None

Invisible Inc.

Zichtbare groei

Geschreven door Kevin Shuttleworth op

• <p>Invisible Inc. is een spannende turn-based stealth-game, waarin elke keuze van levensbelang is. Hoewel het spel na verloop van tijd in herhaling valt, is er met tig verschillende moeilijkheidsgraden en willekeurig gegenereerde levels genoeg content om je tientallen uren zoet te houden. Tientallen erg toffe uren, overigens.</p>
    Score: 85 Uitstekend
    • Extreem herspeelbaar dankzij levelsysteem en moeilijkheidsgraden, conventionele stealthmechanieken uitstekend verweven met turn-based gameplay, elke keuze is belangrijk, veel informatie op een simpele manier weergegeven
    • Omgevingen en missiedoelen vallen in herhaling, willekeurige levels zo af en toe verwarrend
Kak. Decker is omsingeld door twee bewakers. Als hij zich een centimeter verroert, schieten ze hem neer. Dood. Geen manier om hem ooit nog terug te krijgen. De in hem geïnvesteerde tijd en kosten verkwanseld met één verkeerde zet. Er zijn nog twee agenten in het veld, allebei slecht bewapend. Tja, Decker is immers de baas der bazen van het spionnenteam. Nee, we gaan het niet riskeren. Decker sterft een nobele dood, terwijl de twee andere agenten ontsnappen. Of niet. Allebei geveld door een verstopte bewaker. Einde spel.

Dit is een voorbeeld van een situatie die Invisible Inc., de nieuwste game van Klei Entertainment, tekent als je op een hoge moeilijkheidsgraad speelt. Niet een situatie die je je direct voorstelt als je terugdenkt aan eerdere titels van Klei. Het is geen tweedimensionale platformer als N+, Shank of Mark of the Ninja en geen survivalgame als Don't Starve. Gek genoeg hebben al deze spellen desondanks enorm veel gemeen met deze isometrische turn-based stealth-game.

Tik tok, tik tok

Invisible Inc. begint met een simpel uitgangspunt: je hebt drie dagen de tijd om vanuit je mobiele basis kwaadaardige corporaties te verslaan en jouw geprivatiseerde spionnenteam te redden. Maar hoe ga je dit doen met gelimiteerde middelen? Wil je op jacht naar bedrijfskluizen en je richten op het verdienen van credits om jouw agenten te upgraden? Tackle je liever gevangenissen om agenten te redden en jouw team te versterken? Of prefereer je wapenkamers om te beroven, waarmee je jouw arsenaal uit kan breiden? Alle uitbreidingselementen zijn van groot belang om te overleven, maar je hebt geen tijd voor om alle missies te spelen.

Elke keuze is van levensbelang

Aan de hand van een wereldkaart zie je welke missies de meeste tijd kosten om te bereiken. Kies een missie die twaalf uur kost om te bereiken vanuit jouw mobiele basis en de kans is groot dat andere lucratieve missies in de tussentijd komen te vervallen. Eenmaal in het speelveld is niets veranderd: elke keuze is van levensbelang. Na elke beurt verschuift een timer die na elke vijf zetten het alarmniveau verhoogt, wat de missie een stuk ingewikkelder maakt. Meer vijanden, meer camera's en minder opties. Het is een effectieve manier om je goed na te laten denken voordat je blindelings keuzes maakt, want een verkeerde keuze kan het einde van de game betekenen.

None

Incognito

Je begint met twee spionnen, wat er maximaal vier kunnen worden naarmate je meer agenten redt uit de klauwen van de corporaties. Door om hoekjes en door deuren te gluren verken je het speelveld, dat aan het begin van elke missie in nevelen gehuld is.

Invisible Inc. tackelt standaard stealthconventies

Stel, er staat een bewaker vlak achter de deur. Wat nu? Kijk eerst even wat zijn looproute is, voordat je een domme zet maakt. Een klik en zijn complete looproute wordt getoond, zij het ten koste van een extra actie tijdens deze beurt. Genoeg informatie om doordacht te handelen zonder een beurt te verspillen om erachter te komen waar hij heen gaat. Op deze manier tackelt Invisible Inc. standaard stealthconventies. Het zijn kleine mechanieken als deze waarin de game uitblinkt en laat zien hoe stealth en en turn-based strategie hand in hand gaan.

