Het kleurrijke introfilmpje waarin een aantal Xbox Live Avatars je uitnodigen mee op avontuur te gaan is zo vrolijk dat we bij voorbaat al overwogen deze recensie te beginnen met de waarschuwing ‘niet voor hardcore gamers’. Toch weet het spel te charmeren. De minigames spreken direct aan en het is verdraaid moeilijk om als een zuurpruim stil te blijven staan wanneer de actie losbarst.
Haarlak
Dat komt gedeeltelijk door de prachtige presentatie. Kinect Adventures is kleurrijk en mooi afgewerkt met een neppe plastic glans, alsof iemand met een bus haarlak het geheel heeft gespoten. Het past bij het speelse, opbeurende karakter van Kinect Adventures. Dit komt vooral naar voren in de minigame waarin je in een rubberen bootje over een rivier suist. Het ziet er wonderschoon uit, met het glinsterende water en de bloeiende jungle aan de oever die uitnodigend lonkt.
Belangrijker is om op te merken dat de besturing in bijna alle gevallen ook echt werkt. Zet één pas naar rechts, dan doet de Avatar op het scherm dat ook. Het spel kan net niet zien of de hand voor de mond wordt gehouden of dat er in de neus wordt gepulkt, maar globaal gezien beweegt de Avatar duidelijk met het lichaam mee. Er is sprake van een kleine vertraging tussen de bewegingen die gemaakt worden en wat er op het scherm gebeurt, maar Kinect Adventures is dusdanig vakkundig in elkaar gezet dat het nauwelijks opvalt en het spelplezier niet in de weg staat.
Op avontuur
Er zitten vijf verschillende ‘avonturen’ in de game. Het boottochtje door een woeste rivier weet de meeste indruk te maken. Zet een stap naar rechts om de boot naar rechts te sturen, of spring op om ook de boot te lanceren. Omdat er een aantal verschillende parkoersen zijn waarop meerdere routes mogelijk zijn, blijft deze minigame het langst leuk. Een andere uitschieter is ‘Reflex Ridge’, deze game bestaat uit een vast parkoers waarop diverse obstakels staan die ontweken moeten worden door te bukken, te springen en verschillende kanten op te bewegen. Later in de game verschijnen er steeds meer obstakels op de parkoersen. Dat zorgt ervoor dat de uitdaging met de speler meegroeit, wat ook deze minigame extra levensduur geeft.
De drie overgebleven minigames hebben helaas een stuk minder om het lijf. In ‘Rallybal’ moet een bal tegen diverse borden en blokken gegooid worden om een smal veld leeg te ruimen. Met armen, benen en hoofd moet de bal telkens teruggekaatst worden. ‘20,000 Leaks’ speelt zich in een kleine glazen kooi op de bodem van de zee af, waarin met armen en benen gaten in de wanden gerepareerd moeten worden. Beide games spelen zich in statische omgevingen af waarin de Avatar van de speler op één plek blijft staan, waardoor de spanning ontbreekt. De prijs voor de saaiste minigame is absoluut voor ‘Space Pop’ weggelegd. Hier ontbreekt goede controle over het personage. Dat heeft uiteraard te maken met het uitgangspunt: in een gewichtsloze ruimte moet er rondgezweefd worden terwijl er bubbels kapot geprikt kunnen worden. De mogelijkheid om gecontroleerd te bewegen ontbreekt, waardoor het eigenlijk geen goede minigame is om Kinect mee te introduceren.
Deze minigames worden aan elkaar geregen door de Adventure-modus waarin diverse medailles gehaald kunnen worden door aan bepaalde opdrachten te voldoen. De vijf minigames worden hier in een mixer gegooid en komen in diverse vormen terug. Zo moeten er de ene keer klokjes verzameld worden om binnen de tijdslimiet te blijven, terwijl er de andere keer genoeg kristallen verzameld moeten worden op een parkoers. Een extra beloning voor het behalen van een medaille is vaak een beeldje, bijvoorbeeld van een dinosaurus of een haai, die je vervolgens door zelf lomp rond te springen kunt animeren en van een stem kunt voorzien door zelf onzin uit te kramen. Het is een grappige extra die vooral bij kinderen in de smaak zal vallen.
