Jedi Knight 2 Multiplayer | Gamer.nl

De eerste Jedi Knight stond al bekend om zijn goede multiplayer. Vandaag de dag zijn er nog steeds mensen te vinden op de Microsoft Gaming Zone die zich met dit spel bezig houden. Het spel had dan ook een heel bijzondere toevoeging aan het wapenarsenaal, namelijk de forcepowers, die in multiplayer nóg meer tot hun recht kwamen dan in singleplayer. Bij Jedi Knight 2 is hetzelfde aan de hand. Het multiplayer gedeelte staat dan ook volledig los van het single player onderdeel en hoewel dezelfde wapens en deels dezelfde levels gebruikt worden, is de manier van spelen en de feeling totaal anders. De multiplayer van Jedi Knight 2 is intens, hectisch, spannend en uitgebreid. Laten we allereerst kijken naar hoe een multiplayer potje in zijn werk gaat.

In Jedi Knight 2 draait alles om force powers. Je kan bij het aanmaken van je speler een bepaald aantal punten over de verschillende krachten verdelen en zo een all-round karakter maken, of juist een personage gespecialiseerd in bepaalde onderdelen.

De forces zijn onderverdeeld in een aantal standaard forces, zoals push, pull, speed, seeing en jump. Deze forces spreken voor zich. Met push en pull kan je de tegenstander van je afduwen of naar je toe trekken, bijvoorbeeld om hem in een afgrond te laten vallen. Speed (niet het populaire goedje. Red) kan je activeren zodat je tijdelijk sneller kan lopen. De jump ability is logischerwijs om hoger te kunnen springen. Hiermee blijf je letterlijk enkele secondes in de lucht zweven. Erg Matrix-style.

Seeing tenslotte zorgt voor een duidelijk zichtbaar aura om de tegenstander. Daarnaast heb je vier speciale forces. Je kan hierbij kiezen uit een viertal dark forces of een viertal light forces.

Bij de dark forces heb je onder andere de lightning. Hiermee kan je een bliksem op je vijand afschieten die hem de nodige schade doet. De tweede force power is drain, waarbij je een rode straal op de vijand afschiet die de forcepowers bij de vijand weghaalt en deze omzet in health voor jezelf. De derde is grab, een gemene waarbij je een tegenstander de diepte in kan werpen (na hem eerst z'n keel te hebben dichtgeknepen.

Tenslotte is er de dark rage, waardoor je sneller loopt en sterkere klappen kan uitdelen, maar die je health echter langzaam omlaag doet gaan. Daarnaast ben je als je stopt met je dark rage eventjes heel erg uitgeput en loop je heel langzaam.

De speedforce in actie

De krachten van de 'goede Jedi' richten zich in tegenstelling tot de dark forces meer op het verdedigen. Zo heb je bijvoorbeeld een heal force, die je weer beter maakt en een deels kogelwerende protect force die een schild om je heen maakt. Daarnaast kan je met absorb force krachten die op jou worden gebruikt, inzetten voor eigen gebruik. De laatste is mind trick, een force die je tijdelijk onzichtbaar maakt.

Het gebruiken van forces is aan een meter gekoppeld die langzaam leeg raakt als je er één gebruikt. Ook voor het weggooien van je light saber en voor springen wordt een beroep gedaan op je force meter. Als je de neiging hebt veel rond te huppelen dan kan je te weinig forces over houden om tegen andere Jedi's te vechten.

Een grab-force in de praktijk.Het wapenarsenaal

Maar gelukkig hebben we de wapens nog. Hierbij kan je hetzelfde arsenaal gebruiken als die in single player tot je beschikking staan. Natuurlijk is er de light saber, het meestgebruikte en mi chien ook wel het leukste wapen. Daarnaast is er nog een rocket launcher, een cro bow, een schaamteloze kopie van de flak kannon uit Unreal Tournament en een snipergeweer. Sommige wapens hebben wel enige vorm van overmacht en zijn uiterst krachtig, waardoor in sommige levels de forcepowers een beetje op de achtergrond worden gedrukt. Gelukkig kan je makkelijk tu en deze twee afwi elen en is het mogelijk de wapens in z'n geheel uit te schakelen, zodat het puur op je lightsaber en de force powers aankomt.