Just Cause 3 | Gamer.nl

Just Cause 3 | Gamer.nl

Vraag: Er vliegt een kruisraket op een dorp met onschuldige burgers af. Wat doe je? A: Je rent al gillend met de inwoners naar de schuilkelders. B: Je bestelt nog snel een biertje bij de plaatselijke kroeg en zorgt dat je ver weg ben. C: Je springt op de kruisraket, vliegt een stukje mee en stuurt hem daarna retour afzender. Heb je op bovenstaande vraag niet antwoord C gegeven, dan raden we je aan om een potje Candy Crush te spelen. Heb je antwoord C gegeven, dan is Just cause 3 dé game voor jou.

Overigens is antwoord C niet door ons verzonnen. In Just Cause 3 lift je daadwerkelijk mee op een kruisraket. Het illustreert direct hoe de game zich manifesteert. Heb je al eerder een Just Cause-game gespeeld, dan kijk je hier zeker niet van op. De Just Cause-reeks staat bekend om zijn over-de-top actie. Het zijn games die excelleren in een openwereldstructuur waarbinnen bijna alles kan en mag. En Just Cause 3 is daar geen uitzondering op. In tegendeel: Just Cause 3 gaat gewoon verder waar zijn voorganger eindigde en biedt waar mogelijk nog meer grenzeloos plezier in vrijheid, explosies en actie.

Media has no description

Zoals gezegd is Just Cause 3 een openwereld actiegame die vooral uitblinkt in totale vrijheid. Er is geen goede of foute manier om iets te doen. Er is vooral jouw manier om dingen te doen. Daardoor is Just Cause 3 gewoon heel fijn om te spelen. Van de eerste seconde word je middenin de actie gedropt en die stopt pas wanneer je de game afsluit. Het is vooral de som der delen die Just Cause 3 zo leuk maakt. Nergens worden er echt wereldschokkende, unieke dingen gedaan. Maar wat de game wel doet, en dat is de speler zelf laten besli en in een gigantische spelwereld die dienst doet als de ideale speeltuin voor stunts en actie, doet het dan ook perfect.

Rico de held

In Just Cause 3 is er opnieuw een belangrijke rol weggelegd voor macho-man Rico Rodriguez: de ideale gameheld. Een Lara Croft met ballen. Een Drake in het kwadraat. Hij is de verpersoonlijking van Just Cause 3. Een over-de-top actieheld die, zelfs met zijn clichématige opmerkingen, stiekem nog best intere ant is om mee te spelen. Zelfs nadat hij voor de zoveelste keer weer dezelfde oneliner oprakelt. Zijn onverschrokken koelheid is na drie delen onlosmakelijk met de naam Just Cause verbonden. En die koelheid gaat hand in hand met de actie in Just Cause; het perfecte huwelijk tu en protagonist en game.

Maar wat Rico vooral intere ant maakt, zijn de gadgets. Zijn grijphaak, parachute en nu ook zijn wingsuit. De grijphaak en parachute kennen we natuurlijk al uit de voorgaande delen en doen vooral dienst als transportmiddel en aanvalswapen. Maar met de nieuwe tether-optie op de grijphaak (de mogelijkheid om andere objecten met elkaar te verbinden en ze naar elkaar toe te trekken) kent Rico’s arsenaal een hoop nieuwe trucjes. Wil je een koe en twee sportwagens gebruiken als een soort katapult? Geen probleem. Is een object te groot om ineens op te blazen? Bind een vrachtwagen vol explosieven onder een helikopter en laat hem op het juiste moment los. Het kan allemaal.

Media has no description

Met de nieuwe wingsuit wordt het bovendien nog eenvoudiger om jezelf door de spelwereld te bewegen. Door de combinatie van grijphaak en wingsuit hoef je namelijk de grond niet meer te raken. Heb je eenmaal door hoe je jezelf op het juiste moment voortrekt met de grijphaak terwijl je in wingsuit-modus bent, dan kun je, in theorie, oneindig in de lucht blijven. Mocht je onverhoopt toch te dicht bij de grond komen, dan helpt je parachute je direct om weer wat hoogte te winnen.

