King's Quest Episode 1: A Knight to Remember | Gamer.nl

De naam King's Quest heeft veel betekend voor de game-industrie. Het eerste deel uit 1984 zette de standaard voor adventuregames en de graphics waren in die tijd revolutionair. Tot aan het eind van de jaren '90 verschenen nieuwe delen en de serie bouwde een trouwe schare fans op. Het is eigenlijk niet te doen om een nieuw deel te maken die zowel oude liefhebbers als nieuwkomers kan bekoren, maar A Knight To Remember slaagt er wonderwel in.

Ontwikkelaar The Odd Gentleman heeft de perfecte manier gevonden om nieuwe verhalen te vertellen in deze oude serie. Koning Graham is inmiddels bejaard en grijs en vertelt zijn oude verhalen aan zijn kleindochter Gwendolyn. Zo houdt de nieuwe game het midden tu en een reboot en een nieuw deel. Gebeurteni en uit de eerste acht games blijven intact en de nieuwe verhalen weven daar tu endoor of geven het een nieuw likje verf. In het begin van deze eerste aflevering vertelt Graham bijvoorbeeld hoe hij de magische spiegel uit het hol van de leeuw wist te stelen, iets dat in de allereerste game gebeurde. Hoe hij dat precies doet is anders, maar de uitkomst is hetzelfde: door deze queeste wordt hij de koning van Daventry.

Media has no description

Na deze introductie verhaalt de koning hoe hij een ridder werd toen hij voor het eerst in het sprookjesachtige land aankwam. Om de titel te veroveren moet hij andere hoopvolle ridders verslaan in een wedstrijd. Die simpele opzet is de basis voor een serie aan puzzels zoals we die kennen uit het genre. Je loopt door verschillende gebieden, praat met mensen en verzamelt voorwerpen in je inventory. Die gebruik je vervolgens weer in de omgeving om puzzels op te lo en. Om door een donkere grot te lopen heb je een kaars nodig, maar de kaarsenverkoper wil geld zien en een lantaarn waar je de kaars in kunt bewaren, bijvoorbeeld. Het zijn puzzels waar je even over na moet denken, maar nergens kom je zo vast zitten dat je de oplo ing moet opzoeken. Die 'ouderwetse' manier van puzzelen wordt afgewi eld met wat meer actiegeoriënteerde momenten, geïnspireerd door Telltale-spellen als The Walking Dead. Denk aan quicktime events waarbij je de juiste knoppen in moet drukken of een scène waarin je op vijanden schiet met je pijl en boog.

De ridder in nood

De puzzels laten de beruchte 'Sierra-logica' gelukkig achterwege, ze zijn nergens zo ingewikkeld dat je er niet uit kunt komen. In echte King's Quest-stijl zijn veel uitdagingen bovendien op meerdere manieren op te lo en. Een vroege puzzel laat je iets stelen uit één van de winkels, jij beslist welke winkelier de klos is. Je kunt ook gewoon geld achterlaten, dan zullen de dorpsbewoners je een stuk aardiger vinden.

Media has no description

Dan zijn er nog de grote momenten waarop je beslist wat voor ridder je wilt zijn: dapper, sluw of barmhartig. Schiet je de draak in zijn oog, leid je hem af of laat je hem juist vrij? Het zijn die keuzes die de grootste impact hebben. Het zijn namelijk levensle en voor kleindochter Gwendolyn, die problemen in haar eigen leven naar jouw voorbeeld aanpakt. “Speelde je echt vals om te winnen, opa?”, vraagt ze tijdens één van de moeilijkere puzzels. Het is aan jou wat je haar op dat moment mee wil geven.

Opagrappen

Die interactie tu en opa en kleindochter wordt sowieso slim ingezet. Als je een foutje maakt grijpt de oude Graham gelijk in om je vergi ing recht te zetten. “Liep je echt zomaar op die draak af, opa?” “Nee natuurlijk niet, als ik het niet had overleefd zou ik hier toch niet zitten!” Zoals in elke King's Quest zijn de momenten dat Graham het avontuur niet overleeft het grappigst en door deze opzet wordt je aangemoedigd veel te experimenteren om alle grappen te vinden.

Het helpt ook dat de voice-acting van uitermate hoge kwaliteit is, waardoor je echt gelooft in de relatie tu en opa en kleindochter. Christopher Lloyd (Doc Brown uit Back to the Future) zet koning Graham op een fantastische manier neer. De speelse kraak in zijn doorleefde stem geeft hem een ondeugend karakter, vooral als hij een barrage aan slechte woordgrappen (weer een kenmerk van de oude spellen) op zijn kleindochter loslaat. Ook de rest van de cast is fenomenaal en helpt om van Daventry een geloofwaardig sprookjesland te maken.

Media has no description

Ook door de prachtige tekenfilmstijl komt de game goed uit de verf. De animatie doet denken aan films van Don Bluth (of zijn game Dragon's Lair). Alles beweegt extreem vloeiend, van de cape rond je schouders tot de blaadjes die van de bomen dwarrelen. Special effects als vuur en rook zijn expres wat ouderwetser getekend, alsof het zo uit Taran en de Toverketel is gejat, maar die verschillende stijlen komen perfect bij elkaar. De omgevingen zijn een genot om in rond te lopen en dorpsbewoners en mythologische wezens komen kleurrijk tot leven met schilderachtige graphics. Verder verdient de regie een extra pluim, want de manier waarop alles in beeld wordt gebracht is uitstekend. Voordat Graham van een waterval stort, draait de camera eerst langzaam om hem heen zodat je nog een keer de wereld goed in je op kunt nemen.

Een flinke wandeling

Een paar kleine mi tappen gooien roet in het eten. Vooral het feit dat je cutscènes niet kunt overslaan is een grote zonde. De dialogen zijn scherp en grappig, dus de eerste keer wil je ze niet wegklikken, maar het is onvermijdelijk dat je veel dingen twee keer hoort in je zoektocht naar aanwijzingen. Eén van de oude kenmerken die we liever niet meer hadden gezien is het vele rondlopen tu en de verschillende omgevingen. Daventry is vrij groot en een kaart, of een manier om snel van de ene naar de andere kant te komen, had niet mi taan. Gelukkig zijn de bo en en velden prachtig weergegeven, dus is het geen straf om er in rond te banjeren. Al kan de framerate wel wat haperen als je te snel door de schermen heen loopt.

Media has no description

A Knight to Remember is een uitstekend begin voor deze nieuwe serie van vijf afleveringen. Veertig euro lijkt mi chien wat veel voor zo'n episodisch verhaal, maar met dit eerste deel ben je al zeker vijf uur zoet, veel langer dan bij andere series. We zijn benieuwd of The Odd Gentlemen dit hoge niveau in de rest van de serie vast kan houden en ons hopelijk kan verra en met gebieden buiten Daventry. Tot die tijd geven we jonge Graham nog even een paar gruwelijke doden om te kijken of opa daar een leuke woordgrap over heeft!

King's Quest Episode 1: A Knight to Remember is nu beschikbaar voor pc, Xbox One, Xbox 360, PS4 en PS3. Deze recensie is gebaseerd op de PlayStation 4-versie van de game.