In Other Waters vergt een fikse duik

In Other Waters vergt een fikse duik

Sommige games komen precies op het juiste moment uit. In deze tijden van wereldwijde kommer denken veel mensen dan aan het luchtige Animal Crossing: New Horizons, maar ook In Other Waters hoort thuis in het illustere, bijna onmogelijke rijtje van ‘goed getimede producten in 2020’.

In Other Waters is beschikbaar op Steam en op de Nintendo Switch, maar in mijn optiek komt In Other Waters beter uit de verf op de Switch. In Other Waters laat zich meer lezen dan spelen. Dit is meer boek dan game. De draagbaarheid van de Switch is dan mooi meegenomen. Waar je normaal met een boek op de bank zou neerploffen, kun je nu gewoon je Switch pakken.

in other waters

Interactieve fictie

In In Other Waters volg je een mariene bioloog die rondzwemt in een vreemde waterwereld. Jij speelt de AI die haar pak bestuurt. De bioloog praat tegen jou in tekstvensters, en samen verkennen jullie de letterlijke krochten van een mysterieuze oceaan die is gevuld met bizarre planten en wonderlijke ruimtewezens.

Althans, dat ‘bizarre en wonderlijke’ neem je veelal maar aan: deze game bestaat vrijwel geheel uit tekst. Tell, don’t show.

Planten worden omschreven als gigantische staken met pollen die deinzen in de stroming, maar in de game zien ze eruit als gele bolletjes. Het is moeilijk uit te leggen, maar In Other Waters bestaat eigenlijk vooral uit sonarbeelden. Je wordt zo gedwongen je verbeelding te gebruiken, maar de game is erg goed geschreven, dus dat moet ook een beginnend lezer prima afgaan.

Het voelt raar om te zeggen dat In Other Waters mooi is, maar het is een prettige game om naar te kijken - en sfeervol is het zeker.

-

De gameplay bestaat uit het scannen van de omgeving en een punt kiezen waar je heen wilt zwemmen. Af en toe is er wat meer input nodig, bijvoorbeeld tijdens het vergaren van proefmonsters of in enkele beklemmende situaties. Bovendien keer je meermaals terug naar een soort van hub: een onderwaterbasis waar je bijeengesprokkelde monsters verder onderzoekt en je zo informatie vrijspeelt over de spelwereld.

In Others Waters is eigenlijk een text adventure, of interactieve fictie. Ik zeg ‘eigenlijk’, want zoals de screenshots laten zien heeft de game wel degelijk stijl. Het gele en blauwe kleurenpallet van de spelwereld wordt in alle facetten van de game doorgetrokken, tot aan de interface aan toe. Het voelt raar om te zeggen dat In Other Waters mooi is, maar het is een prettige game om naar te kijken - en sfeervol is het zeker.

Ook de onderwatergeluiden en mooie soundtrack dragen enorm bij aan de unheimliche onderwaterwereld. Het is allemaal erg subtiel, trance-opwekkend bijna. Bijvoorbeeld tijdens het wegklikken van dialoogvensters, dat gepaard gaat met een zacht pianodeuntje dat subtiel opgaat in de rest van de muziek. In Other Waters begrijpt het charme van minimalistisch speldesign.

in other waters

Traag

Als game is In Other Waters uitermate basaal, maar je bent wel continu ‘bezig’. Je moet immers aangeven waar je heen wilt zwemmen, welke monsters je wilt vergaren, hoe je die monsters inzet om de spelwereld te beïnvloeden - en soms dien je als pak zelfs terug te praten. Nu is dat allemaal niet erg, ware het niet dat de game bij bijna alles een behoorlijk onhandige reeks aan handelingen vergt.

Zowel via het touchscreen als middels de knoppen is bijna alle interactie met de spelwereld een ambetante klus. Het scannen, het zwemmen, het onderzoeken van monsters: het vergt allemaal meerdere handelingen en verloopt dus indirect. Soit, deze game draait niet om vloeiende gameplay. Het is overigens ook erg tof dat de geluiden van al die handelingen heel mooi resoneren met de geluiden van de spelwereld. En hé, als deze game zich superdirect liet besturen, zou je er waarschijnlijk te snel klaar mee zijn.

Maar ja, dat wil niet zeggen dat vereiste handelingen per se vermakelijk zijn. Neem de knoppenbesturing. Als je van punt A naar punt B wilt, moet je eerst punt B scannen, erop klikken, wachten tot de tekst is uitgerold, op een knop drukken om te wisselen naar de pijlbesturing, de pijl richting punt B draaien met je pookje en vervolgens op een knop drukken om te bevestigen. In Other Waters is een gevalletje ‘weet waar je aan begint’. Maar na ongeveer drie uur spelen was ik wel degelijk blij dat ik eraan begonnen was.

in other waters

De combinatie van onderwater- en sonargeluid, goed schrijfwerk en prachtige muziek maakt deze game oprecht bijzonder. In Other Waters voelt iedere speelsessie aan als een warm bad. Het is een bijna meditatieve ervaring. Als je nu denkt, ik heb daar geen geduld voor: begin er niet eens aan. Dit is geen walking simulator, dit is geen Abzu.

Dit is een interactief verhaal dat je met alle kenmerken van een game probeert onder te dompelen. Daarmee is In Other Waters zelfs binnen het genre van interactieve fictie behoorlijk uniek.

In Other Waters is nu verkrijgbaar voor pc en Nintendo Switch. De game werd getest op een Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed

In Other Waters is niet voor iedereen. De spelelementen zijn bewust omslachtig en het ontrafelen van de mysterieuze spelwereld vergt veel lezen. Dat gezegd hebbende: een boek kan met muziek en sfeer niet doen wat In Other Waters wél doet.

Geluiden en muziek

fijne stijl en sfeer

interessant geschreven