grote grafische veranderingen levert dit niet op. De details, zoals een glazen deur, de glans van een auto of de gebruiker poren van een steeksleutel zijn wel een stuk mooier op de PC. Aan de andere kant zien de meeste autowielen er nog steeds uit alsof ze in Minecraft zijn gemaakt en pa en de vlakke PlayMobil-achtige outfits van de personages niet bij de gezichten met de sprekende MotionScan-techniek.

Hoewel een Xbox 360 uit 2005 L.A. Noire met gemak kan draaien, liggen de zaken bij de PC-versie anders. De systeemeisen zijn namelijk best pittig. Rockstar raadt een Quad Core-proce or met een kloksnelheid van 3,2GHz, 8GB werkgeheugen en een GeForce GTX 580 of een Radeon HD 6850 aan. Dit merk je ook tijdens het spelen van de game, want op de hoogste instellingen gaat de computer goed tekeer. Met name tijdens actiescènes heb je wel eens te maken met framedrops. Het verschil tu en de twee kwaliteitsinstellingen quality en performance valt gelukkig heel erg mee: met alles op performance ziet de game er zeker nog naar behoren uit.

Dit komt voornamelijk door de MotionScan-techniek, die de gezichten echt tot leven laat komen. Tijdens het spelen van de game, ongeacht welke instelling je gebruikt, zien de uitdrukkingen en emoties er levensecht uit. En hoewel we de game bijna een half jaar geleden nog hebben gespeeld, konden we ons echt niet nog gewoon herinneren of een verdachte nu loog of de waarheid sprak.

Besturing

De zwakste schakel van L.A. Noire op de consoles, waren de geforceerde vuurgevechten. Op de computer is dit nog een grotere valkuil. Omdat je richt met de muis, heb je in de eerste instantie meer controle over waar je precies schiet. Toch voelt het bij L.A. Noire voor een PC-game  enorm onnatuurlijk aan en maakt het spel niet echt goed gebruik van de muis. Op de meest gekke momenten schiet je vizier elke kant op en lijkt de snelheid van het richten niet gelijk.

De slechte besturing merk je ook tijdens het inspecteren van objecten. Je kunt met de muis niet echt fijn objecten draaien, waardoor je soms tientallen seconden probeert in te zoomen op een detail van een bewij tuk. Ook het selecteren van objecten is erg gevoelig, waardoor je soms twee keer dezelfde lippenstift oppakt, terwijl je juist het pillenpotje moest hebben. Het zorgt ervoor dat L.A. Noire op PC niet altijd even goed te besturen is.

Wanneer je alleen met een toetsenbord en muis speelt, is het grootste gemis de trilfunctie van een controller. De controller trilde als je in de buurt van een mogelijke aanwijzing kwam. In de PC-versie van L.A. Noire hoor je alleen het bekende toontje of er verschijnt een klein vergrootglas in beeld. Door de trilfunctie voelde het spel interactiever en kreeg je een duidelijk bewijs van dat je iets had ontdekt. Dat mist bij de besturing met muis en toetsenbord, waardoor het doorzoeken van locaties toch iets minder leuk wordt.

Hoewel de besturing niet altijd even optimaal is, blijft L.A. Noire prima te spelen op een computer. Het verhaal, de unieke spelervaring en de mooie MotionScan-techniek zijn voldoende om de game voor de PC aan te schaffen. Mocht je een controller voor de pc hebben met trilfunctie, is dit zeker dé versie om te kopen. Met alleen een toetsenbord en muis voelt het toch een beetje alsof er een breuk zit in je vergrootglas.

De review van L.A. Noire - The Complete Edition is gedaan op een AMD Phenom II X4 995-systeem, met Kingston HyperX 8GB geheugen, Radeon 4870 X2 2GB, op Windows 7 64-bit.