James Bond 007: From Russia With Love (PSP) | Gamer.nl

Bond, James Bond. Het is de overbekende uitspraak waarmee de geheimagent zich in al vele films heeft geïntroduceerd. Ook in de gamesindustrie is Bond geen onbekende. Onder de creatieve handen van EA zijn er tal van Bond-games uitgekomen die nou niet allemaal met open armen zijn ontvangen. De licentie van de Bond games is onlangs van EA naar Activision gegaan, maar vlak daarvoor heeft EA nog net zijn nieuwste titel naar de Playstation Portable geport: From Ru ia With Love.

Om het maar gelijk te zeggen, From Ru ia With Love op de PSP is gewoon de Playstation 2-versie alleen dan kleiner. Het gemis van een tweede analoge stick is het grootste op te merken verschil. Hoewel dat de besturing van de camera niet makkelijker maakt, heeft EA dit toch vrij aardig opgelost door het vierkantje en rondje te gebruiken om de camera naar links en naar rechts te bewegen. Het spel is voor de rest dus hetzelfde als de Playstation 2-versie, maar waar hebben we het dan over?

James Bond 007: From Ru ia With Love is een vrij degelijke standaard shooter in de sfeer van Bond. Je bent Bond in de tijd dat Sean Connery nog jong was en al schietend zijn vrouwen versierde. De stem is gelukkig ook ingesproken door Connery, al viel dat wel een beetje tegen. De vrouwen komen terug als onder andere zangeres Natasha Bedingfield.

Het merendeel van het spel breng je lopend door gangetjes door. Je kunt met de linker trigger op een vijand locken, om vervolgens met de rechter trigger te schieten. Sta je dichtbij genoeg, dan zal Bond automatisch met zijn vuisten slaan. Weet je op tijd de juiste knop in te drukken die boven de vijand verschijnt, dan heb je hem met één rake klap zo op de grond liggen. Het schieten is vrij leuk, alleen eindbazen worden wel erg flauw als ze gewoon net zo sterk zijn als alle andere vijanden en enkel stukken meer health hebben.

De afwi eling in het spel is vrij aardig. Het ene moment ben je door de gangen aan het rennen en leg je de ene na de andere vijand om. Hierbij kun je ook een paar gadgets gebruiken van Q, zoals een minihelikopter en een laserhorloge. De andere keer sta je weer met een sniperrifle op afstand iemand te beschermen, om vervolgens weer in een voertuig afstanden af te leggen. Het leukste voertuig is ongetwijfeld de jetpack waarmee Bond rond kan vliegen. De besturing is dan lang niet alles, maar het werkt best.

De sfeer is in ieder geval dik in orde. Het hele spel is ondergedompeld in een Bondbrouwsel. De muziek is sfeervol, de stemmen kloppen, de gadgets zijn aanwezig en uiteraard de actie en de vrouwen. Zelf Moneypenny ontbreekt niet. Toch weerhoud de slechte AI, het matige leveldesign en de soms wat knullige besturing het spel er van om echt een goede shooter te zijn. Het idee van je wapens upgraden door verdiende sterren voor goed spelen, en een multiplayer mode, maken nog net iets meer van het spel.

James Bond 007: From Ru ia With Love is een prima overzetting van een Playstation 2 game naar de PSP. Hoewel het gemis van een tweede analoge stick duidelijk merkmaar is, werken de controls nog vrij aardig. Het is geen heel goed spel, maar dat zijn we tegenwoordig wel gewend van Bond games. From Ru ia With Love is een vermakelijk schietspel waar je Bond mag spelen op de Portable. Playstation Portable.