Kerbal Space Program: Breaking Ground maakt redelijke landing

Kerbal Space Program is een fenomenale game. Het spel is bijna zijn eigen genre: ontwerp en bouw ruimteschepen en vlieg hiermee realistische missies in een gesimuleerd zonnestelsel. Het is de droom van elke ruimtenerd en het is bijzonder makkelijk om hier honderd uur in te steken. De 1.0-release was daarmee al een van de beste games ooit. KSP kreeg een paar jaar geleden zijn eerste uitbreiding, die een veel gevraagd aspect aan het spel toevoegde: een missie ontwerper die je in staat stelt hele verhalen en uitdagingen te ontwerpen en met anderen te delen. Genoeg voor minstens nog honderd uur gameplay.

En dan is er nu Breaking Ground, een update die gemengde gevoelens oproept. Eerst is er de vreugde van een reden om nog eens Kerbal op te starten en een nieuwe career te beginnen. Maar dan is er ook snel het beseft dat alle nieuwe onderdelen zo goed als geruisloos in de tech tree zijn geplaatst. Hiermee bedoelen we dat er geen significante momenten zijn waarmee deze onderdelen in het zonnetje worden gezet. Ze zijn er gewoon. En het is aan jou om uit te zoeken wat je er mee doet.

kerbal breaking ground

Zeker in de vroege fases van een Kerbal-career zijn al die geavanceerde speeltjes nog ver buiten bereik, omdat je de eerste uren vooral bezig bent met wetenschapspunten verdienen om nieuwe technologie vrij te spelen. Hierdoor is de impact van deze onderdelen minder, want ze zijn niet meteen een integraal onderdeel van die eerste uren. Wat verderop begint er iets van Breaking Ground in de gameplay door te sijpelen. De nieuwe wetenschappelijke instrumenten zijn handig als je ze hebt. Ze zijn bedoeld voor ruimtebases op de diverse hemellichamen van het Kerbal-stelsel, en maken het makkelijker om ‘science’ te verzamelen. Deze wetenschapspunten zorgen er voor dat je sneller meer van de tech tree opent, wat je mogelijkheden vergroot. Maar vooral geven deze apparaten bases een echte functie. Waar ze eerst vooral een soort prestige project waren (“kijk wat cool, een nederzetting op de Mun”) hebben ze nu een duidelijkere gameplayfunctie.

Natuurlijk is er de optie om in sandbox-modus te spelen met toegang tot alles zonder restricties. Dat maakt spelen met de robotarmen en hydraulische beweegbare delen natuurlijk makkelijker. Als in: oh jee, wat moeten we hier nu mee? Voor de duidelijkheid: we hebben honderden uren in Kerbal gestoken en zijn nou niet bepaald beginners. We draaien onze hand niet om voor een landing op de Mun of een sonde die andere planeten verkent. Maar robots bouwen? Hier komen we op het meest hardcore aspect van de game, vergelijkbaar met de lui die werkende computers bouwen in Minecraft.

kerbal breaking ground

Mods

Een deel van de toegevoegde onderdelen zijn in een of andere vorm overigens ook als gratis mod te vinden. De Kerbal-community is bijzonder actief en heeft duizenden onderdelen en complete schepen gratis gepubliceerd voor ieder die dat wil. Toch is dat niet meteen een domper op Breaking Ground. In de eerste plaats omdat de nieuwe onderdelen perfect zijn geïntegreerd in het spel, en ten tweede omdat ze volledige ondersteuning genieten van de ontwikkelaars. Waar mods onvermijdelijk breken met updates van KSP (waarna je moet wachten tot de modmaker een update uitbrengt), zijn alle Breaking Ground-onderdelen break-proof.

Voor de meest enthousiaste Kerbalnauten is het gewoon erg tof dat er zoveel diepgang en mogelijkheden aan de onderdelendoos zijn toegevoegd

-

Bugs

Hoewel: het valt op dat KSP met het verschijnen van deze uitbreiding helaas een tikkie minder stabiel is. Het spel liep meerdere malen vast bij het inladen en blijft soms lang hangen als je de game wilt afsluiten. Dat zijn problemen die we nog niet eerder met KSP hebben ervaren, zelfs niet in de bèta. Het is dan ook te hopen dat deze stabiliteit-issues snel verholpen worden. Eenmaal in de game hadden we overigens geen enkel probleem. Geen crashes voor een spannende landing of zoiets. En na alle updates die toch al in de game zijn gestoken, is de simulatie ook steeds realistischer geworden. Als je na lange tijd terugkeert naar de game is het dan ook aan te raden om weer even wat tutorials te bekijken en de trainingmissies te doorlopen. Dat alles echter terzijde.

KSP: Breaking Ground is geen slechte toevoeging. En voor de meest enthousiaste Kerbalnauten is het gewoon erg tof dat er zoveel diepgang en mogelijkheden aan de onderdelendoos zijn toegevoegd. Zeker voor de vriendelijke prijs is het ook zeker geen miskoop om zo je Kerbal-ruimtebasissen leuker en zinvoller te maken. Maar het voelt ook niet als een verplichte aanschaf, zoals vorige uitbreiding Making History dat wel was. Misschien is Breaking Ground een teken dat KSP eigenlijk nu wel af is, en misschien is het daarom tijd voor een echt vervolg.

Kerbal Space Program: Breaking Ground is nu verkrijgbaar op PC via Steam voor €14,99. Basisgame noodzakelijk.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed

De tweede uitbreiding van Kerbal Space Program verandert niets wezenlijks aan het spel. Dit is een update voor de meest hardcore Kerbal-engineers die graag robots en andere bewegende constructies bouwen. De nieuwe onderdelen zijn absoluut leuk en vervullen een duidelijke rol. Jammer dat een echt grote nieuwe feature ontbreekt en dat de game opeens minder stabiel is dan voorheen.

Nieuw speelgoed

robotics

planetaire basis bouwen is nu leuker