Ibb & Obb - Uitdagend voor twee, onmogelijk voor één | Gamer.nl

Belang van timing, inzicht en precisie werkt des te aanstekelijker als het vereist wordt van twee mensen tegelijkertijd. In het geval van Ibb & Obb is het funest als jij of je partner even niet oplet. Het gevolg kan namelijk zijn dat een sprong net verkeerd wordt getimed en jullie zojuist gecommuniceerde plan in duigen valt. Samenwerking is dus van uiterst belang en dat is precies waar de kracht ligt van Ibb & Obb. Het voelt heerlijk als een samen bediscu ieerd plan de juiste blijkt te zijn.

Samenwerken is een must

Wat je moet doen in Ibb & Obb is simpel. De ene speler speelt met een groen poppetje en de ander met een roze. Samen loop en spring je door een tweedimensionaal level dat allerlei conventionele obstakels biedt, zoals op en neer stuiterende vijanden en hooggelegen platformen.

Deze oersimpele basis krijgt een significante draai doordat zwaartekracht een grote rol speelt. Het level is gesplitst in twee delen en je vindt regelmatig gaten waardoor je naar de andere helft van het level kunt gaan. Waar vervolgens alles zich op zijn kop afspeelt. De puzzels die ontstaan hebben vrijwel altijd betrekking op deze wi eling van helften en vereisen dat je een denkbeeldig pad bedenkt om naar de andere kant te komen. En daarvoor is samenwerking simpelweg onvermijdelijk.

In het begin komt dit er nog op neer dat je bijvoorbeeld je partner moet optillen naar een hoger gelegen platform en jij via de andere kant weer bij hem moet komen. Maar zoals het een echte puzzelgame betaamt worden de puzzels steeds moeilijker en word je geconfronteerd met steeds meer obstakels en attributen. Na een aantal levels komen er bijvoorbeeld trampolines, waarmee je elkaar kunt lanceren. Altijd is het een kwestie van timing, precisie of inzicht en zelden wordt er gevraagd om een ingewikkelde actievolle uitdaging. Het leveldesign blijft daarbij altijd goed overzichtelijk en je hebt voldoende ruimte om stil te staan en even samen de situatie te analyseren. Hetgeen zeker in de absurd moeilijke laatste levels absoluut nodig is.

Uitdagend voor twee, onmogelijk voor één

Ibb & Obb is heerlijk tijdverdrijf voor twee en door onderlinge communicatie krijgt de game een hoop extra charme. Of het nou verbijstering is over hoe je iets over het hoofd hebt kunnen zien of een bevredigende “ahaa” na het oplo en van een frustrerende puzzel. De game is hier mi chien zelfs wel te afhankelijk van, want voor de rest ontbreekt het aan een verhalende context of een motiverend beloningsysteem. Het verzamelen van de losgelegen bolletjes is bijvoorbeeld een beetje onnozel en voegt niks toe aan de ervaring. Omdat de puzzels daarnaast ook altijd maar één oplo ing hebben is het het niet waard om ze nog een keer uit te proberen.

Deze afhankelijkheid van co-op slaat ook door naar de online- en singleplayer-modus. Met een onbekende mis je waarschijnlijk de speelse band die Ibb & Obb zo leuk maakt, ook al kun je wel communiceren met je headset en met je rechterstick lijnen trekken. De singleplayermodus  is echter totaal overbodig. Als je alleen speelt bestuur je met de linkerstick het ene poppetje en met de rechterstick het andere. Alleen als je een ziekelijk talent voor multitasking hebt is dit enigszins speelbaar.

Gelukkig houdt de coöperatieve modus de game prima overeind. Het springen werkt weliswaar niet altijd even lekker en de puzzels hebben een wel erg overeenkomstig karakter, maar het verfri ende leveldesign maakt veel goed. Het simplistische, doch aandoenlijke uiterlijk van de game zal je daarnaast mi chien op het verkeerde been zetten, maar Ibb & Obb is een bron van gezonde frustratie en daardoor des te meer voldoening wanneer je die frustratie overwint. Samen met een vriend of vriendin zorgt die basis vanzelf voor een heerlijke puzzelervaring.