Kirby's Adventure Wii | Gamer.nl

Kirby's Adventure Wii | Gamer.nl

Bam! Er klapt een ufo neer op Dreamland. Onderdelen van het ruimteschip liggen over de hele planeet verspreid. De gecrashte ruimtewezens zitten met een probleem, en het lukt Kirby niet de puppyogen van de aliens te weerstaan. De ronde blob besluit de wezens te helpen met het vinden van vijf schiponderdelen. Het personage doorloopt daarbij levels die met ijslaagjes, zeeën van water of vele lopende banden aan elkaar hangen.

Verra ing

In Kirby baan je je letterlijk ‘zuigend’ een weg naar eindbazen. Je houdt je Wii-afstandsbediening horizontaal en zuigt met het ‘2’-knopje  vijanden naar binnen. Sommige vijanden zijn weinig waard en kunnen beter direct uitgespuugd worden, maar er zitten vele verschillende vijanden in Kirby's Adventure die juist zeer intere ant zijn om door te slikken.  Als je dat doet, verandert Kirby in veel gevallen van verschijning. Zo kan Nintendo’s meest schattige hoofdpersonage een cowboy worden die erop los slaat met zijn zweep, een indiaan die scherpe bloemblaadjes rondstrooit en een ijsprins die een erg koude adem heeft. Zeker aan het begin van de game is het elke keer weer een verra ing waar Kirby in zal veranderen.

Dat verra ingselement wordt nog groter bij de speciale vijanden. Ze lijken op normale tegenstanders, maar zijn wat groter, afgezonderd van andere vijanden en ze staan stil. Als je hen opzuigt, krijg je plotseling enorme superkrachten, zoals de vaardigheid om vuurstrepen te creëren of in een alles verpletterende sneeuwbal te veranderen. Het is heerlijk om op de bank als een bezetene met je Wiimote te schudden en op het scherm de hele spelwereld aan diggelen te zien gaan. Af en toe lanceert het spel ook nog eens een kwak sterren op je hoofd, waardoor de chaos compleet is. Heb je er daarvan immers honderd, dan krijg je een extra leven.

Tongzoen

Naast sterren verschijnen er ook regelmatig snacks en lekkernijen op je pad. Die zien er haast net zo schattig uit als Kirby zelf: lieve snoepjes, cupcakes en donuts voor de zoetekauwen, hamburgers en rollades voor de carnivoren. Hoe ze er ook uit zien, pak ze, want ze vullen je levensmeter bij. Als je al niet blij werd van het uiterlijk van de etenswaren, dan wel van hun krachten.

Houd wel in de gaten of er een medespeler op het scherm aanwezig is, want dan gebeuren er soms vreemde dingen na het bijvullen van je levensmeter. Als Kirby te dicht langs een van zijn vrienden loopt, geven ze elkaar via een pa ionele tongzoen namelijk levens door. Oke, een french ki is mi chien wat overdreven, maar het is in ieder geval een mond-op-mondbeademingachtige beweging.

Samen spelen

Kirby is het trouwens na Ma Attack nog niet helemaal zat om zich te vermenigvuldigen. In Kirby's Adventure Wii kunnen vier Kirby's in coöp in verschillende kleuren met elkaar spelen, tenzij de andere spelers kiezen voor de groot uitgevallen King Dedede, stoere Meta Knight of de sullige Waddle Dee. Allemaal hebben ze zo hun eigen specialiteit, zo kan Waddle Dee goed vliegen en Meta Knight prima hakken.

Omdat de coöp een drop-in/drop-out-systeem hanteert, wordt de game niet lastiger als er een extra speler bijkomt. De moeilijkheidsgraad blijft zoals die was toen je het level opstartte. Bovendien ben je als extra speler te veel afhankelijk van speler één. Het beeld volgt altijd de roze Kirby, dus hoe enthousiast en snel je ook door een level heen wilt, je wordt altijd weer teruggezet  naast Kirby.

Daardoor waan je je als tweede speler een soort bodyguard van de Nintendo-held. Dat gevoel wordt enkel versterkt door het feit dat wanneer Kirby doodgaat, het spelletje afgelopen is. Tweede, derde en vierde spelers kunnen steeds sterven zolang er voldoende levens zijn, maar als Kirby het loodje legt, dan moet een specifiek deel van het level opnieuw gedaan worden. En als er geen levens meer zijn, moet je het gehele level overnieuw spelen. Als extra speler moet je er dus vooral voor zorgen dat Kirby in leven blijft.

Het was juist zo leuk geweest als je elkaar een beetje kont plagen. In New Super Mario Bros Wii kun je elkaar bijvoorbeeld in een ravijn duwen of iemand de doorgang blokkeren, maar dat is in Kirby's Adventure niet van toepa ing. Het is mogelijk op het hoofd van een medespeler te springen, maar het is lastig om daar iemand echt mee te irriteren. Aangezien het spelletje al erg makkelijk is met meerdere mensen, had het pesten een leuke toevoeging kunnen zijn, maar helaas is die kans niet gegrepen.

Eindbazen

Ook in je eentje is Kirby's Adventure geen moeilijke game. Omdat Kirby - behalve wanneer hij iets draagt - kan zweven, voelt de game soms alsof je cheatcodes gebruikt. Nu zijn de levels zo ontworpen dat je je zo  niet in één keer naar het einde kunt begeven, maar los van wat vijanden die je moet verslaan, kun je al zwevend een heel eind komen. Ook tijdens eindbazen kun je meestal door te zweven een hele tijd ongedeerd blijven.

De eindbazen zien er allemaal grappig en kleurrijk uit en je zal ze door hun aparte uiterlijk niet snel vergeten. Zo is er een yeti-achtige springaap die Goriath heet en een soort Popeye-Donkey Kong-halfbloedje dat naar de naam Bonkers luistert. Niet alleen de eindbazen zijn leuk om naar te kijken. Of het nu om de olijke achtergronden of spelobjecten zoals sleutels gaat, de spelwereld van Kirby’s Adventures is altijd een genot om naar te kijken.

Koning

Kirby is de koning van het spel en iedereen moet voor hem wijken. Het is een heerlijk gevoel om al spelende vijanden neer te hakken en super power-ups in te zetten, maar het heeft ook zijn keerzijde. Omdat het roze bolletje met gemak over sommige vijanden heen kan zweven wordt de game namelijk te gemakkelijk. Bovendien valt Kirby’s Adventures Wii in coöp wat tegen omdat de roze bol een erg dominante positie heeft in het spel. Andere spelers moeten zich voortdurend aan hem aanpa en.