Kirby Triple Deluxe - Super Smash Bros. Light | Gamer.nl

Smash Bros.-fanaten zullen ongetwijfeld reikhalzend uitkijken naar aankomende zomer. Dan verschijnt immers de nieuwste versie van de razend populaire vechtfranchise met Nintendo-allstar-cast – tevens de allereerste draagbare uitvoering én een naar verwachting ijzersterke aanvulling op het toch al niet mi elijke aanbod kwaliteit oftware voor de 3DS. Om het wachten iets dragelijker te maken, is er zowaar eerst nog een nieuwe Kirby-game. Wacht, wat?

Kirby Triple Deluxe Kirby Triple Deluxe

Kenners weten natuurlijk dat Super Smash Bros. van oorsprong gemaakt werd door HAL Laboratory, de in-house ontwikkelstudio van Nintendo die tevens verantwoordelijk is voor het gros van de Kirby-games. De ontwikkeling van de nieuwe Super Smash Bros. voor de 3DS en de Wii U mag dan (net als Super Smash Bros. Brawl) nu in handen zijn van Sora, de studio van ex-HAL-medewerker Masahiro Sakurai, de band tu en Smash Bros. en Kirby blijft aanwezig. Juist in Kirby Triple Deluxe steekt 'ie nadrukkelijk de kop op.

Roze blobje

Die gelijkenis is mi chien niet gelijk overduidelijk, al is het menumuziekje nota bene een remix van een bekend Smash Bros.-deuntje. Kirby Triple Deluxe is in elk geval het eerste avontuur van de kleine roze blob op de 3DS, en z'n vijftiende over alle systemen van Nintendo verspreid. De standaard verhaalmodus in deze nieuwste editie komt overeen met de meeste van Kirby's voorgaande titels: een vrij lineaire 2D-platformer waarin de kleine held zijn wereld moet redden door level na level te doorkruisen en de nodige eindbazen te verslaan.

Natuurlijk beschikt Kirby over zijn bekende vaardigheid om vijanden op te zuigen en hun aanvallen te kopiëren. En we schrijven nadrukkelijk meervoud, want met elke kopie krijgt Kirby er plots tien nieuwe moves bij, die soms wel enige oefening vereisen alvorens je ze echt goed kunt toepa en. Onderweg verzamel je tevens sterren zoals de muntjes in Mario-platformers, vooral om nieuwe levens te verdienen, evenals zonnestenen om nieuwe levels te openen. Tevens zijn sleutelhangers te vinden, die via Streetpa met anderen gedeeld kan worden, al zijn die er puur voor je eigen verzameling.

Kirby Triple Deluxe Kirby Triple Deluxe

Naarmate je meer spelwerelden doorkruist, wordt het spel geleidelijk aan iets moeilijker, maar geen moment heb je het idee met een zeer uitdagende actie-platformer te maken te hebben. Toch kunnen sommige eindbazen de nodige energie van je vergen voor ze hun laatste adem uitblazen. Ook introduceert Kirby Triple Deluxe de Hypernova, waarmee Kirby met gemak de grootste vijanden opzuigt en zelfs ma ieve blokken kan verplaatsen. Deze nieuwe vaardigheid ontvang je echter alleen op gezette momenten en fungeert meer als sleutel om bepaalde puzzels op te lo en dan als aanval. Ook zonder Hypernova krijg je van tijd tot tijd situaties die betrekkelijk eenvoudig op te lo en zijn, bijvoorbeeld door slim te schakelen tu en de voor- en achtergrond van levels of gebruik te maken van de bewegingsgevoelige sensor in de 3DS.

Knokkende blobjes

De relatie met Smash Bros. Komt overduidelijk naar voren in een nieuw speltype: Kirby Fighters. Deze stand is op niets anders gericht dan het in elkaar ro en van andere Kirby's met behulp van een select aantal gekopieerde vaardigheden. Het eerdergenoemde gegeven dat elke kopie van een vijand Kirby een heel arsenaal aan nieuwe aanvallen geeft, evenals de mogelijkheid om te kunnen blocken en ontwijken – net zoals in (jawel) Smash Bros. – geeft deze vechtmodus een verra ende mate van diepgang en balans. Verwacht geen volwaardige fighter, maar een aardig opwarmertje voor de nieuwe Smash Bros.-game op de 3DS is het zeker te noemen. Aardig is bovendien de optie om met een exemplaar van het spel en meerdere 3DS'en tegen vrienden te kunnen spelen, naast de standaard arcadestand.

Kirby Triple Deluxe Kirby Triple Deluxe

Als bonus is er de minigame Dedede's Drum Dash, waarin je als Kirby's pinguïnachtige conculega ritmisch van trommel naar trommel springt en zoveel mogelijk punten probeert te scoren. Een geinig spelletje, maar te plat vergeleken met de vele soortgelijke games voor mobiele iOS- en Android-platformen. Wel aardig is de mogelijkheid om na het uitspelen van de verhaalstand het hele spel ook als Dedede's te spelen in plaats van Kirby en zijn een tweetal Bo Rush-speltypes beschikbaar.

Toch knaagt er iets aan Kirby Triple Deluxe, een gegeven dat meer 3DS-games in de weg zit sinds de opkomst van fatsoenlijke en uitgebreide spelletjes voor andere draagbare systemen: de prijs. Hoewel het spel vrolijk en gelikt oogt en klinkt, de verhaalstand je gauw een tiental uren zoet houdt en er een handvol extra speelstanden is – waarvan Kirby Fighters zeker de leukste – voelt 45 euro gewoon als een hoop geld voor het totaalpakketje. De helft was al beter te rechtvaardigen geweest.