Razer Blackshark V2

Razer Blackshark V2

Razer komt na 8 jaar eindelijk met een opvolger voor de Blackshark: de Blackshark V2. Deze gameheadset wil als ultieme headset voor de professionele gamer dienen. De Blackshark v2 is dan ook ontwikkeld in samenspraak met professionals en een team technici van THX.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin 20 gaming headsets, in november zullen we de beste producten in verschillende prijsklasses bespreken. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

Razer heeft voor het ontwikkelen van deze opvolger een aantal kernwaarden opgesteld. Zo moet de headset lichtgewicht zijn, goed afsluiten, hard kunnen en de microfoon mag zo min mogelijk last hebben van omgevingsgeluid. Er moeten cross-platform verbindingsopties zijn en comfort is ook nog eens essentieel. Om de presentatie kracht bij te zetten krijgt Razer bijval van een aantal zwaargewichten uit de professionele gamingwereld, waaronder Problem X, Karrigan en Nikobaby.

Razer Blackshark V2

Adem in, adem memoryfoam

Met het comfort van deze headset is in ieder geval helemaal niets mis. De headset is vederlicht en goed in balans: geen topzware hoofdband of onredelijk zware schelpen. De schelpen, gemaakt van luchtdoorlatend memory foam, vallen geheel over je oren en sluiten buitengeluid goed af zonder veel druk uit te oefenen op je hoofd.

Bij het verstellen van de hoogte van de schelpen merk je een nadeel die ontstaat door Razer’s keuze voor lichtheid. Er zijn dunne, metalen staafjes die de schelpen op hun plek houden. Deze schuiven niet, zoals bij de meeste headsets, de hoofdband in, maar bewegen juist aan de kant van de schelp. De combinatie van dunheid en het feit dat het schuiven niet middels een kliksysteem vast te zetten is, resulteert in een priegelig afstelsysteem dat aanvoelt alsof het elk moment kan verbuigen.

Technisch vernuft

Om zoveel mogelijk volume te genereren en toch een gebalanceerde weergave te houden, heeft Razer zelf een nieuwe driver ontworpen. Deze 50mm grote speaker met titanium coating bestaat uit een constructie met resonantieruimtes voor elk frequentiegebied. Zo voegen ze een akoestische versterking toe aan het signaal, waardoor er extreem hoge volumes kunnen worden bereikt. De titanium coating zorgt daarnaast voor een extra sprankel in het hoog.

In de praktijk klinkt de Blackshark V2 voornamelijk behoorlijk enthousiast. Elke frequentie wil zichzelf dolgraag laten horen en dat zorgt met name in het hoog voor behoorlijk wat drukte. Deze klankbalans laat zich erg goed lenen voor recente shooters en over-the-top actie waarbij de drukte in het hoog en het volle laag de chaos en snelheid van de game kracht bij zetten. Hier is duidelijk gedacht aan de (professionele) multiplayerfanaten.

Razer Blackshark V2

De marketing van microfoons

Speel je online, dan is een microfoon vaak geen overbodige luxe. Razer prijst de microfoon van de Blackshark V2 overal aan als een Hyperclear Cardioid Mic. Dit lijkt wellicht op een uniek staaltje techniek van Razer, maar schijn bedriegt. Zo’n beetje alle microfoons die je in gameheadsets vindt, zijn zogenaamde cardioide microfoons. In de volksmond worden deze microfoons aangeduid als niervormig: dit slaat op de zogenaamde opnamekarakteristiek. Je kunt dit het beste vergelijken met het gezichtsveld van een camera. De microfoon kijkt als het ware naar de mond van de gebruiker en neemt, met het middelpunt naar de mond, in cardioidevorm geluid waar.

Het enige verschil wat Razer hier heeft doorgevoerd is dat ze een zogenaamde super-nierconstructie hebben gemaakt. Dat zorgt ervoor dat de microfoon nog minder gevoelig is voor geluid wat zich achter de microfoon afspeelt. Geen nieuwe techniek, maar een slimme marketingterm. Desalniettemin klinkt de loskoppelbare microfoon van de Blackshark V2 prima - maar wel wat dunnetjes - en zorgt de super-niervorm voor een minder vervuild signaal.