Karig
Zowel de Adventure-modus als ‘Free Play’, waarin je zelf kunt kiezen welke minigame je doet, kunnen niet verhullen dat de hoeveelheid content in Kinect Adventures eigenlijk vrij karig is. Met twee leuke minigames en drie stuks die niet veel om het lijf hebben, ben je al vrij snel uitgekeken. Dat je alle minigames met z’n tweeën kunt doen, zorgt er wel voor dat het een toffe game is om uit de kast te pakken wanneer er visite is, maar niemand zal deze game wekenlang rigoureus spelen.
Kinect Adventures heeft die ‘wow-factor’ de eerste paar keer dat je speelt, omdat het allemaal zo soepel met je lichaam meebeweegt en er ook netjes afgewerkt uitziet. Maar na een paar dagen ken je de minigames door en door en biedt het spel ook niets nieuws om te blijven spelen. Je blijft dus al snel snakkend naar meer achter, omdat de meeste minigames wel bewijzen dat het goed werkt. Daarmee is Kinect Adventures dus een goede keuze om met Microsofts nieuwe hardware te bundelen: het is een duidelijke en positieve eerste ervaring met Kinect.
Reacties op: Kinect Adventures
Casartelli
Ik hoop dat MS zich niet al te veel rijk rekent en ook aan de "casual gamers" blijft denken. Ik kan niet namens PS3 bezitters spreken, maar ik neem aan dat zij met "move" hetzelfde hebben (als blaast Sony minder hard van de toren dan Microsoft.
Sith
Bij Move moet en zal je die lolly gebruiken, wat IMO een stuk meer beperkingen met zich meebrengt. Dan heb ik liever een systeem dat werkt als een toevoeging dan gehele vervanging.
MikkelE30
Het apparaat valt of staat in mijn ogen op reactiesnelheid. Als het een soort van slepertje achter je muis aan is, dan is het natuurlijk acceptabel, maar als het een effect is van ik beweeg mn muis en als ik hem loslaat is mn muis nog aan het verplaatsen, dan vind ik het onacceptabel.
Hopelijk kan iemand mij vertellen hoe dit zit met Kinect.
-it-
Als ie minder duur is, met wat toffe games erbij ga ik er eentje halen denk ik :-)
casualkiller
Mcvroegrijk
MikkelE30
Mcvroegrijk
nijram205
nijram205
The Chosen One
De techniek lijkt me erg interessant, de games momenteel nog niet al heb ik nog niet echt gekeken naar die "hardcore" games die in ontwikkeling zijn. Heb met geluk een goedkope preorder kunnen plaatsen die vanmiddag bezorgd is.
De vraag is nu of het echt leuk genoeg is om te houden en wachten tot er betere games uitkomen of dat het weer doorverkocht wordt.
JaapGoose
Gestures is een goed mechanisme, maar kan ook met een controller in je handen. Kan natuurlijk ook een handschoen met lichtgevende vingertoppen wezen (Minority Report meets PS Move) en voicecontrol kan heel erg goed werken (zie EndWar, en bijv. hoe Google Voice search werkt) maar dan is een headset ook voldoende, anders heb je nog geneuzel met omgevingsgeluid..
HooD
Gestures zie ik zelf niet zitten, je houdt je controller namelijk al vast, en om met je controller te gaan zwaaien dat zie ik ook niet zitten.
Met Voice control kan je ook je headset gebruiken, daar heb je je Kinect ook niet ovor nodig…
Failsnorviganza
Magister
Sith
Kijk hier voor een mooie showcase van hoe miniem de betreffende bewegingen zijn. Daarnaast toont het ook dat je het voor veel meer dan flight sims kan toepassen. Heb zelf een TrackIR, maar geen enkele flight sim in huis. Vind het een giga toevoeging voor racegames en tactische shooters :-)
Voice control heeft via Kinect het voordeel dat je de complete processing software, inclusief support voor meerdere talen, standaard in dat ding gebouwd hebt zitten. Dat is voor een dev vele malen makkelijker en goedkoper om te gebruiken dan een hele eigen implementatie bouwen voor de standaard headset.
Sith
zandmannetje
japnapper
Gamey19