Het nieuwe scherm in de Switch Oled maakt een enorm verschil

Verbeterde versies voor Nintendo-handhelds is niets nieuws. Vanaf de Game Boy verschenen er al updates met soms hele handige en soms ook weinig nuttige verbeteringen. Met de Switch Oled zet Nintendo deze strategie door, waardoor de eeuwige vraag ‘Heb ik deze upgrade nodig?’ bij veel Switch-gamers wederom op komt borrelen. We hebben de console uitgebreid getest en zetten alle belangrijke dingen die je moet weten op een rijtje om te bepalen of je deze console in huis moet halen.

Mocht je het gemist hebben, in onze hands-on preview van augustus hebben we al onze eerste impressies gedeeld over de Switch Oled. We gaan in deze review nog wat dieper in op de verbeteringen.

Chic scherm

Nu we een stuk langer zelf de Switch Oled hebben kunnen testen, blijft het nieuwe scherm indruk maken. Bij elke game die je opstart is het weer een pleziertje om te ontdekken hoe de graphics beter uit de verf komen dankzij het oled-scherm. Vanaf de eerste opstart staat er wel een Auto Brightness aan die moet worden uitgeschakeld om de voordelen van oled te ervaren. Vooral games met een donkere artstyle zoals Hollow Knight of Metroid Dread laten zien wat voor contrast en diepe zwarten de Switch Oled kan bieden.

Er zijn twee instellingen aanwezig voor de kleurintensiteit van het scherm: Hoog en Standaard. In eerste instantie staat de Switch Oled ingesteld op Hoog, wat vooral bij de kleurrijke Nintendo-games als Super Mario Odyssey of Mario Kart 8: Deluxe voor een spetterend resultaat zorgt. De standaard instelling geeft een iets neutraler kleurenprofiel, maar wij lieten de instelling het liefst op Hoog staan. De kijkhoek van het scherm is overigens stukken beter bij de Switch Oled, wat bij multiplayerpotjes in table top-modus wel erg handig is.

switch oled

In zonlicht presteert dit scherm niet veel beter dan zijn voorgangers. Zelfs met de hoogste helderheid is het met fel zonlicht een opgave om alles te kunnen zien, wat overigens ook bij smartphones en oled-tv’s een blijvend probleem is. Voor de vakantiegangers die aan het strand willen gamen gaat de Switch Oled helaas dus geen verbetering bieden.

De grootte van het scherm maakt wel een degelijk verschil. Het is aangenaam om gebruik te kunnen maken van het grotere 7 inch-scherm in plaats van 6,2 inch op de originele Switch. Het klinkt misschien als een klein verschil, maar vooral bij games waar er veel op het scherm gebeurt of met veel kleine UI-elementen, is het handig om meer schermruimte tot je beschikking te hebben. Het blijft toch wel jammer dat de games niet op een hogere resolutie draaien, omdat de karteltjes van de maximaal 720p-resolutie met het nieuwe scherm net iets meer opvallen.

switch oled

Burn-in?

Oled-schermen zijn gevoelig voor burn-in; restanten van elementen op het scherm die zichtbaar blijven ook als er iets anders wordt afgebeeld. In onze test van grofweg een week hebben we lang niet genoeg tijd gehad om hier ook maar een beetje last van te hebben, maar voor alle huidige oled-schermen geldt hetzelfde: laat niet urenlang hetzelfde scherm staan en zorg dat de slaapstand en optie ‘Schermbeveiliging’ aanstaat. We kunnen waarschijnlijk pas over een aantal maanden, of zelfs jaren zeggen of de Switch Oled last heeft van burn-in, maar de ingebouwde vangnetten zorgen er ongetwijfeld voor dat weinig gamers hier last van krijgen.

switch oled

Klein, maar fijn

De Switch Oled is voorzien van speakers met 'verbeterde audio', maar wat er nou daadwerkelijk verbeterd is, blijft onduidelijk. De positie van de speakers is wat aangepast en ook zijn de speakergleuven iets breder. Alleen als we een originele Switch erbij pakken en identieke geluiden afspelen op beide apparaten, wordt duidelijk dat er een minimale verbetering in de kwaliteit van het geluid aanwezig is.

Een andere upgrade met weinig impact, is de grotere interne opslagruimte. In plaats van 32GB is nu 64GB aanwezig. Switch-games zijn vaak een stuk kleiner dan Xbox- of PlayStation-bonken (Metroid Dread blijkt maar 4,1 GB te zijn bijvoorbeeld), maar de meeste Switch-gebruikers hebben alsnog een extra SD-kaartje nodig. De batterij in de Switch Oled biedt nagenoeg evenveel speelplezier op een volle accu als de geüpdatete Switch uit 2019, maar de precieze speeltijd is natuurlijk afhankelijk van de game en helderheid.

switch oled

Premium feel

Verder is het materiaal van de behuizing van plastic aangepast naar iets dat meer aanvoelt als metaal. Samen met de glossy finish op de voorkant en natuurlijk het grotere scherm geeft dit de Switch een iets meer premium gevoel. Wel opmerkelijk is dat de Switch Oled iets breder is dan de originele Switch. We hebben de console in meerdere hoesjes gehesen en constateerden dat dit niet voor problemen gaat zorgen. Misschien dat specifieke grips niet meer compatibel zijn met de Switch Oled, maar verder maakt het weinig uit.

Het dock heeft ook de iets meer premium feel vergeleken dankzij de glossy finish aan de binnenkant en een verfijnd ontwerp. Naast de PlayStation 5 en Xbox Series X ziet de console er ook iets strakker uit vergeleken met de oorspronkelijke hoekige dock. De nieuwe netwerkaansluiting werkt verder zoals verwacht en doet niets anders dan de dongle die je eventueel al had liggen. Een kleine aanpassing die wij wel prettig vonden is de mogelijkheid om het achterste klepje helemaal weg te halen. Vooral als je de Switch vaak verplaatst, is het hierdoor minder priegelen met kabels.

switch oled

Uiteindelijk is de Switch Oled de beste versie van de Switch tot nu toe. Het oled-scherm geeft elke game een visuele boost en de verfijningen in de behuizing en het dock zorgen voor een systeem dat luxer aanvoelt. Feit blijft wel dat de verbeteringen bijna alleen invloed hebben op spelers die de console in handheldmodus gebruiken. Voor gamers die hun eerste Switch gaan kopen, is het zonder twijfel aan te raden om voor de Switch Oled te gaan, ondanks het hogere prijskaartje. Voor huidige Switch-eigenaren is het een iets moeilijkere kwestie en is het afhankelijk van of je nog een mooi bedrag voor je huidige console kan krijgen. Het is jammer dat er (voorlopig) geen Switch Pro op de markt komt, maar gelukkig is er wel genoeg om van te houden bij de Switch Oled.

De Nintendo Switch Oled is vanaf 8 oktober beschikbaar.

""