Invizimals: Shadow Zone heeft een heel interessant concept waarbij de realiteit en de virtuele wereld met elkaar verweven worden. Deze zogeheten augmented reality wordt gecreëerd met behulp van een camera die je in de USB-poort van de PlayStation Portable kunt klikken. De stap van een interessant concept naar een interessante game is echter een grote en in het geval van Invizimals misschien net te groot.

Het spel draait om kleine wezentjes, de Invizimals, die met het blote oog niet te zien zijn. Het is de bedoeling dat je als speler met de camera de fysieke omgeving afstruint op zoek naar de beestjes. Daarna moet je ze zien proberen te vangen met de meegeleverde valstrik. Dit vierkante stuk karton maakt de Invizimal die binnen je bereik is gekomen zichtbaar en geeft je een oppervlak waarop het diertje makkelijker te vangen is.

Het geheel wordt verpakt in een verhaal over de afkomst van de Invizimals en een duistere macht die hen voor slechte doeleinden wil gebruiken. Dit is voor de hoofdpersonen van het verhaal een goede reden om over de hele wereld te reizen op zoek naar zeldzame Invizimals en meer informatie die hun bij de zoektocht kan helpen. De tussenfilmpjes die het verhaal uit de doeken doen, zijn opgenomen met echte acteurs en bieden voor de doelgroep, jonge kinderen, leuk vermaak ter afwisseling van de jacht op de kleine wezens. De filmpjes zijn duidelijk, grappig en zitten vol uitleg over bepaalde aspecten van het spel of achtergrondinformatie over de locatie waar je je bevindt. De optionele Nederlands ingesproken teksten zijn met zorg afgehandeld en dit maakt de game voor iedere leeftijd toegankelijk.

Zet jezelf voor schut

Het proberen te vangen van de Invizimals is het leukste onderdeel van het spel en daarbij wordt er flink gebruik gemaakt van augmented reality. Met de handheld in je hand speur je de omgeving af naar een hittesignaal. Elk wezen heeft zijn eigen kleur waar hij op reageert, dus als je in de buurt van het gezochte kleur oppervlak komt, slaat de meter op de PSP uit. Met alleen het vinden van het diertje ben je er nog niet, daarna moet je hem nog daadwerkelijk zien te vangen. Dit gaat op allerlei inventieve manieren. Zo moet je soms een Invizimal afleiden door te fluiten in de microfoon, terwijl je de andere keer de PSP en de camera steeds zo moet draaien dat je het beestje recht in de ogen kijkt, waardoor het zichzelf letterlijk kapot lacht. Verwacht veel verbaasde blikken van de mensen in je omgeving tijdens het spelen van dit spel. Je moet continu de meest vreemde capriolen uithalen.

Wanneer je eenmaal een aantal Invizimals gevangen hebt, kun je ze laten vechten tegen andere monstertjes. Hiervoor heb je weer de meegeleverde kartonnen val nodig. Deze dient nu als slagveld waarop beide wezens tegenover elkaar komen te staan. Door het uitvoeren van verschillende aanvallen laat je de gezondheid van de tegenstander afnemen. Naast een gezondheidsbalk heb je ook een energiebalk. Elke aanval of verdediging kost een deel van je energie, waardoor je geen krachtige aanvallen meer kunt uitvoeren of amper meer kan verdedigen wanneer deze (bijna) op is. Het is dus een kwestie van een balans vinden tussen de verschillende acties en vooral goed timen wanneer je iets doet. De energiebalk zorgt er wel voor dat de gevechten zelf vrij langdradig zijn. Beide spelers moeten hierdoor regelmatig wachten om de volgende aanval in te zetten.

Draagbaar, maar toch ook weer niet

Invizimals: Shadow Zone is geen praktisch spel voor een handheld, in de zin van dat je het niet even lekker in de trein of achterin de auto kunt spelen. Het speurelement maakt uitstekend gebruik van de mogelijkheden van een draagbare spelcomputer, maar door het gebruik van een val en de afhankelijkheid van een groot scala aan kleuren leent deze game zich het beste voor speelsessies in je eigen huis. Daarbij dienen zich wel problemen voor wanneer je niet beschikt over de kleuren die het spel van je verlangt. Net als bij het vorige deel moet je de camera vaak manipuleren om tot een voor het spel acceptabele kleur te komen zodat je verder kunt met het verhaal. Dit zorgt ervoor dat het zoeken naar de Invizimals soms redelijk geforceerd overkomt.

Daarnaast is de camera niet krachtig genoeg om bij intensieve bewegingen het beeld goed te verwerken. Hierdoor komt het regelmatig voor dat je tijdens een poging tot het vangen van een Invizimal het beestje uit het oog verliest en daarmee ook de kans om het diertje te vangen. Wanneer alles werkt, is het leuk om alle rare handelingen uit te voeren, maar als je in het heetst van de strijd het overzicht van het slagveld kwijtraakt door een gebrekkige registratie van de camera, kan het nogal eens voor flinke frustratie zorgen.

Hiermee komen we eigenlijk tot de conclusie dat er weinig veranderd is aan Invizimals: Shadow Zone ten opzichte van zijn voorganger. De kanttekeningen die we bij het eerste deel plaatsten, blijven ook bij deze versie staan. Het gebruik van augmented reality is nog steeds leuk gedaan en je kunt duidelijk zien dat de ontwikkelaars hebben nagedacht over wat ze ermee wilden bereiken. Het is alleen zo jammer dat niet alles even goed uit de verf komt en het spel voornamelijk gehinderd wordt door de hardware.