Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review

Hidden Folks

Zoekplaat voor volwassenen

Geschreven door Erik Nusselder op

Conclusie

  • Als zoekplaten vol koddige figuurtjes en bizarre situaties voor kinderen zijn, dan willen wij nooit volwassen worden.
    Score: 80 Uitstekend
    • Ontzettend lief, Heerlijke stijl, Bizarre omgevingen
    • Niet helemaal interactief, Iets te kort?
Misschien heb je wel eens met een half oog meegekeken bij een neefje of nichtje dat zo'n spelletje op een tablet speelt waarbij je verborgen objecten moet zoeken. Vind alle kaboutertjes in de slaapkamer, bijvoorbeeld, en als je ze aantikt maken ze een geinig geluidje. Prima om kleine kinderen even een halfuurtje mee zoet te houden, maar waarom bestaat zoiets niet voor volwassenen?

Er zijn immers ook kleurboeken voor ouderen en die zijn een enorme hit, waarom mogen we dan niet met zoekplaten aan de slag? Zoiets moet de Nederlander Adriaan de Jongh (hiervoor van Game Oven, bekend van Fingle en Bounden) ook gedacht hebben toen hij Hidden Folks bedacht, een verzameling zoekplaten voor volwassenen.

Game of kunst of allebei?

Het is niet echt een game te noemen eigenlijk, het zijn meer interactieve kunstwerken om je in te verliezen. Door de minimalistische maar oh zo levendige stijl van tekenaar van Sylvain Tegroeg is elk level een genot om naar te kijken. Ook als je helemaal niets doet wordt er aan alle kanten om je aandacht geschreeuwd. Kleine mannetjes en vrouwtjes zwaaien naar je, een aap doet een dutje in een boom en wetenschappers schreeuwen om hulp omdat hun flatscreen tv in een vat met chemicaliën is gevallen. Elk tafereel is een kleine, geloofwaardige wereld op zich en barst van de komische situaties.

Klikkerdeklik

Maar het is minstens zo leuk om dat hele lijstje te laten voor wat het is en gewoon zelf op ontdekkingsreis te gaan in de maps. Sommige tekeningen zijn immens groot, ze passen niet eens op het scherm als je helemaal uitzoomt, en het voelt surrealistisch om jezelf daarin te laten verdwalen. De inwoners van elke kaart zijn lekker met hun eigen leventje bezig en door dat te observeren kom je heel wat raars tegen. Wat zit er achter die tientallen rolluiken van de hoogste wolkenkrabber in de stad, wat zit er allemaal in dit spookhuis, en wat doen de bezoekers van een Burning Man-achtig festival in het midden van de woestijn? Door overal op te klikken open je deurtjes, haal je struiken uit de weg en laat je de wolken verdwijnen. Zo kun je overal even binnen kijken.

Het grootste kritiekpunt is dat lang niet alles zo interactief is als het op het eerste gezicht lijkt. In het begin lijkt elke muisklik een leuk resultaat op te leveren, met apen die uit bomen vallen en bootjes die beginnen te varen. Maar al gauw merk je dat veel van je kliks alleen een stofwolkje met bijbehorend geluidje veroorzaken. Het is jammer dat zo veel kleine poppetjes in de wereld je aandacht vragen, zonder daar verder iets mee te doen. Je wilt eigenlijk dat er iets gebeurt als je op een dansende indiaan of een stoere houthakker klikt, zodat je iets van zeggenschap over de spelwereld voelt, maar dat is er niet. Heel af en toe kun je een steen uit de weg halen of een auto laten rijden, maar veel vaker nog blijken voorwerpen en mensen juist helemaal niet interactief te zijn. Je bent slechts een passieve waarnemer.

hidden folks

Een uniek aspect zijn de honderden soundeffects, die allemaal door de ontwikkelaar zelf zijn gemaakt met zijn mond. Dat klinkt misschien simpel, maar het moet een flink karwei zijn geweest om de hele wereld van geluiden te voorzien en het is echt leuk om erachter te komen welke geluidjes bij alle voorwerpen horen. Klik je op een persoon dan zegt die 'hoi', en een kat of aap kun je zelf ook nog wel raden, maar wat voor geluid maakt een struik, een steen of een gat in de grond? Het draagt enorm bij aan de koddige sfeer en geeft je extra motivatie om overal op te klikken. Het is een speciale ervaring om op een krokodil te klikken en iemand heel hard 'Rawrrrrr' te horen grommen, of een goedkeurende 'Pling!' als je een opdracht voltooit.

Uniek experiment

Zo klik (of swipe) je door alle tekeningen heen. Elk thema heeft zo zijn eigen charme: in de stad word je overdonderd door kleine, grappige momenten, terwijl het in de dorre woestijn juist zoeken is naar de hoogtepuntjes. Afhankelijk van hoe nauwkeurig je elk kunstwerk wilt doorspitten ben je in een uurtje of twee door alle omgevingen heen, misschien een beetje kort voor 8 euro op Steam of 4 euro op iOS. Je moet zelf inschatten of je dat het geld waard vindt, maar gedurende die tijd heb je wel met een grijns op je gezicht een uniek experiment in handen. Bovendien staan enkele levels nu nog op 'coming soon', dus de belofte van meer content is aanwezig.

En daar zul je maar wat blij mee zijn, want alles aan het spel is zo schattig en geeft je een goed gevoel. Het voelt heerlijk om even in een wereld te vertoeven waarin een file voor een bloemenkraampje het grootste probleem is. In de wereld van Hidden Folks mag iedereen zijn wie hij of zij wil, of dat nou iemand is die graag een meloenenfeestje in een hotelkamer houdt of verkleed als Superman op het dak gaat staan. Je hoeft je nergens voor te verstoppen.

Deze game is getest op een pc en is ook verkrijgbaar voor iOS.

Dit artikel delen:

Lees meer

Volledige patch notes Battlefield 1 Winter Update onthuld PS4 Pro-ondersteuning voor Rocket League aangekondigd
0

Reacties op: Hidden Folks

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.