Judgment is moraalfilosofie in gamevorm

Judgment is moraalfilosofie in gamevorm

Als privédetective in de fictieve evenknie van de Kabukicho-wijk in Tokio zit je nooit zonder werk. Er zijn meer Yakuza-familiehuizen dan restaurants, op straat vindt elke anderhalve minuut wel een worstelpartij plaats en zelfs doorsnee buurtbewoners hebben het morele kompas van een willekeurige oliemaatschappij. Eigenlijk is er geen beginnen aan.

Toch is het hoofdpersoon Takayuki Yagami voor een groot deel te doen om rechtvaardigheid. Hij heeft tijdens zijn vroege carrière vooral louche figuren vrijgepleit, maar realiseerde zich na een complexe zaak dat hij zo meer kwaad dan goed doet. Yagami verdwijnt van de detectiveradar en neemt pas jaren later weer een nieuwe opdracht aan. Dit is waar Judgment begint: met een poging van deze detective om recht te doen aan zijn ambt.

judgment

Notitieblok

In eerste instantie lijkt dit niet meer dan een verhalende twist op eerdere Yakuza-games. De spelwereld is bijvoorbeeld nagenoeg gelijk aan die uit eerdere PlayStation 4-delen. Nog steeds kun je bij een kattencafé langs, speel je klassiekers in de Sega Arcade en word je continu midden op straat belaagd door uitschot. Qua world building blijft Yakuza ongeëvenaard, maar dit is vooral iets waar nieuwkomers in de serie profijt van hebben. Heb je de afgelopen periode Yakuza 0, Kiwami (2) of 6 gespeeld, dan is Judgment qua locaties en minigames vooral een herhalingsoefening.

Toch biedt Judgment ook in dat geval een ijzersterke ervaring. Door Yagami’s detectiveperspectief zie je Yakuza bijvoorbeeld in een heel ander licht. Het is sowieso erg boeiend om met andere rechercheurs, maar ook rechters en politie, in gesprek te gaan over de wet en ethiek. In de fictieve wereld van Yakuza begeven zij zich ook ergens tussen goed en kwaad, door beslissingen te nemen die niet altijd zuiver en rechtmatig zijn. Persoonlijke vetes leiden geregeld tot rechtszaken – en het is aan jou om te onderzoeken welke verhalen bij welke waarheden horen.

Judgment verwacht daardoor van je dat je altijd bij de les blijft en misschien zelfs in een notitieblokje bijhoudt welke informatie je hebt en hoe betrouwbaar deze is. Het komt namelijk geregeld voor dat je plots in een verhit gesprek verzeild raakt waarin je zelf bepaalt welke vragen je stelt, dan wel welk bewijs je aanlevert. In de eerste twee hoofdstukken ligt dit nog redelijk voor de hand en kun je zelfs wegkomen met een gokje of twee, maar het verhaal wordt al snel complex, met talloze spelers in een groots machtsspel.

Hoewel je nauwelijks kunt spreken van subtiele personages, is het ontzettend fascinerend om de talloze intriges binnen Yakuza-families te onderzoeken

-

Moreel kompas

Dit is precies wat Judgment zo interessant maakt, ook voor de ervaren Yakuza-speler. Hoewel je nauwelijks kunt spreken van subtiele personages, is het ontzettend fascinerend om de talloze intriges binnen Yakuza-families te onderzoeken. En hoezeer je ook probeert om hier van een afstandje naar te kijken, al snel raak je ook zelf in de conflicten betrokken – met prachtige en tragische dialogen en confrontaties tot gevolg. Nog nooit richtte een Yakuza-game zich zo expliciet op ethische kwesties, zonder daar ook maar iets van het kenmerkende exces qua verhaalvertelling voor op te geven.

In die zin beweegt Judgment zich meer in de richting van Telltale-games als The Wolf Among Us en The Walking Dead, alsook bijvoorbeeld Heavy Rain en Ace Attorney. Die ontwerpkeuze past uitstekend bij de grimmige én absurdistische stijl van Yakuza. Sowieso is de Ryu Ga Gotoku Studio van Sega in staat om een reeks aan personages het gewicht te geven dat bij hun rol en positie past. Na een paar uur spelen heb je daardoor direct in de smiezen wanneer een gesprek van belang is, omdat die ene rechter of journalist toevallig meeluistert.

Watch on YouTube

Markant

Wel is het jammer dat je tussendoor relatief veel nodeloze gevechten moet aangaan, vooral op straat en in matig vormgegeven kantoorcomplexen. Dit haalt je eerder uit de dramatiek van het verhaal dan dat het een welkome afwisseling is op de serieuzere kant van de game. De ontwikkelaar had zeker meer kunnen doen om Judgment ook qua gameplay (en ook locaties) een eigen identiteit te geven, hoewel dit vooral opvalt als je de afgelopen jaren braaf alle andere delen hebt doorlopen.

Belangrijker: Judgment is een van de fijnste en markantste zomertitels van 2019, of je nu bekend bent met de serie of niet. Sowieso is het de gaafste manier om in moraalfilosofie te duiken.

Judgment is verkrijgbaar vanaf 25 juni voor PlayStation 4. Voor deze review is de game op een PlayStation 4 Pro getest.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend

Judgment gebruikt de absurditeit en world building van Sega’s Yakuza-reeks om een wrang en ambigu verhaal te vertellen over een privédetective. De verhaalvertelling is weinig subtiel, het vechtsysteem nauwelijks vernieuwend en de spelwereld zelden uniek. Toch kan deze detectivegame zich qua kwaliteit makkelijk meten met de beste Yakuza-delen.

Verhaalvertelling

world building

complexe ethische vraagstukken