Killer Instinct voelt zeker niet ouderwets aan, maar dat wil helaas niet zeggen dat het zich ook kan meten met grootheden zoals Soul Calibur V of Street Fighter IV. Deze fighter is bovendien vooral een verdedigingsgame, waar vaardigheden zich vertalen in het gebruik van de combobreaker. Dat geeft Killer Instinct weliswaar een eigen gevoel, maar er is genoeg op aan te merken.
Combo galore
Killer Instinct draait om het maken van combo’s. Dat gaat altijd volgens een simpele formule. Eerst probeer je de verdediging van de tegenstander te doorbreken, waarna je je combo inzet met een zwakke aanval en vervolgens een speciale move eruit gooit. Dit riedeltje kun je aan elkaar blijven rijgen totdat je een fout maakt, de limiet bereikt of een ultieme speciale move uitvoert.
Degene die de meeste combo’s maakt wint. Hoezeer dat ook zorgt voor onderhoudende en energieke gevechten, het gebrek aan tactische variatie zorgt er toch voor dat gevechten op den duur gaan vervelen. Omdat je de weinige moves vrij snel door hebt en de input van speciale aanvallen zeer vergeeflijk is, gooi je binnen een mum van tijd al een flink aantal combo’s uit je controller. Enerzijds maakt dat het vechtsysteem toegankelijk, anderzijds is het aanvallen weinig uitdagend.
Gevechten vervallen daarnaast vrijwel altijd in het om de beurt uitvoeren van dezelfde comboformule. Het maakt daarbij vrij weinig uit welk personage je kiest, gezien het combosysteem hetzelfde blijft. De onderlinge kwaliteiten, zoals dat Glacius’ aanvallen vooral handig van een afstand zijn en Sabrewulf juist snel is, voegen daar relatief weinig aan toe.
De combo breaker voegt daarentegen wel een hoop diepgang en uitdaging toe aan het vrij eenvoudige systeem. Deze verdedigingsbeweging vereist niet alleen timing, maar vooral inzicht en inschattingsvermogen. Je kunt een combo van de tegenstander namelijk alleen maar doorbreken als je weet wat voor soort aanval hij gaat uitvoeren. Het verschil tussen slechte, goede en uitzonderlijke spelers zit hem dan ook vooral in de beheersing van verdedigende moves en veel minder in aanvallen. Daardoor wordt Killer Instinct na een aantal uren vooral een verkapte mindgame. De potentie voor een fighter waar je veel tijd in kunt steken om alle moves naar de hand te zetten is er, maar uiteindelijk kent het combosysteem weinig uitdaging en variatie.
Nog niet af
Je kunt Killer Instinct gratis downloaden en dan beschik je over Jago. Alhoewel hij de meest toegankelijke vechter is en veel weg heeft van Street Fighter’s mascotte Ryu, is het niet heel spannend om alleen met Jago tegen een andere Jago te vechten. Het kost 20 euro om over de andere vijf personages te beschikken en dan krijg je er later ook nog twee andere bij. In totaal zijn er dus maar een schamele acht personages en dat is voor een vechtgame echt te weinig. Ook zijn er maar zes stages, die qua sfeer en uitstraling weinig extra’s toevoegen. Grafisch straalt Killer Instinct overigens sowieso geen next gen-allure uit. Daarvoor mist het te veel detail en bevat het een te inspiratieloos design.
Qua modi hoef je ook niet veel te verwachten. De Dojo-modus, een soort tutorial, is fantastisch om de kneepjes van het vechtsysteem te leren, maar er zijn erbarmelijk weinig modes om je vechtvaardigheden te laten zien. Er is een versus- en survialmodus en je kunt online ranked en unranked matches spelen. Er is geen arcademodus en ook geen verhaalmode. Daarvoor moet je helaas wachten tot een latere datum en dan is het misschien al wel te laat.