Het trio van gadgets zorgt voor een hele andere manier van spelen. We betrapten onszelf erop dat we nog maar zelden gebruikmaakten van de alom aanwezige voertuigen. Het is namelijk veel leuker om een basis binnen te vliegen met je wingsuit, op het juiste moment je parachute open te trekken en op zoek te gaan naar de ideale plekken om vanuit daar de vijand het vuur aan de schenen te leggen. En nog steeds is het ook net zo eenvoudig om, indien nodig, vijandelijke voertuigen over te nemen of zelfs gewoon onder helikopters en straaljagers te hangen terwijl ze door de lucht suizen.

Jij bent de baas

We hoorden de marketingterm ‘vertical gameplay’ al eens voorbij komen in een eerder interview, maar deze omschrijving past perfect bij Just Cause 3. Wie op de grond blijft in deze game mist eigenlijk alles. Gebruik je tethers om een vijandelijke helikopter zijn eigen manschappen weg te laten slepen, terwijl je jezelf ondertu en aan een voorbijrazende straaljager hangt om uit een penibele situatie te komen. Om vervolgens met je parachute weer naar beneden te zweven terwijl je explosieven naar beneden gooit alsof je een menselijke bommenwerper bent. De manier waarop je alle acties aan elkaar rijgt, gaat bijzonder soepel en nodigt uit om zelf zo creatief mogelijk te zijn. De game biedt het perfecte gereedschap en de mogelijkheid om ze zonder beperking te gebruiken, het is aan jou om ze naar eigen inzicht en op de meest actievolle manier te gebruiken.

Media has no description

Dat de game plezier voorop stelt en jou als speler gewoon laat genieten, dreunt overal in door. Zo kent de game geen beperking meer met betrekking tot het aantal explosieven dat je meedraagt. Je kunt er maximaal maar een bepaald aantal plaatsen, maar zodra die ontploffen krijg je gewoon weer een nieuwe set. Het geldsysteem waarmee je wapens en voertuigen kocht in Just Cause 2 bestaat niet meer. In plaats daarvan kun je door middel van zogenaamde ‘Rebel Drops’ alle wapens en voertuigen die je tijdens het spelen verzamelt te allen tijde bestellen. Die Rebel Drops kosten beacons, maar beacons zijn weer vrij ophalen bij diverse punten in de spelwereld.

Om het allemaal niet te makkelijk te maken, kun je maar een beperkt aantal beacons bij je dragen en hebben sommige voertuigen een soort cooldown-periode voor je ze weer kunt bestellen. Maar deze keuzes zitten nergens het spelplezier in de weg. Doordat je wordt gedwongen om niet altijd terug te vallen op die ene, veel te sterke aanvalshelikopter ga je juist bedenken hoe je ook zonder voertuigen je doelstellingen kunt behalen.

Vini, Vidi, Medici

Al die coole moves en geinige gadgets worden daarnaast ondersteund door de spelwereld zelf. En hoewel Medici, zoals het eilandenarchipel in Just Cause 3 wordt genoemd, vooral dienst moet doen als één grote apenkooi voor al jouw bizarre stunts, is het op zichzelf staand ook een indrukwekkend stukje van de game geworden. Medici is in vergelijking met Panau een nog betere speeltuin voor deze enorme actiegame. Zo zijn er veel meer hoogteverschillen dankzij volop aanwezige bergketens en een veelvoud aan grotten en kloven waardoor er nog meer gebruikt gemaakt kan worden van de gadgets.

Media has no description

Daarnaast staat Medici bol van steden, dorpen, militaire basi en en andere intere ante plekken en ligt het eilandenarchipel letterlijk bezaaid met objecten die Rico kan gebruiken om stunts of aanvallen mee uit te voeren. In Panau was nog wel eens een stukje land waar niets te doen was en duurde het soms net iets te lang om op de juiste plek te komen. Maar in Medici, dat ongeveer even groot is als Panau, hebben we ons nooit een moment verveeld of te lang uit het raampje van een vliegtuig zitten staren.