Razer Blackshark V2

Crossplatform, THX Spatial Audio

Razer voorziet in crossplatformgebruik in de eenvoudigste zin van het woord: je kunt de Blackshark V2 met mini-jack in je controller kwijt en er is ook een externe geluidskaart die de headset middels USB met je computer verbindt. Deze geluidskaart is als het ware een verlenging van je kabel met een klein doosje eraan waar je de mini-jack inprikt. Dit doosje zorgt voor extra versterking en communiceert met de bijbehorende software: Synapse. Binnen deze software is het mogelijk om frequentie-aanpassingen te maken aan de klank van de hoofdtelefoon en microfoon.

Ook krijg je binnen Synapse toegang tot THX Spatial Audio. Dit audiovernuft is speciaal ontwikkeld voor de Blackshark V2 en versterkt de ervaring van spatialisatie en ruimtelijkheid doormiddel van 7.1-simulatie met Head Related Transfer Functions (HRTS’s). Je kunt per applicatie aangeven in welke modus Synpase de Spatial Audio moet toepassen: Game, Movie of Music. De klank van de headset verandert aanzienlijk en in positieve zin als Spatial Audio wordt ingeschakeld: er is een betere in-game lokalisatie, muziek klinkt minder schel en voller en bij videomateriaal word je binnen no-time volledig meegevoerd.

Als je op zoek bent naar een headset voor multiplayergaming en lange online sessies, is de BlackShark v2 zeker wat voor jou.

-

Gaming Profiles

THX zorgt dus voor de nodige balans in klank en ruimte, maar dat is niet de enige ingenieuze toevoeging. De Amerikaanse audiogigant heeft namelijk ook zogenaamde Gaming Profiles ontwikkelt. Deze profielen, onderverdeeld in de categorieën Environmental Mode en Competitive Mode, veranderen de audio-ervaring per game. De Environmental Mode richt zich op het versterken van omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van in-game audio, maar het is de Competitive Mode die echt in het oog springt: binnen deze modus worden essentiële in-game audiocues versterkt om je zo een voordeel te geven ten opzichte van je tegenstander.

Ten tijde van onze testperiode met de Blackshark V2 was deze modus helaas nog niet beschikbaar, dus echt aan de tand voelen konden we het niet. We hebben een demo gezien van Apex Legends waarin deze modus wordt gebruikt en hierin nemen we duidelijk waar dat het eenvoudiger is om vijanden te lokaliseren en dat de wapengeluiden een stuk overtuigender aankomen.

Dit is geen modus die automatisch voor elke game beschikbaar is: THX moet per game de audio analyseren en keuzes maken over welke elementen worden versterkt. Er is een aardige lijst games met day one-compatibiliteit, waaronder Call of Duty: Warzone, Half-Life: Alyx en Red Dead Redemption 2, en op termijn brengt THX meer Gaming Profiles uit.

Razer Blackshark V2

Waardig opvolger

De Blackshark V2 is een goede headset die uitblinkt in waar hij voor bedoelt is: gameaudio. Het is wel voor een groot deel aan de technologie van THX te danken dat deze headset zo in balans is. De THX Spatial Audio-features zijn een schot in de roos en een absolute meerwaarde - haast essentieel - voor deze headset. Dat betekent dat de pc-gebruiker een beter product krijgt dan de consolegamer. De Gaming Profiles die er aan zitten te komen lijken daarnaast een interessante toevoeging, maar de tijd zal leren of het de wereld van competitief gamen gaat veranderen.

Deze headset is erg licht en het memory foam in de oorkussens zorgt voor extra comfort. De lichtheid van de materialen zorgt er wel voor dat het verstelsysteem van de oorschelpen wat gammel aandoet. De loskoppelbare microfoon is een stuk minder gevoelig voor omgevingsgeluid dan bij de gemiddelde gameheadset, maar klinkt wel wat dunnetjes.

Als je op zoek bent naar een headset voor multiplayergaming en lange online sessies, is de BlackShark V2 zeker wat voor jou. Ben je op zoek naar een multi-inzetbare hoofdtelefoon waar je ook aangenaam muziek op kunt luisteren, moet je misschien nog even doorzoeken.

Meer hands-on:

""