Heroes of Order & Chaos | Gamer.nl

Heroes of Order & Chaos | Gamer.nl

Heroes of Order & Chaos (HOC) laat zien dat je een mobiele game kunt produceren waar een fanatieke gamer een flinke kluif aan heeft. Uitgever Gameloft heeft ook voor dit bloedmooie avontuur hun bekende bedrijfsfilosofie toegepast: pak een populair speltype, neem een topgame in het genre als visuele inspiratie en maak het geheel geschikt voor een touchscreen. Eerder heeft het bedrijf dit trucje al succesvol uitgevoerd met Order & Chaos Online, dat verdacht veel op World of Warcraft leek. De nieuwste game Heroes of Order & Choas speelt zich in hetzelfde universum af. Deze keer is het speltype multiplayer online battle arena (MOBA) aan de beurt, met als inspiratie de DOTA-spelvariant van Warcraft en het immense populaire PC-spel League of Legends.

Een simpele opzet

Zoals de uitgever zelf zegt is Heroes of Order & Choas de eerste echte MOBA-game op een mobiel platform. Maar de opzet is makkelijker dan dat soort vage afkortingen doen vermoeden: in een arena vechten twee teams van helden met wapens en magische krachten. Samen met kleinere computergestuurde soldaten en katapulten vertrekken ze vanuit hun basis, waar ze wapens, panters en voorwerpen inslaan voor de strijd. Aan het begin van de wedstrijd begint elke held bij level 1. Het is zaak zo snel mogelijk soldaten of helden te doden of de monsters aan te vallen die verspreid zijn over de arena en alleen zijn bedoeld om ervaringspunten te verzamelen. Ook de krachtige wachttorens spelen een strategische rol en kun je pas aanvallen als je iets sterker bent.

De spanning van HOC zit ‘m erin dat je over elke stap moet nadenken. Ga je met je medespelers als een bloeddorstige krijger op de soldaten af om ervaringspunten op te doen? Of vang je de tegenstander op bij je wachttoren en laat je eerst de soldaten als ‘cannon fodder’ hun werk doen? Maar mi chien neemt de tegenstander dan een omweg en staan ze je wachttoren aan de andere kant van de arena tot moes te slaan. Volop in de aanval gaan is vaak niet slim: elke keer als je doodgaat duurt het langer voordat je weer aan de strijd mag deelnemen, en vaak is het een behoorlijk stuk lopen vanaf de basis naar het slagveld. Naast de standaard aanval gebruik je speciale aanvallen waarvan je er telkens één kunt upgraden als je personage een level sterker is geworden. Slim gebruik en strategisch upgraden van je krachten is de sleutel tot snel in level omhoog gaan. En raakt je gezondheidsmeter leeg, dan kun je beter zo snel mogelijk naar de basis teleporteren, waar je energie en magie wordt aangevuld en je wapens, pantser en voorwerpen kunt inslaan bij koopman Ubiquitous Nick.

Echte helden

De titel Heroes of Order & Chaos is geen toeval; de helden staan echt centraal in dit spel. Er zijn er dertig in totaal met ieder een karakteristieke look en een achtergrondverhaal. Ze worden gepresenteerd in de beproefde onderverdeling Guardian (kan tegen een stootje), Mage (magische aanvallen), Fighter (deelt flinke klappen uit) en Support (helpt het team). De woeste beesten, wandelende bomen, sierlijke elfen en gesluierde sluipmoordenaars hebben allen vier speciale krachten, die je goed moet leren kennen om het maximale uit ze te halen. Mocht je het spel echt serieus willen spelen, dan maak je een team of een guild aan en zorg je dat de samenstelling in balans is door personages uit de verschillende kla en te kiezen, en zorg je dat iedereen zijn taak goed uitvoert.