Vooral de metershoge militaire structuren maken indruk. Gebruik ze als basejumpplatform of als dekking terwijl je explosieven naar beneden gooit.  Maar nog mooier wordt het wanneer je ze met behulp van de vele wapens opblaast en ze in volle glorie ter aarde storten. Het geweld waarmee deze gebouwen naar beneden komen is indrukwekkend. Het is overigens niet zo dat alles kapot kan, want dorpjes en steden moeten uiteraard heel blijven. De vernietiging van de aanwezige gebouwen ziet er dankzij de nieuwe engine ook echt goed uit. Structuren vallen niet iedere keer hetzelfde naar beneden, waardoor je ze dus ook kunt gebruiken om op hun beurt weer andere structuren naar beneden te halen. Bind een paar tethers aan een grote zendmast, blaas de naastgelegen radiotorens op en zie alle bouwwerken als een kaartenhuis in elkaar storten.

Toch een moetje

Is alles in Just Cause 3 dan perfect? Niet helemaal. De nieuwe mi ie-opzet en de manier waarop je bepaalde wapens en gameplay-elementen vrijspeelt, vonden we soms net iets te lang duren. Zo is Medici opgebouwd uit vier regio’s die op hun beurt zijn onderverdeeld in provincies. Om alles vrij te spelen, moet je stap voor stap de vier regio’s zuiveren van Di Ravello’s mannen. En dat betekent dat je vaak op zoek moet naar alle uithoeken van zo’n provincie. Daar gaat flink wat tijd in zitten.

Media has no description

In die zin is Just Cause 3 ook minder vrij en open dan je zou hopen. Wil je alle opties met betrekking tot bijvoorbeeld je wingsuit en tethers (toch belangrijke onderdelen van je gadgets) tot je beschikking hebben, dan moet je uiteindelijk het gros van alle provincies vrijspelen en bijgevolg ook een hoop van de vijfentwintig aanwezige mi ies. Om je een indruk te geven van hoeveel tijd je dat kost: wij waren al ruim twintig uur aan het spelen en toen waren we pas op een kwart van de game. Natuurlijk kan het wel iets sneller, maar dan geniet je waarschijnlijk ook minder van de game.

Het helpt ook niet echt mee dat de verhaallijn ook dit keer weer alles behalve meeslepend en diepgaand is. De meeste dialogen verzanden in macho prietpraat en koetjes en kalfjes. De mi ies zelf zijn gelukkig heel divers en tonen je iedere keer weer nieuwe vijanden, nieuwe voertuigen en andere mogelijkheden om je gadgets in praktijk te gebruiken. Toch nemen we het niemand kwalijk wanneer ze het gros van de tu enfilmpjes wegklikken.

Waar zijn die bugs?

Onderaan de streep is Just Cause 3 één van de beste openwereldgames die je op dit moment kunt spelen. Alles staat in het teken van vrijheid en plezier. Gewoon lekker je ding doen terwijl de game zelf voor de juiste gereedschappen zorgt. Dat alles wordt afgewerkt met uitstekende graphics. Het oog voor detail waarmee Avalanche Studios de wereld van Medici heeft gebouwd is verbluffend te noemen. Wat ons wel stoorde is dat het ontwerp van veel gebouwen wordt herhaald, waardoor de aanwezige steden en basi en op elkaar lijken.

Media has no description

In een spelwereld zo groot als Medici zijn bugs een bijna vanzelfsprekende bijkomstigheid. Toch valt dit mee. Ja, soms zie je een onzichtbare muzikant en verschijnen er vijanden ineens voor je neus en we zijn ook wel eens door een vloer gevallen, maar dit komt zeker niet zo vaak voor dat het storend is.

Je hebt echter wel een stevige pc nodig om het allemaal in volle glorie op je scherm te krijgen. Een stevige mid-end pc is echt het minste wat je nodig hebt. En ook een controller is zeker aan te raden, omdat het anders lastig wordt om alle grijphaak- en tether-actie in goede banen te leiden. Met de juiste hardware in huis kun je je echter klaarmaken voor een enerverende achtbaanrit vol explosies en bizarre stunts. Just Cause 3 is één van de leukste, meest actievolle games die je dit jaar gaat spelen.

Just Cause 3 is vanaf vandaag officieel verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Deze recensie is gebaseerd op de pc-versie van de game. Gisteren viel de verbinding in de game nog vaak weg, maar het is een optie om de game in offline modus te spelen. Vanochtend waren er echter geen connectieproblemen.