Impact Winter | Gamer.nl

Impact Winter | Gamer.nl

Impact Winter valt nog het meeste op door zijn originele setting. Een meteoriet heeft een nieuwe ijstijd veroorzaakt en dus moet de speler, als Jacob Solomon, zien te overleven in The Day After Tomorrow-achtige omstandigheden.

Samen met nog een handvol andere overlevenden heeft Jacob zijn intrek genomen in een relatief beschutte kerk, maar buiten is de wereld bedekt met een dik pak sneeuw. Kou is dan ook een van de grootste vijanden van de speler, naast de standaard verhongering en uitdroging. Impact Winter is een op en top survivalgame waarin je telkens voor korte expedities de kou trotseert, op zoek naar levensmiddelen, brandhout, medicijnen en wat je groep nog maar meer nodig heeft.

Impact Winter

Dertig dagen overleven

Dit moet je dertig dagen zien vol te houden, want dan komt er volgens een zwak radiosignaal redding. Door opdrachten te voltooien help je niet alleen jezelf en je vrienden, maar versterk je ook dit signaal waarmee je de wachttijd verkort. Die telkens aftellende timer is dan ook de grootste motivatie om de barre buitenwereld te trotseren, alwaar ondergesneeuwde huizen en verlaten voertuigen vol bruikbare en minder bruikbare spullen op je wachten. Het schooieren naar spulletjes blijkt echter een stuk minder enerverend.

Ontwikkelaar Mojo Games heeft met de intere ante art-stijl nog geprobeerd er het beste van te maken, maar sneeuw is nou eenmaal wit. Gooi er nog een sneeuwstorm overheen en het is toch een beetje alsof je naar slechte tv-ontvangst zit te kijken. Door dit wispelturige weer laten zich ook maar weinig vijanden of bedreigingen zien, waardoor er tijdens een wandeltocht weinig afwi eling of uitdaging is. Later komen er wel wat voertuigen beschikbaar die voor iets van variatie zorgen, maar met name in het begin maakt de intere ante setting van Impact Winter onbedoeld bij vlagen een best saaie bedoening.

Impact Winter

Technische i ues

Bovendien kampt Impact Winter met best veel technische i ues. Om te beginnen reageert de game niet altijd even goed op muis en toetsenbord, waardoor op dit moment ook wordt aangeraden om de game met een controller te spelen. Maar zelfs met een Xbox One-controller voelt de game soms onresponsief, en moet je soms meerdere keren op een knopje drukken om daadwerkelijk een handeling te starten.

Daarnaast is de framerate met name rondom de kerk allesbehalve stabiel, en zijn er soms wat i ues met lichteffecten.

Daar tegenover staat een verdraaid fijne soundtrack die enerzijds de erbarmelijke sfeer complimenteert, maar tegelijkertijd met hints van Hotline Miami iets eigenzinnigs heeft. De soundrack staat daarmee symbool voor Impact Winter, dat in zijn geheel wel als erbarmelijk en eigenzinnig omschreven kan worden.

Impact Winter is nu verkrijgbaar op Steam voor 19,99 euro.