Na het verdwijnen van developer NWC, werd het nogal grauw in de wereld van Might and Magic. Een toekomst voor games als Might and Magic en Heroes of Might and Magic was in geen velden of wegen meer te bekennen, totdat Ubisoft de touwtjes in handen nam en twee projecten begon, waarmee ze nieuw leven bliezen in een game serie waar veel mensen ongelooflijk veel uren in hebben gestopt. Heroes of Might and Magic V is deze game geworden, de opvolger van de voorgaande vier delen aan turn based strategy games. Wat maakt een game een klassieker? Is het misschien het feit dat veel mensen het spelen, of heeft het te maken met gameplay of graphics? In elk geval kan je bij heel veel games die de stempel klassieker krijgen opgedrukt een aantal gezamenlijke factoren terugvinden. Enkele daarvan zijn een sterke en vooral actieve mod-community, aantrekkelijke gameplay en de mogelijkheid je tijd overal voor te nemen. Deze laatste factoren hebben betrekking op de turnbased strategy games Heroes of Might and Magic. De afgelopen jaren hebben duizenden gamers over de gehele wereld legers gemaakt, heroes van kasteel tot kasteel gebracht en zijn ze gevechten aangegaan met legers vol demonen, draken en engelen. De voorgaande delen, een enkele daargelaten, waren regelrechte hits en het is aan Nival Interactive om dat succes te evenaren. Om meteen met de deur in huis te vallen, Heroes of Might and Magic V is voor kenners vooral meer van het zelfde. Is dat negatief? In het geval van deze game absoluut niet. HommV, even afgekort voor het gemak, is juist zo’n titel waarbij je niet zit te wachten op zogenaamde verbeteringen op het gebied van gameplay, vanwege het feit dat alles al werkt. Never change a winning team! Maar je kunt anno 2006 natuurlijk niet wegkomen met een game waarbij je een grafische setting uit 1995 gebruikt, dus heeft HommV vooral op het grafische vlak een enorme upgrade gehad.De geschiedenis van de reeks, kent enkele leuke twists and turns zoals je eerder al kon lezen en gelukkig geldt dit ook voor HommV als losstaande game. Het verhaal achter deze nieuwste game in de reeks is niet zo gek anders als voorgaande delen. Dat Nival er meer nadruk op heeft gelegd komt de game alleen maar ten goede. Wanneer de jonge Keizer Nicolai van het Griffin Keizerrijk trouwt met zijn geliefde Isabel, valt een horde demonen de wereld van Ashan binnen. Nicolai moet, zoals zijn vader voor hem, de oorlog met deze duivelse wezens aangaan en verbant zijn kersverse echtgenote naar the Summer Palace aan de andere kant van zijn keizerrijk. Als de dagen en weken verstrijken, wordt Isabel ongeduldig en zoekt ze de hulp van magiërs en elfen, maar zoals elk goed fantasy verhaal staat ze er hopeloos alleen voor. Tegen alle wensen en verwachtingen in besluit Isabel terug te keren naar haar echtgenoot, maar dat is niet zo makkelijk als dat ze in eerste instantie denkt.HommV kent een zestal campaigns waar je je als speler doorheen zal moeten worstelen als je de game tot een goed einde wil brengen. Deze zes campaigns staan direct in verbinding met de zes verschillende factions die binnen de wereld van Ashan operatief zijn. Deze factions bevatten allemaal andere eenheden, magische skills en hebben allemaal verschillende helden. In willekeurige volgorde krijg je als speler te maken met de verschillende legers van Haven, Necropolis, Inferno, Dungeon, Sylvan en Academy, en zal je de aparte skills van deze tot hun uiterste moeten benutten. Hier komt direct een nieuw spelelement van Homm5 in tegenstelling tot zijn voorgangers om de bocht kijken. Elk van de factions heeft een initial skill. Zo kan Haven voor geld haar eenheden upgraden, kan Necropolis skeletten doen herrijzen en kan Academy kleine artifacts voor legers maken. Als je hier goed mee weet om te gaan, zijn deze skills een echte aanwinst. De manier waarop je door de wereld van Ashan beweegt is nog precies zo als dat in de voorgaande delen. Je legers kunnen alleen op stap als ze worden vergezeld door een hero. Deze hero kan je in je beurt enkele stappen verplaatsen over de landkaart en deze gebruiken om voorwerpen op te pakken, goud