Heavenly Sword | Gamer.nl

Heavenly Sword heeftvele miljoenen Britse ponden gekost, de Blu-Ray-schijf van 25 GB zit helemaalvol, de proce orkracht die het kost om Nariko's haren te laten bewegen isgroter dan voor menig complexe situatie in andere games, Andy Serkis (de acteurdie Gollum in Lord of the Rings en Kong in King Kong speelt) heeft het motion-capturingproces geleid en de film moet echt aanvoelen als een Hollywood-blockbuster.Allemaal erg indrukwekkend, maar houdt de game stand in de toets der puregameplay?Vanaf seconde één dat je Heavenly Sword opstart, word jeweggeblazen. De game oogt zo ontiegelijk mooi, dat je mond ervan openvalt. Hetdetail en de pracht die de game uitstralen, zijn wellicht ongeëvenaard. Nariko,de roodharige femme fatale die als hoofdrolspeelsterfungeert, ziet er stijlvol en imponerend uit. De acties die ze uitvoert, zoalshet breken van de nek van een tegenstander tu en haar kuiten, zijn opgeweldige wijze geanimeerd. Als er één ding is dat vast staat, is het datHeavenly Sword er vanaf de eerste tot en met de laatste seconde geweldiguitziet. Ook op het audiovlak heeft ontwikkelaar Ninja Theory zijn zaakjesprima voor elkaar: het befaamde Praags Filharmonisch Orkest heeft zijn werkgoed gedaan.Het verhaal gaat over de wrede tiran Bohan (gespeeld doorAndy Serkis), die het Heavenly Sword wil veroveren om het tu en zijn veletrofeeën uit te stallen. De clan van Nariko beschermt het zwaard, dus begintBohan een oorlog om haar clan uit te roeien en het magische wapen te pakken tekrijgen. De enige manier waarop Nariko haar clan en het Heavenly Sword kanbeschermen, is om het zwaard ter hand te nemen… maar elke drager van het zwaardzal sterven. Vanuit deze opzet ontrafelt zich de verhaallijn, die overigensbest wel standaard is en nooit echt iets toe zal voegen aan het vechtwerk.De gameplay van Heavenly Sword is die van een typischehack-and-slash actiegame. Met het Heavenly Sword in je vrouwenhandjes (hetzwaard krijg je redelijk vroeg in het spel) sla je de ene na de andere groepvijanden van je af. Het zwaard telt drie verschillende 'vechtstanden': speed (welke je standaard gebruikt), ranged (deze activeer je door de L1-knopingedrukt te houden) en power (R1). Speed is tamelijk snel en ook tamelijkstandaard. In ranged krijg je á laGod of War twee me en aan kettingen, waarmee je vijanden die ietsje verderstaan ook raakt, en waarbij je dingen als pijlen weg kan slaan. In power sla je langzamer, maar veelkrachtiger. Alle vechtstanden hebben hun eigen superstyle moves, actieswaarmee je de vijanden op uitermate stijlvolle wijze direct afmaakt met eendruk op de cirkelknop. Deze kun je alleen activeren als je genoeg punten hebtverzameld, die je vergaart door succesvol combo's af te ronden en meerdere rakeslagen te plaatsten zonder zelf geraakt te worden. Een ander element dat jekunt gebruiken, is het werpen van objecten. Je kunt tonnen, wapens van gedodevijanden en soortgelijke objecten naar tegenstanders gooien om deze uit teschakelen of op de grond te laten vallen. Heavenly Sword heeft geen blok-knop. In plaats daarvan blokje vijanden automatisch als je in de juiste vechtstand staat. Je vijandenvallen namelijk met verschillende vechtstanden aan, waarbij jij dezelfdevechtstijl als je vijand moet hebben om zijn aanval tegen te houden. Hetirritante hieraan is dat het nog wel eens voor wil komen dat meerdere vijandenmet verschillende vechtstijlen aanvallen, zodat je sowieso niet kunt blokken.Ook het wi elen van vechtstand duurt net een halve seconde te lang, zodat meteen reflex reageren geen zin heeft, iets dat juist wél zou moeten. Daardoor kunje dergelijke aanvallen maar beter helemaal ontwijken (je duikt weg met hetlinkerpookje), terwijl de gameplay er juist omheen is gebouwd om succesvolcounters uit te voeren (driehoekje indrukken wanneer je vijand aanvalt). Heelgrof gezegd verpest Heavenly Sword dus zijn eigen vechtsysteem.En wat erger is: je hebt het hele vechtsysteem amper nodigom de game succesvol te completeren. Een beetje knoppen rammen, af en toe vanvechtstand wi elen, een ontwijkmanoeuvre eruit gooien en een superstyle move uitvoeren is genoeg. De game is namelijk enorm makkelijk op destandaard moeilijkheidsgraad en je ontgrendelt pas de hogere moeilijkheidsgraad(Hell modus) als je de game hebt uitgespeeld. Overigens verschilt deze hogeremoeilijkheidsgraad weinig van de gewone, aangezien dezelfde tactieken (ofeerder: het gebrek eraan) nog steeds prima hun werk doen. Alleen eindbazenworden echt een stuk lastiger, maar hierbij is het vooral zaak om het voorspelbarevechtpatroon te herkennen en op een standaard manier erop te reageren.Het meest jammerlijke is nog wel dat knoppen rammen in veelsituaties daadwerkelijk beter werkt dan secuur te werk gaan. Zo is er op eengegeven moment een pittige eindbaas die zichzelf een aantal keer kloont.Wanneer je deze klonen te lijf probeert te gaan met korte aanvallen enontwijkmanoeuvres, sterf je. Wanneer je al knoppend rammend door alle klonenheen huppelt zijn ze in een mum van tijd dood. Het is simpelweg raar dat zoietsmogelijk is. Bovendien zijn alle combo's totaal onnodig. Je kunt ze gebruikenen je krijgt er wat meer punten voor, maar de standaard aanvallen doen primahun werk. Het klinkt mi chien alsof het vechtsysteem van HeavenlySword 100% gefaald is, maar dat zou wel erg overdreven en bezijden de waarheidzijn. Op veel momenten werkt het wel goed. Wanneer je succesvol counters uitkunt voeren, zijn ze geweldig. Ook het gooien van objecten op het slagveld isuitermate nuttig en kan je een tactisch voordeel opleveren. De superstyle moves en de tegenaanvallen wanneer je de lucht in wordt geslagenzijn bovendien goed uitgewerkt. Ook de momenten dat je projectielen kuntcounteren (bij eindbazen) werken goed en laten zien dat het vechtsysteem zekerpotentie heeft. Het had in veel situaties echter zoveel beter kunnen werken.Eindeloos hakken is niet het enige dat je doet. Zo zijn ermomenten waarbij je met Nariko een kanon of een bazooka bestuurt, waarbij je dekogels en raketten kunt sturen met de bewegingsgevoelige SIXAXIS-controller ofmet het pookje. De bewegingsbesturing werkt opvallend goed, hoewel het pookjetoch preciezer is. Verder zijn er enkele 'puzzels', die niet veel meervoorstellen dan een projectiel tegen een gong gooien, maar wel een leuke pauzetu en het vechten betreffen. Tevens zijn de zogenaamde quick time events vermeldenswaardig, waarbij je een knoppencombinatiemoet indrukken die op het scherm verschijnt. Deze komen vooral voor bijeindbazen en zijn bij vlagen zeer irritant. Wanneer je de combinatie mist (endat gebeurt nog wel eens omdat je veel te snel, ook in vergelijking met anderegames, moet reageren) dan krijgt de eindbaas een stuk van zijn gezondheid terugen moet je eerst verder vechten voordat je het nog eens mag proberen… met dekans dat het weer mis gaat, enzovoorts.

