Jbl Quantum One: een hoofdtelefoon vol gebruiksvriendelijke gimmicks

Jbl is een ervaren speler op de audiomarkt. Zowel binnen de live-, pro- als consumer-audio heeft het Amerikaanse bedrijf een flinke staat van dienst. Sinds het begin van dit jaar heeft Jbl ook een hoofdtelefoonlijn speciaal voor gamers: Quantum Gaming Series.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin 20 gaming headsets, in november zullen we de beste producten in verschillende prijsklasses bespreken. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

In totaal bestaat de Quantum serie uit maar liefst zeven verschillende hoofdtelefoons en een speakerset in verschillende prijsklassen. Kortom: voor ieder wat wils. Wij kregen de JBL Quantum One, het flagship model van de serie, in bruikleen.

Features en certificaten

Dit flagship model, dat met 249 euro ook meteen het duurste exemplaar uit de serie is, heeft 50 millimeter grote Hi-Res gecertificeerde drivers en laat zich kenmerken door een aantal slimme features. Zo is er inschakelbare, actieve noise-cancelling, twee soorten surround sound, ingebouwde head-tracking en zijn de oorschelpen van de headset voorzien van programmeerbare rgb-ledverlichting. De microfoon - die Discord-certified is - is ontkoppelbaar. De minijackingang die hierdoor vrij komt, wordt gebruikt om de kalibratiemicrofoon van het headtrackingsysteem aan te sluiten.

Ook de aansluitkabel is afneembaar en Jbl levert meerdere kabelvarianten mee. De standaard kabel, met een usb-c-stekker aan de headset kant en usb-a voor het verbinden met een pc, heeft een eenvoudige mixer in het midden. Deze bepaalt de balans tussen in-game audio en eventueel chatgeluid. Er is ook een kabel die eindigt in trrs-plug voor de console-, handheld- of Mac-gebruikers.

jbl quantum one

Stevig maar niet zwaar

De meegeleverde bekabeling van de Jbl Quantum One is, net als alles aan deze headset, degelijk en stevig zonder overdreven veel gewicht met zich mee te dragen. De oorkussens zijn ruim en zacht en ook de hoofdband is aan de binnenkant voorzien van kussens. Dit maakt de Quantum One redelijk comfortabel. Desalniettemin ben je vanwege zijn grootte en het klemmen van de schelpen na een uur of twee toch blij als hij even af kan.

De knoppen achterop de linkerschelp - die je controle geven over het volume, het in- en uitschakelen van de noise cancelling en de microfoon en het opnieuw centreren van de headset in de headtracking modus - voelen goed aan. De microfoon is daarnaast slim net naast de mond gepositioneerd, waardoor deze geen obstakel vormt in het gezichtsveld. Het kleine ledlampje op de microfoon, wat bevestigend gaat branden als de microfoon is gemutete, wordt hiermee dan ook geen irritatie, maar juist een goede toevoeging.

Het enige onderdeel dat ietwat uit de toon valt binnen het degelijke ontwerp van de Jbl Quantum One, is de mixer in het midden van de usb-kabel. De mixer - die de balans tussen chat en gamegeluid controleert - is doeltreffend, maar wel wat lichtgewicht. Daardoor blijft hij ondanks de rubberen onderkant niet goed op een bureau staan.

jbl quantum one

Surround sound en effectieve software

Om de headtracking-mogelijkheden van de Jbl Quantum One verder onder de loep te nemen, moeten we de bijbehorende applicatie voor Windows, Jbl Quantum Engine, induiken. Deze applicatie valt vanaf het eerste moment in positieve zin op vanwege zijn doelgerichte ontwerp, overzichtelijkheid en het ontbreken van vervelende inlogschermen en onnodige pushnotificaties.

Er zijn twee verschillende surround sound-opties te vinden in de software: Dts Headphone:X 2.0 en Jbl QuantumSphere 360. De Dts-variant is een codec die werkt met vooraf bepaalde hrtf’s (head related transfer functions). Omdat het een codec met een vooraf bepaalde filtering betreft, verschilt de precisie en kwaliteit van de ervaring van immersie van gebruiker tot gebruiker.

Jbl QuantumSphere 360 gooit het over een iets andere boeg. De meegeleverde kalibratiemicrofoon kan samen met de software namelijk hrtf’s maken van jouw oren. Dit doe je door de kalibratiemicrofoon - die is vormgegeven als een kleine oordop - in je oor te stoppen en de headset eroverheen te plaatsen. De software speelt een sweep af: een signaal waarin alle frequenties uit het spectrum van laag naar hoog achter elkaar worden afgespeeld. De microfoon registreert vervolgens de reflecties uit jouw oorschelp en implementeert deze informatie in een profiel in de software.

Kijkend naar de volledige Quantum-serie en de prijs van de One is het voor consolegamers wellicht niet direct de meest voor de hand liggende keuze.

-

Je eigen filter

Het kost soms een aantal pogingen om de kalibratie optimaal te krijgen. Vertrouw hierbij absoluut op je oren en zoek naar een klankbalans die natuurlijk aanvoelt. Het resultaat is namelijk zeer de moeite waard. De microfoon luistert niet alleen naar de vorm van jouw oren, maar ook naar het omgevingsgeluid en optimaliseert op die manier ook nog eens de noise cancelling. Het is wel essentieel om je oren - en hersenen - even de tijd te geven om aan het effect te wennen. Als je na een halfuur gamen terugschakelt naar de stereomodus, merk je pas hoe groot de toevoeging is.

De headtracking, die nog een extra laag toevoegt aan deze ervaring, zorgt niet direct voor betere in-game lokalisatie. Het neigt - zonder het gebruik van virtual reality-accessoires – dan ook eerder naar een gimmick. Toch voelt het creëren van een luisterveld wat op een vaste plek voor de gebruiker blijft - zelfs als je wegkijkt - indrukwekkend aan. Dat er op de schelp geen knop is om eenvoudig te schakelen tussen de verschillende luistermodi is wel een gemis.

jbl quantum one

Prima voor pc-gamers

Veel van de besproken features zijn alleen beschikbaar voor pc-gebruikers. Dat maakt de Jbl Quantum One absoluut geen slechte headset voor de gebruikers van andere platforms. Kijkend naar de volledige Quantum-serie en de prijs van de One is het voor consolegamers wellicht niet direct de meest voor de hand liggende keuze.

Zo is er geen actieve noise cancelling en de surround-opties en headtracking zijn ook niet beschikbaar. Daar staat tegenover dat de klank van de Quantum One goed is. De headset klinkt vol, gedefinieerd, het laag is stevig zonder dat het overdreven wordt en ook de lokalisatie is prima zonder het gebruik van de surround-opties. Er is qua klank wel duidelijk ingezet op gaming en dat zorgt voor een ietwat ongebalanceerde luisterervaring bij muziek. De microfoon is degelijk en er is een goedwerkende talkthrough-optie.

De Quantum One is dus een erg complete headset voor pc-gamers. Hij is redelijk comfortabel, heeft prima bouwkwaliteit, goed doordachte features en kwalitatief prima audio. De headtracking en rgb-ledverlichting voelen aan als showelementen en de mixer in het midden van de usb-kabel blijft vanwege zijn lichtheid niet altijd op je bureau staan. Dat is mede dankzij het gebruiksplezier en de goede software die de One complementeren echter snel vergeven. Game je bij voorkeur op consoles, dan doe je er beter aan een andere headset uit de Quantum-serie te bekijken.

Prijs: 249,99 euro

Pluspunten

- Hrtf’s opnemen van je eigen oren