IndyCar Series is te spelen in 3 verschillende moeilijkheidsgraden: Easy, Normal en Pro. Bij Easy hoef je je over brandstof, banden, schade of zelfs regels geen zorgen te maken, waardoor je als een soort Rambo door het veld kan ploegen zonder ook maar een moment aan de gevolgen te denken. Met Normal is er enige schade en zijn er inmiddels ook wat regels waar je je aan moet houden, waardoor je iets meer je hersens zal moeten gebruiken. Bij Pro ten slotte komt het echte simulatie aspect van IndyCar Series naar boven. Als je te hard tegen de muur botst, kun je de race vergeten. Bovendien verslechteren je banden en vermindert je brandstof naarmate de race vordert. Door op de verschillende moeilijkheidsgraden ook bepaalde taken te vervullen, zoals een race te winnen of poleposition te verdienen, kun je ook enkele extra's unlocken. Deze variëren van de mogelijkheid om een eigen coureur, team of verfschema te creëren tot videofragmenten die de geschiedenis van de Indianapolis 500 vertellen.
Om het maximale uit de wagens te halen is het mogelijk om allerhande instellingen aan de auto te veranderen. Zo kunnen bijvoorbeeld de bandenspanning, de vering en natuurlijk de vleugels aangepast worden, om vervolgens in een testdrive uitgeprobeerd te worden. Deze settings hebben een erg duidelijke invloed op het weggedrag en de snelheid van de wagen en zijn noodzakelijk voor het behalen van een ronderecord of het winnen op de Pro moeilijkheidsgraad. Bij lagere niveaus is het nog niet nodig maar echter wel aan te raden, omdat een optimale wagen natuurlijk het bestrijden van de concurrenten een stuk makkelijker maakt. Gelukkig wordt er bij elke setting voor de technisch minder onderlegde mensen aangegeven wat voor effect een wijziging kan hebben, waardoor de leek al vrij snel door zal hebben waar hij mee bezig is.