Reacties op: Killer Instinct - Karige instinker
Prickley Pete
Heiny Reimes
Voor de rest lijkt het inderdaad een gemiste kans van Microsoft om hier zo mee om te gaan.
XtraLinkUK
Free to play is dus weer zo'n afgrijselijk lokkertje van Microsoft, wat niets anders betekend dan een demo. Zoals die arrogante 'only possible on Xbox One' kreet bij elke game trailer.
20 euro dokken voor een spel wat nog lang niet af is zou niet eens moeten kunnen. Tenzij men het aankondigt als early access. Ze maken er een beetje een zootje van bij Microsoft, terwijl je al betaalt voor de online dienst. Dan mag je toch ook wel wat terug verwachten zou je zeggen?
Heiny Reimes
Maar alles van Killer Insitnkt is al verfijnd in andere spellen en grafisch is het niet zoveel spannender. Dus qua meerwaarde is er een enorm verschil tussen deze KI en MK1 toen.
Arisu
movement6
Firebirdy
Megaman20XX
Heiny Reimes
Dus ja helaas… Puur gemaakt om DLC te verkopen :(
HugoSmits
HugoSmits
Je argument dat straks iedereen online Jago kiest is ook vrij zwak. Na jaren Street Fighter te hebben gespeeld online kan ik je vertellen dat daar ook alleen dezelfde vechters gekozen worden voor online matches (iedereen wil tenslotte winnen, dus kies je voor de vechter met de meeste voordelen).
Wijze naar Rare heeft weinig nut trouwens; zei hebben niet aan deze game gewerkt :)
joristhewise
PharmacydE
Juist niet. Je betaalt 20 euro voor die 8 characters in totaal, maar je hebt nog steeds niet de volledige game. Trouwens 20 euro voor 7 characters is natuurlijk ook te duur.
Dead or Alive 5 Ultimate is ook Free to play, maar daar kun je alle modes spelen (behalve story) en heb je keuze uit 4 gratis characters (plus costumes) en volgens mij ook 6 stages. Kijk dat is beter lijkt mij. Zelfs Skullgirls is met zn 8 characters, story, tag en talloze levels goedkoper (15 euro's).
"iedereen wil tenslotte winnen, dus kies je voor de vechter met de meeste voordelen".
Hoe moet je in godsnaam nou weten welk character het beste bij je past als je die characters niet uit kan proberen?? Er naar te kijken op Youtube schiet je niks mee op, je moet die character ff een tijdje spelen om te oordelen. Niemand zal een character kopen als hij/zij niet weet wat ie kan.
Persoonlijk vond ik de eerste KI ook tof, maar deze is helaas overbodig qua fighters
djensen
Ik heb het te doen met de ontwikkelaars van de oorspronkelijke delen; die zien hun franchise nu verslonden worden door het monster dat Microsoft heet.
Bonecrusher1973
Xtreme Henk
Ik ben het totaal niet eens met deze review. In mijn ogen verdient dit spel een dikke 10.
Ik denk dat de reviewer het vechtsysteem niet helemaal begrijpt.
Het is goed gebalanceerd en is vooral hardstikke leuk om te spelen(dit ontbrak nog weleens bij sommige fighting games.
Dat je het niet eens bent met het FTP model kan ik begrijpen ik zelf vind 20 euro niet veel voor dit spel.
Als je van fighting games houd kun je deze titel echt niet laten liggen, ik voorspel dat deze game nog jaren gespeeld gaat worden, zeker omdat er nog meer seizoenen met characters aankomen.
Markus88
Game modes zijn ook schaars, zoals het beste van SF ; De Endless mode is nergens te bekennen, wat wel jammer is anders had je nog een paar dingen kunnen leren van de pro's haha ;D..
In ieder geval, ik geniet er wel van, maar met moeite om het maar zo te zeggen.
Tektwo
Flip_Side
En 20 euro voor een game vind ik nog wel meevallen. Zeker als je kijkt dat het er niet eens zo slecht uitziet, als ze hier laten blijken.
mitchel_marvin