te verzamelen of gevechten aan te gaan met monsters of andere spelers. Ten opzichte van vorige delen, is het hele verplaatsen wat versneld. Er zijn veel minder schermpjes dan dat in voorgaande delen het geval was en dat bevordert het spelen ten zeerste. Als je met je hero besluit een ander leger of groepje monsters aan te vallen, verandert je perspectief in een schuin bovenaanzicht van een strijdtoneel en kan je nog de laatste verandering maken in de opstelling van je eenheden. Als je dan eenmaal de strijd aangaat, zal je om beurten de mogelijkheid krijgen om je verschillende eenheden te verplaatsen, ze aan te laten vallen of hun secundaire skills te gebruiken. Het zijn echt de gevechten die het spelen van Homm5 erg leuk maakt. De diversiteit van de 84 verschillende eenheden is zo goed uitgewerkt dat je op allerlei manieren kunt ontkomen aan grootschalige gevechten of juist het tegenovergestelde, je vijand onderwerpen aan een castle siege waar je eng van wordt.Grafisch gezien is HommV een verademing ten opzichte van de twee dimensionale prut die de vorige heroes games met zich mee brachten. Toentertijd was dat helemaal in, maar tegenwoordig moet alles 3D en glimmend zijn en dat is precies wat HommV je biedt. Ook op het gebied van geluid en muziek zit het helemaal snor. Opera-achtige muziek, kabbelende beekjes, tsjilpende vogels en waaiende wind geven je het idee dat je jezelf in een levende wereld bevindt. Groot voordeel van de 3D engine is het feit dat je nu 360 graden om je heen kan kijken en de kaart kan draaien. Zo kan je verborgen voorwerpen makkelijker vinden of zie je dat verscholen groepje zombies makkelijker staan. Er is echter wel een probleem met de camera en dat is dat deze op sommige momenten zorgt voor enorme slowdown in je framerate. Als je de camera over de zijkant van de kaart beweegt wil deze wel eens vast blijven hangen en krijg je het idee dat je de game in bullettime aan het spelen bent. Wat een game als HommV echt laat uitblinken is de manier waarop de ontwikkelaar heeft gezorgd voor een reeks aan multiplayer opties waarbij je elkaar het leven zuur kan maken. Niets is namelijk leuker dan deze game spelen tegen een aantal van je vrienden. Het spelen van Heroes of Might and Magic heeft altijd meer fun opgeleverd als je het opnam tegen een ademende tegenspeler dan in plaats van een elektronische. Vooral de optie om als wachtende speler, het is en blijft turnbased, je spelende vijand het leven zuur te maken is erg goed gevonden. Hoe langer je over je beurt doet, des te meer kans je tegenspelers hebben om je mijnen te voorzien van een lekker groepje geesten of om je houtzagerij te saboteren. De mod community achter Heroes of Might and Magic V zal hier echter nog veel meer mee gaan doen, omdat ze de mogelijkheid hebben om zelf maps en campaigns te maken. Dit was het sterke punt ook bij de voorgaande delen en dit zal de titel nog wat langer mee laten gaan. Als oud Heroes of Might and Magic speler, kan ik iedereen die bekend is met de reeks met een gerust hart deze nieuwste game in de serie aanbevelen. Voor de doorgewinterde Homm speler is het wellicht aan te raden niet op de makkelijkste stand te spelen, anders blaas je vrij snel door de campaigns heen. Voor de beginnende speler is het echter al vrij snel een uitdaging. Volgens geruchten komt er binnenkort een patch met daarin een Easy Mode. Als je een beetje leuke pc hebt staan is de game prima weg te krijgen en zal je zelf merken dat de tijd veel sneller gaat dan je in eerste instantie dacht. Daar schuilt ook direct iets waar je rekening mee moet houden en dat is het feit dat een game als deze ongelooflijk veel tijd opslokt. Voordat je het weet is het drie uur ’s nachts en kom je tot de conclusie dat je nog maar 10 beurten bezig bent. Dat deze game in de zomer, als je dat in Nederland zo kan noemen, uitkomt is geen gelukkige keuze. Een game als HommV komt beter tot zijn recht op een koude, regenachtige dag waarbij je niet naar buiten wenst te gaan. Gelukkig omschrijft dat laatste de zomers in Nederland, dus het lijkt wel of Ubisoft een vinger in de pap heeft bij de weergoden.