Hotel Giant | Gamer.nl

De Duitse uitgever JoWood heeft al een redelijk aantal spellen uitgebracht in haar Giant-reeks, waar ze net zo goed Tycoon achter hadden kunnen zetten. De spellen vertonen immers veel gelijkenis met de vele tycoon games: ze worden allebei aan de lopende band ontwikkeld, hebben allemaal als doel het uitbouwen van een grote faciliteit, en zijn allemaal doorgaans van matige kwaliteit. Nu komt JoWood met Hotel Giant, en je hoeft niet lang na te denken om erachter te komen wat het doel van dit spel is: het bouwen van hotels. Of het nu een klein stedelijk hotelletje is of een groot vier sterren hotel met uitzicht over een berglandschap, het kan allemaal.

Het hoofdmenu stelt je in de mogelijkheid zowel een single player campaign te doen als een random game waarbij je zelf verschillende parameters in kan stellen. In de single player campaign moet je verschillende mi ies klaarstomen en begin je vaak al met een voorgebakken hotel. Voor de beginners is er ook een tutorial beschikbaar om nog wat over het spel te leren. Dit is echter een heel tekstuele aangelegenheid en na al dat vele lezen ben je toch blij dat je eindelijk zelf aan de slag mag.

Als met de grafische concurrentie aanwil gaan met Duke Nukem 3D dan kan men het nog moeilijk krijgen

De tutorial focust zich vooral op het roteren, draaien en vogelen met de camera. Hotel Giant is immers volledig in 3D, en dat had men mi chien beter niet kunnen doen. De graphics zijn namelijk niet om over naar huis te schrijven. Hoewel het spel draait op de renderware-engine die ook gebruikt wordt in GTA3 en Tony Hawk 3, ziet het er allemaal wat mat en sfeerloos uit. Er wordt bijna geen gebruik gemaakt van lichteffecten of sfeervolle textures. Maar eerst maar over naar het spel zelf.

Als baas van het hotel moet je natuurlijk eerst een mooie balie aanleggen. Bij aankoop van een balie krijg je er in Hotel Giant een gratis balieklerk bijgeleverd, wat mooi meegenomen is. Later zal hij wel om de nodige loon gaan zeuren maar dat is zo'n ramp nog niet. De binnenkomsthal kan je voorzien van het nodige zitmeubilair, een pianist, wat schilderijen, drankautomaten, telefoons, een grote koekoeksklok, informatierekjes en verlichting.

Sommige mensen gaan met hun badpak in bad, wat jammer nou

Vervolgens is het de bedoeling dat je gasten ook en plek hebben om te kunnen slapen. Dit gebeurt in de guestrooms. Handig is dat je eerst een lay-out moet maken die je later eenvoudig kan dupliceren voor de andere kamers. Dit is vooral handig gezien de hoeveelheid prullaria die je in de kamers kwijt moet eer je gasten tevreden zijn. Een hotelkamer bestaat uit een slaapgedeelte, een zitkamer en een douche. Gasten willen graag een bed, een prullenmand, een nachtkastje, een raam, verlichting, een kleedje, een kast, een verra ingspakket, een douche, een douchekleedje, een toilet, een wastafel, een spiegel, een televisie, een videorecorder, een schotelontvanger, een bankstel, een stoel, een schilderij en een klok.