Wanneer je jezelf als doel stelt om games te ontwikkelen die door praktisch iedereen goed te spelen zijn, dan is het digitaliseren van kaartspelen één van de meest effectieve paden om te bewandelen. Op Xbox Live Arcade zie je dit ook regelmatig terug met UNO, Texas Hold ‘Em en de Hardwood games. Wij wierpen meest recentelijk een blik op Hardwood Spades. Je kunt het kaartspelletje Spades op verschillende manieren spelen en de ontwikkelaar heeft al deze varianten in de game proberen te verwerken. Voordat je begint met een potje tegen de computer, of menselijke tegenstanders online, kun je een hele lijst met opties afwerken. Op die manier bepaal je hoe bijvoorbeeld de puntentelling verloopt, wat de samenstelling van spelers en eventuele teams wordt en meer van dat soort aspecten. Zodoende is er voor ieder wat wils en kan iedereen zijn of haar persoonlijke variant spelen. Hardwood Spades is behoorlijk leuk aangekleed. Het spel omvat degelijk geanimeerde menu’s met een rustgevend muziekje en je kunt zelf een achtergrond instellen. Hier en daar kun je wel merken dat er met een klein budget gewerkt is. Niet alles oogt even strak afgewerkt en sommige grafische onderdelen ogen wat amateuristisch. Dit zie je bijvoorbeeld terug bij de tekstballontjes die onder andere in de tutorials gebruikt worden. De tutorials zijn overigens uitermate duidelijk en leggen je op een uitstekende manier uit hoe het spelletje precies in z’n werk gaat. Er zit alleen een wat minder logische structurering in de verschillende onderdelen van de tutorial, waardoor je soms even bezig bent met het zoeken naar de gewenste uitleg. De bediening is erg simpel en door iedereen te begrijpen. Alle handelingen verlopen bovendien lekker soepeltjes en gesmeerd, waardoor er geen onnodige vertragingen voor komen. Wanneer je tegen de computer speelt, worden kaarten wel extreem snel op tafel gelegd, waardoor je wel eens het overzicht verliest. Je kunt niet eventjes pauzeren om rustig de ingelegde kaarten te evalueren, terwijl dat best belangrijk kan zijn voor je te volgen strategie.