Nariko's katachtige sidekick Kai

Ook zijn er stukjes waarbij je met Kai speelt, de katachtigesidekick van Nariko. Kai is zonder meer het leukste personage uit het spel. Deandere personen, vooral de trawanten van Bohan die als eindbazen fungeren, zijnzo ongeloofwaardig en semi-kinderachtig dat je ze moeilijk serieus kunt nemen.Maar Kai is tof, want ze praat op een soort kinderlijke manier en ziet hetschieten met haar kruisboog als een spelletje, 'twing twang' genaamd. Al haarbewegingen ogen katachtig, waardoor het daadwerkelijk een uniek personage is.De stukjes met haar vormen een welkome afwi eling, en ook zij kan haar pijlenbesturen met de SIXAXIS of het pookje. Haar enige wapen is echter hetkruisboog, waardoor haar mi ies draaien om het ontwijken van vijanden en zeslim van een afstandje slopen. Erg leuk.Om weer even negatief te worden: er zijn nog enkeleminpuntjes die het vermelden waard zijn. De meeste levels uit Heavenly Swordzijn allemaal kleine arena's, waarbij je een hoopje vijanden moet verslaan omverder te kunnen. De level designer lijkt dan ook de zwakste schakel te zijnbij ontwikkelaar Ninja Theory, want van daadwerkelijk verschil tu en de levelsen unieke omgevingen kun je niet spreken. Een ander zwaar minpunt is de lengtevan de game. Je bent er namelijk al in zo'n zeven uur doorheen, twee avondenflink door gamen. Je kunt nog wel de game opnieuw spelen in Hell modus en alleextra's vrijspelen, maar dat neemt niet weg dat zeven uur veel te kort is, ookin vergelijking met andere games in hetzelfde genre. Nu klinkt het alsof Heavenly Sword één grote mislukking is,maar dat is een totale onwaarheid. De game blijft, zoals gezegd, altijd enormleuk om te spelen en dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait. Het doetook heel veel dingen goed. De graphics zijn excellent, waarbij vooral degezichtsuitdrukkingen en de animaties super zijn. De stukjes met Kai zijn leuken afwi elend en veel gevecht ituatie zul je met een brede grijns doorspelen,genadeloos en stijlvol inhakkend op alles om je heen. Maar dit alles neemt nietweg dat, puur in de kern van de gameplay, er nog een aantal cruciale onderdelenbeter uitgewerkt hadden kunnen worden.