Deze kleine innovaties worden ondersteund door Klei's kenmerkende strakke animaties en het simplistisch vertolken van veel informatie, zonder dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Neem de gezichtsvelden van vijanden als voorbeeld. Je maakt er direct uit op waar je kunt staan zonder dat je gezien wordt, in welk gedeelte van het gezichtsveld je kunt staan en alsnog kunt ontsnappen en wanneer ontsnapping niet meer mogelijk is. Dit bereikt Klei door middel van simpele kleurtinten en een duidelijke indicator wat betreft jouw positie in de spelwereld. Hierdoor weet je in een oogopslag wat jouw opties zijn als je oog in oog staat met een bepantserde bewaker. Indrukwekkend.

None

Een groter doel

Alle informatie in de wereld gaat niet voorkomen dat je tijdens jouw eerste campagne het stof bijt. En dat geeft niet. Invisible Inc is gemaakt om opnieuw en opnieuw te spelen. Als alle agenten in het veld neergehaald worden, zijn er geen spionnen meer om mee door te spelen en wordt de campagne beëindigd. Omdat elke beslissing die je neemt definitief is, moet je de game daarom door en door leren kennen. En dat is oké. Als je faalt stijg je in level, gebaseerd op hoe ver je bent gekomen. Hiermee speel je nieuwe opties en agenten vrij. Iedere agent heeft zijn eigen unieke attributen, waardoor opnieuw beginnen met een nieuw spionnenduo al motivatie genoeg is.

Expert Plus laat je over aan je improvisatiekunsten, omdat gevarenzones niet meer getoond worden

Daarnaast zijn er tig verschillende moeilijkheidsgraden. Je kunt kiezen uit drie standaard opties, waarin je steeds minder mogelijkheden krijgt en zelfs het level niet meer kan herstarten als je faalt. Dan zijn er nog vijf andere moeilijkheidsgraden, die het zowel in-game als buiten de levels om moeilijker maken. Expert Plus laat je over aan je improvisatiekunsten, omdat gevarenzones niet meer getoond worden. In Endless tikt de timer na drie dagen door, dus is het de kunst om zo lang mogelijk te overleven. Geen zin in nog meer uitdagingen? Bepaal de moeilijkheid door zelf te bepalen hoe lang vijanden bewusteloos blijven of met hoeveel credits je een campagne begint. Voor ieder wat wils.

None

Willekeurig

De levels in Invisible Inc. zijn willekeurig gegenereerd. Dit betekent dat geen enkele missie hetzelfde is. Dit is niets nieuws onder de zon en het pakt meestal goed uit voor Invisible Inc., maar de willekeurige aard veroorzaakt zo af en toe wat verwarrende situaties. Hier en daar kom je laserpoorten tegen die niets bewaken en lege kamers die onwaarschijnlijk goed beveiligd zijn. Wat ook niet helpt is dat missiedoelen en omgevingen al gauw in herhaling vallen. Geen groot probleem, maar wanneer je na vijftien uur nog steeds tegen dezelfde futuristische kantooromgevingen aankijkt, is een beetje afwisseling niet te veel gevraagd.

In een game waarin alles draait om keuzes en opties, is de optie voor het weglaten van dialogen geen overbodige luxe

Hetzelfde geldt voor het verhaal. Bij de start van elke campagne krijg je dezelfde dialogen voor je kiezen. Ja, deze kun je gewoon wegklikken, maar voor een game waarin alles draait om keuzes en opties, is de optie voor het weglaten van dialogen geen overbodige luxe.

Zelfreflectie

N+: een tweedimensionale platformer. Shank: een tweedimensionale platformer met een unieke cartooneske stijl. Mark of the Ninja: een tweedimensionale platformer met een unieke cartooneske stijl, veel verschillende stealthmechanieken en een duidelijke visualisatie van veel informatie. Don't Starve: een game gespeeld vanuit een isometrisch standpunt met willekeurig gegenereerde omgevingen. Invisible Inc... het patroon spreekt voor zich.

None

Als je naar voorgaande games van Klei Entertainment kijkt, zie je een stijgende lijn. Geen van de games die ze tot dusver hebben gemaakt zijn meesterwerken, maar ze weten elke keer de beste punten van hun projecten in te zetten om hun volgende game zo goed mogelijk te maken. En dat betaalt zich uit in Invisible Inc.

Puzzel-rpg 10000000 krijgt vervolg Open bèta Heroes of the storm van start
10