InFamous: Festival of Blood | Gamer.nl

InFamous: Festival of Blood | Gamer.nl

Om te bepalen of je Festival of Blood zou moeten spelen, moet je eerst bij jezelf nagaan wat voor inFamous-speler je bent. Was je er tot nu toe geen en wil je eens kijken of het mi chien toch iets voor je is, dan is Festival of Blood de ideale manier om dat te doen. Voor 9,99 euro krijg je een soort light-versie van InFamous 2 met eigenlijk alle elementen die de hoofdgame ook goed maken. En je hebt er het spel niet eens voor nodig.

Ben je al door inFamous en inFamous 2 heen en wil je meer, dan rest er nog maar één vraag. Vind je het belangrijk dat er naast het hoofdverhaal nog veel te doen is in de spelwereld? Zo ja, dan kun je het mi chien beter bij InFamous 2 houden. De uitbreiding stelt namelijk maar één van de stadsdelen van New Marais open en voor andere dingen om te doen ben je grotendeels aangewezen op mi ies die door gebruikers zijn gemaakt. Bij deze mi ies ontbreekt de integratie in de spelwereld die door ontwikkelaar Sucker Punch gemaakte content wel biedt.

Het is een nacht

Het verhaal van Festival of Blood zorgt er sowieso voor dat je toch vooral wordt aangespoord om het maar gewoon te volgen. Hoofdpersoon Cole is door een eeuwenoude fempire fatale gebeten en heeft tot zonsopgang de tijd om zich van deze vloek te bevrijden, anders is hij voor eeuwig de hare. Na iedere hoofdmi ie die je voltooit, zie je hoeveel tijd je nog hebt. Dat zorgt voor een zekere urgentie, die je er lichtelijk van weerhoudt om de plotontwikkelingen even te laten voor wat ze zijn en zelf op avontuur te gaan.

Voor een game in de inFamous-serie is dat vreemd. Puur het verhaal volgen is niet waar de reeks zijn kracht uit put. Om te beleven hoe het is om een superheld te zijn, zul je ook van de vrijheid moeten proeven die de spelwereld verder biedt. Maar omdat je het idee hebt dat je haast moet maken, voelt dat als een verboden vrucht. Daarbij is de manier waarop de plot wordt uitgelegd, niet geschikt voor een heel verhalende ervaring. Slechts via een aantal bewegende stripbeelden krijg je de hoofdzaken mee.

Midnight snack

Wat is Festival of Blood dan wel? Het is een leuke midnight snack, die een intere ante draai geeft aan het inFamous-universum. Het is Pyre Night in New Marais, een festival dat erg doet denken aan Halloween en ervoor zorgt dat iedereen verkleed de straten opgaat. De spelwereld ziet er als gevolg behoorlijk feestelijk uit, al zullen de dronken inwoners daar weinig meer van meekrijgen. Net zoals ze redelijk onwetend zijn over de zwerm van vampiers die de stad teistert.

Nu Cole er zelf ook een is, zal hij zijn honger naar bloed moeten stillen en zich af en toe moeten laten verleiden tot het leegdrinken van een nietsvermoedende omstander. Daarmee krijgt hij toegang tot unieke bovennatuurlijke krachten, bovenop zijn gave om elektriciteit als wapen te gebruiken. Zo kun je als Cole een soort radar aanzetten, die aangeeft welke personen gewoon verkleed zijn en welke daadwerkelijk een vampier. Belangrijker – en leuker – is het vliegen. Cole kan transformeren tot een zwerm vleermuizen en zo snel de spelwereld verkennen, tot zijn krachten op zijn uiteraard en hij weer een nieuw slachtoffer zal moeten zoeken.

Het lijkt mi chien niet veel, maar deze extra krachten, de nieuwe vijanden en de sfeer die Pyre Night met zich meebrengt zorgen ervoor dat je het idee hebt alsof je ook echt een lo taande game aan het spelen bent, zij het een korte. Om de maximaal paar uur die het duurt om de game te voltooien te verlengen, kun je nog op zoek naar een flink aantal collectibles en een tiental verborgen muurtekeningen. Vind je er een, dan krijg je wat achtergrondinformatie over de opperbazin van het spel, Bloody Mary, wat de broodnodige inhoud aan het verder magere verhaal geeft.

Lach eens voor de camera

En dat was Festival of Blood wat betreft ontwikkelaar Sucker Punch. Maar ook spelers mogen als makers aan de slag via de optie om zelf mi ies te ontwerpen. Een nieuwe feature binnen de level editor is de optie om personages te laten poseren, om zo een momentopname te maken van een soort eigen film. Over deze afbeeldingen kun je vervolgens een comic-sausje gooien en via tekstballonnen een verhaal bij iedere mi ie vertellen, net zoals dat in de hoofdmi ies gebeurt.

Heb je daar ook wat tijd aan besteed, dan zul je wel klaar zijn met Festival of Blood. Maar dan heb je toch voor slechts een tientje een (extra) kijkje kunnen nemen in het New Marais van inFamous 2. En dat is zonder meer heel schappelijk, zeker omdat je er inFamous 2 niet voor in je bezit hoeft te hebben.