Er zijn momenten dat je ontzettend gefrustreerd kan raken in Heroes of Order en Chaos. Gelukkig hebben dat soort ergerni en slechts sporadisch te maken met het gebrek aan een toetsenbord en een muis, eerder met je eigen onkunde in het heetst van de strijd. De helden bestuur je simpelweg door met je vinger op een locatie te tikken. Tik je dubbel op een tegenstander, dan zet je de standaard aanval in. Dubbel tikken op een medespeler zorgt ervoor dat je deze volgt. Met snelle bewegingen op de minimap kun je direct een locatie aan de andere kant van de kaart aanwijzen. Mocht je dat op prijs stellen, dan kun je in de hoek van het scherm een virtuele joystick zijn werk laten doen. Het gaat wat ver om dezelfde diepgang te verwachten als van bijvoorbeeld League of Legends, maar de simpele en doeltreffende bediening komen vrij dicht in de buurt.

Zo veel te doen

Het is bijna overweldigend hoeveel tijd Heroes of Order & Chaos in beslag kan nemen. Hoewel de basis van het spel simpel te leren is, bijvoorbeeld met de ietwat beperkte tutorial, blijft het een intensief proces om er helemaal in te duiken. Wedstrijden duren vaak een half uur en het kost zeker een paar potjes voordat je een personage door hebt en alle speciale krachten effectief weet te benutten. Daarbij kun je ook nog geld verzamelen en voorwerpen kopen, die je helden weer sterker of sneller maken. Met de talents maak je een kla e sterker. En bedenk dan eens dat er dertig helden zijn die je allemaal op deze manier kunt leren kennen. Er zijn wedstrijden van drie tegen drie speler en vijf tegen vijf spelers, drie mensen tegen drie computerspelers en een wedstrijd met alleen maar computerspelers. Daarnaast kent het spel vriendenlijsten, guilds en kun je kun herhalingen opslaan en terugkijken, speciale voorwerpen kopen, een gokje wagen met een fruitmachine, outfits kopen, je avatar bijwerken… kortom, als het genre je aanstaat is dit een van de meest uitgebreide spelervaringen op een mobiel platform. En voor deze intense belevenis betaal je helemaal niets. De app en het gebruik ervan zijn gratis. Elke week zijn er andere personages kosteloos speelbaar – als je na een paar weken testen besluit dat je een paar personages altijd tot je beschikking wilt hebben, geef je er een paar euro aan uit.

Gedoe

Tijdens het testen bij Heroes of Order & Chaos waren de servers vaak onstabiel of offline. Deze smet op de lancering van het spel heeft er zelfs toe geleid dat de Android-release iets naar achter is geschoven. Ondanks de ervaring met online games heeft uitgever Gameloft de populariteit van Heroes of Order & Chaos danig onderschat, waardoor inloggen en servers vinden vaak niet mogelijk was. Een vervelende bijkomstigheid is dat je voor de ‘offline’ wedstrijden tegen computertegenstanders ook online moet zijn. Na officiële excuses en de broodnodige werkzaamheden blijken op het moment van schrijven de ergste problemen opgelost en lijken de servers beter te werken.

Laat er geen misverstand over bestaan: Heroes of Order & Chaos steekt met kop en schouders boven het gros van de iPad- en iPhone-spellen uit en koppelt productiewaarden aan diepgang als nooit tevoren op een mobiel platform. Het mag dan niet origineel zijn, de uitvoering is fenomenaal. Naast de grote hoeveelheid content, de mooie helden en de uitstekende gameplay maken de schitterende speelvelden indruk - ook al zijn het er maar twee - met mooie details als krioelende slangen, fladderende vlinders, kabbelend water en subtiele hoogteverschillen. Zelfs de muziek is meeslepend en sluit goed aan bij de inhoud van het spel. Het houdt je zo in z’n greep, dat je alles om je heen vergeet. Heroes of Order & Chaos is een enerverende, uitgebreide en mooie game met verra end veel diepgang en de mogelijkheid om tientallen of honderden uren gratis te spelen.

Getest op iPad, herfst 2012.